UNA SETMANA D’ERASMUS+ A TRYAVNA

Durant la setmana del 14 al 21 d’octubre un nou grup de 5 estudiants de 4t d’ESO van viatjar a Tryavna ( Bulgària) per compartir el projecte Be Ecos amb alumnes de l’institut de la població, i també juntament amb nois i noies de Grècia, Itàlia i França.

• Han escrit  un diari del viatge que compartirem amb tots vosaltres.
    15 d’octubre
    El nostre primer dia a Tryavna vam passar el matí a l’escola, allà ens van rebre. Després d’un petit descans , vam tenir l’oportunitat de coneixer als alumnes dels diferents països i ens van presentar el projecte BEECOS i el nostre horari d ‘activitats. A continuació  cada país va presentar  l’ instituts i més tard, per grups, vam fer un tour per conèixer les instal·lacions de l’ escola de Tryavna.
    Per dinar vam anar a un restaurant a prop  i més tard vam fer una visita guiada per la localitat.  Vam gaudir dels bonics carrers i dos museus, l’antiga escola, on vam reviure els antics mètodes d’ensenyament. Tot seguit vam  veure algunes obres d’art i una exposició de rellotges, al segon museu vam visitar una exposició de diferents objectes de fusta tallats meticulosament.  I per acabar el dia vam anar a sopar a un restaurant tradicional  i ja per acabar el dia vam poder gaudir d’un espectacle de llums i focs artificials a la plaça del poble.
    Zuzanna Prokkot
    16 d’octubre
    El passat dimarts 16 d’octubre els alumnes que formen part del projecte van visitar amb bus quatre curioses localitzacions turístiques a prop de Triavna:

• Etara: La recreació d’una antiga ciutat on treballaven artesans de tot tipus i on els alumnes vam veure les diferents maneres amb les quals aprofitaven l’energia de l’aigua/hidràulica.
    • Monestir de Sokolski: un petit i molt bonic monestir on els alumnes vam tenir temps per a

visitar i  descansar abans de continuar amb el  recorregut

• Parc eòlic molt extens. Aquí els alumnes van aprendre sobre el funcionament d’aquest parc i vam poder veure l’interior d’un dels seus molins.
  • Pas de Shipka: les runes d’un antic edifici comunista on es batejava a la gent. Els alumnes van passejar pels seus voltants i van fotografia poder fotografiar un edifici molt curiós.

Unai Olalla
17 d’octubre
El 3r dia de l’ERASMUS va estar totalment relacionat amb les forces.
En  arribar a la sala d’actes de l’escola, uns alumnes de Bulgària ens van fer una petita presentació de la força potencial, cinètica i com les hem aplicat al llarg de la història posant com a exemple la torre del rellotge de Tryavna.
Després de les presentacions vam fer un break  i tot seguit ens van presentar les activitats principals que faríem durant tota la tarda.
Aquesta jornada  constava de quatre activitats relacionades  amb les forces anteriorment mencionades.
Després de dinar uns professors de la universitat de Plovdiv ens van presentar  sobre projectes que duien a terme  i sobre un tipus de panell solar especial que era fotovoltaic i tèrmic a la vegada. En finalitzar vam poder escollir entre dues activitats, practicar  esport o visitar l’escola d’art de la població. I quan es començava a fer fosc retornar a casa de les nostres famílies d’acollida.
Alexis Monroy
18 d’octubre
Avui hem visitat una fàbrica de biogas a Velkovci on hem après com es produeix el biogas i hem vist i olorat les vaques també, tot i que no ens han ensenyat com les munyien tot escoltant música clàssica, ja que aquesta les relaxa.
Després hem anat a la ciutat de Tarnovo, on hem tingut temps lliure per explorar-la, també hem pogut comprar souvenirs per a la família!
Més tard ja hem tornat a Tryavna i hem anat a casa de les famílies que ens acullen!
Eva Mateo
19 d’octubre
Finalment, ha arribat l’últim dels nostres alumnes a l’estada a Tryavna per acabar de concretar el projecte BE ECOS de l’Erasmus+ en el qual  estan participant.
A primera hora del matí, hem rebut els certificats de graduació d’aquest projecte i seguidament hem pogut viure moments inoblidables compartint la nostra opinió en un bloc de notes digital ( padlet). Abans de dinar, hem visitat el museu d’iconografia d’aquesta població, on hem pogut contemplar meravelloses obres d’art d’una cultura diferent i seguidament hem anat a comprar uns quants souvenirs més per regalar a les nostres famílies i algun que altre detall per el plaer que hem viscut amb les nostres famílies acollidores.

Un cop hem dinat, hem tingut temps lliure per poder viure alguns dels últims moments amb els amics que hem pogut fer d’altres països. Finalment, a les cinc de la tarda, hem començat la festa de comiat on hem dut a terme, primer, cada país la seva actuació preparada  que consistia en cantar una cançó  o ballar una dansa però d’un altre país amb qui hem compartit el projecte. Nosaltres hem estat els primers en trencar el gel i ho hem fet amb la interpretació d’ una cançó en francès molt popular. A continuació, hem gaudit d’un pica-pica que ens han ofert des de l’escola búlgara, i finalment, hem pogut cantar o ballar tots junts per a concloure aquests cinc dies compartits.
Des del meu punt de vista crec que aquesta experiència mai l’oblidaré perquè hem estat molt a gust, ens han encantat les activitats que hem fet i estem molt orgullosos del tracte que hem rebut. Finalment, extrec la conclusió de que si algú, en un futur, té la possibilitat de viure una experiència com la de ser alumne d’un Erasmus, li recomano que ho faci.
Èrik Gómez Pijuan
20 i 21 d’octubre
Vam aixecar-nos ben d’hora i vam agafar l’autobús que ens va portar fins a la capital de Bulgària, Sofia, on vam  poder visitar-la durant un dia i mig fins que vam tornar a agafar un avió, aquest cop directe, fins a l’aeroport de Barcelona.