Projecte d’Estació Ambiental Compacta EducaCont 3.0 a l’IPM

 

Aprèn IoT mesurant la qualitat de l’aire i comparteix-ho a Robolot

Aquest projecte emmarcat dins de la matèria de tecnologia es basa en la col·laboració entre centres educatius de diferents nivells (primària, secundària, cicles…). L’objectiu és mesurar la qualitat de l’aire i compartir les dades per tal que puguin ser analitzades entre els participants del projecte. L’accés al projecte és lliure i els materials que es fan servir en aquesta estació estan oberts a tots els que vulguin participar.

Dins del programa EducaCont, engegat enguany des del departament d´Ensenyament, l’Institut Premià de Mar n’és un dels que han integrat l’estació ambiental i esdevindrà un dels centres catalans a aplicar-ho a l’aula.

Es pot fer el tractament de les dades, i aquí us deixo el canal que he programat amb thingspeak.com per veure les dades que es prenen des de l’Institut de Premià de Mar.

https://thingspeak.com/channels/1375370

Aquest projecte és transversal i abraça les matèries de ciències, matemàtiques i, especialment, la tecnologia, que és des d’on es desenvolupa bona part del projecte. L’activitat donarà formació a l’alumnat de 1r de batxillerat en temes com química, física atmosfèrica, sensors, Arduino (placa Easy Plug amb IoT), comunicació, transició energètica, programació Arduinoblocks, Puja les dades mesurades al núvol (Internet de les Coses o Iot).…

 

Objectius:

  1. Treball ambiental de la qualitat de l’aire, contaminació, canvi climàtic. Matèria de química.
  2. Muntatge d’una estació meteorològica amb 3 sensors atmosfèrics. Matèria de tecnologia.
    • Humitat
    • Temperatura
    • Sensor de N02
    • Sensor CO.
    • Sensor de partícules PM2,5.
  3. Mesura de dades atmosfèriques. Matèria de tecnologia.
  4. Recull i emmagatzematge de dades del sensors al núvol i desenvolupament d’aplicacions IOT. ThingSpeak és un plataforma de Internet of Things (IOT) que permet analitzar i visualitzar les dades en MATLAB. Matèria de tecnologia.
  5. Gestió de dades. Matèria de matemàtiques.
  6. Anàlisi de dades i informe final de conclusions. Matèria de Tecnologia i ciències.

 

Antecedents:

El projecte Educacont va néixer a Robolot 2018. Miguel A. Peña, investigador del CSIC a Madrid, va llençar la proposta a la comunitat educativa: donat que les estacions de mesura de contaminació de l’aire, en moltes ocasions, estan mal ubicades i no recullen la composició de l’aire que respiren els vianants, seria interessant treballar el tema de la contaminació de l’aire amb elements tecnològics senzills i assequibles per tal d’obtenir dades de contaminació locals, conscienciar l’alumnat de la situació actual i de les conseqüències que comporta un aire contaminat sobre la salut de les persones i sobre el medi ambient en general.

A més de conscienciar i recollir dades de diferents punts del territori i compartir-les de forma oberta, Educacont també pretén introduir l’alumnat en l’ús de sensors i potenciar el pensament científic i crític, fent que siguin part activa del seu aprenentatge.

La proposta s’ha materialitzat, s’ha concretat i s’ha portat als centres. Robolot ens ha preparat un material seguint fidelment la proposta inicial. Un dels potencials d’Educacont és la seva transversalitat, ja que pot de ser utilitzat des de qualsevol matèria.

A Catalunya, el Departament d’Educació, des del programa STEAMCat (Science, Technology, Engineering, Art, Math), s’ha interessat pel projecte donat que el material permet resoldre un repte real proper a l’alumne alhora que l’introdueix en l’ús de la tecnologia de forma entenedora i senzilla. Properament facilitarà el material als centres pilot del programa.

A Andalusia, el projecte s’ha presentat al Parque de las Ciencias de Granada, amb en Federico Coca, professor de Tecnologia, que ha desenvolupat gran part del contingut tècnic.

La presentació del projecte va tenir lloc el 22 d’agost al Saló de Sessions de l’Ajuntament d’Olot. Va estar a càrrec de Miguel Antoni Peña (Instituto de Petroleoquímica – CSIC- Madrid), Antoni Moreno (assessor tècnic docent d’Innovació educativa- Departament d’Educació) i Cati Quintana (ambaixadora SteamCat – Departament d’Educació) i va comptar amb l’assistència de l’alcalde d’Olot, Pep Berga.

 

Quina és la importància d’aquest projecte?

Les estacions ambientals han estat utilitzades al llarg dels últims anys per a mesurament de paràmetres de qualitat d’aire en grans ciutats, però l’alt cost inicial i el cost operatiu fan que no totes les entitats puguin tenir la quantitat requerida d’aquestes estacions, el que fa que es tingui molt poques mostres en àrees grans. D’aquesta forma avui dia es van desenvolupar estacions de monitorització compactes les quals poden mesurar paràmetres com partícules en suspensió a l’aire i gasos simultàniament amb un menor cost d’inversió permetent tenir més estacions per unitat d’àrea d’estudi i d’aquesta manera tenir informació precisa. També són usades per a esdeveniments crítics com incendis o alguna novetat que pugui alterar la qualitat d’aire i que requereix d’un monitoratge immediat per això aquestes estacions que són molt lleugeres poden desplaçar-se fàcilment d’un costat a un altre.

Penso que d’aquí podria sortir un fantàstic treball de recerca.

Penseu-vos-ho!

 

Cristina Blaya

Instructora IoT de Cisco Systems

Ambaixadora Scientix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>