L’alumnat de 4t visita les coves de Collbató i el Teatre Nacional de Catalunya

El passat dijous 1 de Març de 2012, els alumnes de 4rt de l’ESO de l’institut Josep Vallverdú van fer una sortida interdisciplinària a Barcelona, acompanyats per les professores Núria Ruiz, Vanessa Escrig i Ana Babiloni. Al matí vam gaudir d’un itinerari geològic per la muntanya de Montserrat i una visita a les coves de Salnitre, a la població de Collbató. A la tarda, assistirem a la representació teatral del Mercader de Venècia, al teatre Nacional de Catalunya.

A les 9h del matí, carregats amb les motxilles i amb un bon calçat per caminar, vam sortir amb l’autobús cap a Collbató, fent una paradeta pel camí per esmorzar i agafar forces per al llarg dia que ens esperava.

El primer punt de trobada el teníem a les 11 del matí, a l’entrada del poble de Collbató. Allà ens va venir a buscar el nostre guia i vam començar l’itinerari geològic. Els alumnes que cursen la matèria optativa de Geologia van seguir amb atenció les explicacions que anava donant el guia, i anaven completant el seu dossier de treball. La ruta discorria per les afores de la població de Collbató, als peus de la muntanya de Montserrat, i finalitzava a la zona d’esplai, d’on havíem de començar la pujada cap a l’entrada de les coves. La dificultat més gran que ens estàvem trobant fins al moment era la inesperada i sufocant calor que feia en aquest primer dia del mes de març.

L’accés a les Coves de Salnitre es realitza mitjançant l’ascens de 244 graons exteriors (10-15 minuts). A l’entrada ens vam separar en dos grups. Els guies van fer un recorregut històric i geològic sobre la formació i el descobriment de les coves, així com l’ús que se li ha donat a la cova al llarg del temps. Només traspassar el llindar de l’entrada vam encetar un recorregut d’aproximadament 500 metres seguint els conductes més espaiosos i més bellament ornamentats per les successives generacions d’espeleotermes (estalagtites, estalagmites i columnes). Ens vam quedar fascinats per la seva espectacularitat i vam gaudir de l’espai que inspirà al llarg dels anys artistes com Rusiñol i Gaudí. També vam patir el descens i l’ascens per unes escales de vertigen fins a les sales més amagades de les coves, a uns 15 metres de fondària. Amb el temps just per dinar a la zona d’esplai, vam sortir cap a Barcelona.

Tot el grup assistirem a l’obra  El Mercader de Venècia, de William Shakespeare, representada a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya. El muntatge que vam veure a la Sala Gran, dirigit per Rafel Duran, està marcat conscientment pel panorama actual i ens situa sense complexos en un context de recessió econòmica. L’obra, d’una durada de 2:20 hores, amb un descans d’uns 10 minuts, és una de les comèdies més conegudes de Shakespeare. La seva acció transcorre a Venècia, la ciutat de les finances, i a Belmont, lloc de terra endins que serveix de repòs a la societat benestant. La destresa de Shakespeare va ser fusionar dos contes ja coneguts en la seva època: el conte de l’hereva rica, que només pot ser guanyada per l’elecció d’un dels tres cofres, i al conte de l’usurer que vol matar el seu deutor tallant-li una lliura de carn. A les 21:30 h vam arribar a Les Borges Blanques, i només ens queda ja felicitar al nostre alumnat pel seu comportament durant totes les activitats de la sortida.