Webinar sobre la transformació digital la didàctica de l’escriptura acadèmica

Cristina Blaya, professora del centre i ambaixadora SCIENTIX, ha participat en un webinar sobre temes d’interès per a docents i estudiants a l’entorn d’enfocaments didàctics, el tractament ètic i l’elaboració de diversos materials.

A la segona part del webinar (1h:46min) hem presentat la nostra proposta de Museu Virtual amb Intel·ligència Artificial, i com portem a l’aula aquest nou projecte implementant la competència comunicativa des de les nostres matèries, treballant de manera transversal. Introduïm com hem treballat la nova situació d’aprenentatge mitjançant les activitats inicials, de desenvolupament, estructurals i d’aplicació i quines estratègies hem fet servir.

La Cristina expressa el seu agraïment a l’equip format per Imma Abad, Teresa Mateo-Girona i Susana Alonso per la seva col·laboració i entusiasme per seguir aprenent i millorant la pràctica docent.

Concurs de cartells de la Setmana de la Ciència

Entre els dies 10 i 19 de novembre s’està duent a terme el programa d’activitats de la Setmana de la Ciència a l’IPM. Arran d’aquesta proposta s’organitza un concurs de pòsters o cartells a 1r d’ESO, el qual ha deixat una proposta guanyadora i tres accèssits que mostrem a continuació:

Cartell guanyador

 

Accèssit 1r

 

Accèssit 2n

 

Accèssit 3r

El conjunt de propostes s’exposa en el centre:

Vaga d’alumnat 16-N

El dia 16 de novembre, organitzacions sindicals d’alumnat convoquen vaga amb motiu del conflicte a Palestina. L’alumnat de 1r i 2n d’ESO resta exclòs d’aquest dret.

Si el seguiment de la vaga fos significatiu, hem d’advertir de la probabilitat de no poder assegurar la plena normalitat de les activitats lectives durant aquesta jornada. L’alumnat que no vingui al centre tindrà una falta d’assistència pendent de justificar (veure autorització a les circulars que s’han repartit a classe) i assumirà no rebre els ensenyaments que es puguin impartir durant la seva absència.

Cursos gratuïts de Capacitació Digital per a adults i joves

INSCRIPCIONS OBERTES PER A UNA NOVA EDICIÓ AQUEST MES DE MARÇ!

La ràpida transformació digital de l’economia i la societat ha convertit les competències digitals en eines bàsiques per poder aprofitar les oportunitats que ofereixen des del punt de vista econòmic, social i ambiental. Per donar resposta a aquesta necessitat, el Departament d’Educació ha creat una xarxa de centres de capacitació digital que ofereixen un total de cinc cursos amb certificació, des del nivell més bàsic fins a l’àmbit professional.

L’Institut Premià de Mar oferirà aquesta formació (els quatre primers nivells) si s’assoleix el nombre mínim de persones inscrites, en horari de 18:15 a 20:15, a l’edifici Cristòfol Ferrer. La data d’inici es concretarà més endavant, no es començarà més tard del mes de gener en tot cas. En horari de matí es podran fer els mateixos nivells al Centre de Formació d’Adults de Premià de Mar.

Ompliu el següent formulari de contacte per conèixer el vostre interès i poder adscriure-us inicialment a un dels quatre primers nivells:

Calendari de proves específiques d’esports

L’Institut Premià de Mar inclou en la seva oferta educativa diferents ensenyaments esportius, amb doble titulació de batxillerat o amb cicles formatius. Per accedir-hi s’han de superar dues proves, una de caràcter general i una específica per cada esport. Als següents enllaços trobareu més informació de les pròximes dates:

Prova General: https://educacio.gencat.cat/ca/serveis-tramits/proves/proves-acces/espec-esportius/calendari/

Prova Especifica de cada esport:

Convocatòria d’Eleccions al Consell escolar

El consell escolar és l’òrgan de participació de la comunitat educativa en el govern del centre. En el consell escolar hi ha representats tots els col·lectius: direcció, professorat, alumnat, personal d’administració i serveis, etcètera. En els centres públics, la funció principal del consell escolar és participar en la presa de decisions en relació amb aquells temes importants per al funcionament i l’organització del centre: el projecte educatiu, la programació general, la gestió econòmica, etcètera.

Els membres del consell escolar són elegits per un període de quatre anys i es renoven per meitats cada dos anys. El procés es regula segons el calendari establert a la convocatòria publicada a data 3 de novembre:

Informem de la publicació del cens (taulell al vestíbul de l’edifici Serra de Marina) fins el dia 10 de novembre per verificar el dret a participar en les eleccions. És molt important que es presentin candidatures dels diferents sectors (al registre de secretaria abans del 17 de novembre). Les votacions es faran el dia 23. Full de candidatura:

Ampliarem la informació en dies venidors. Per saber més dels Consells escolars i la normativa a aplicar: 

Implementació del Programa TEI

Des del mes d’octubre es van succeint tenir les activitats del programa TEI (Tutoria Entre Iguals) entre l’alumnat de 1r i 4t d’ESO. La primera acció va consistir en una sortida a la platja on cada alumne de 1r va poder conèixer la seva parella de 4t. L’objectiu és tenir un alumne de referent, més gran, que pugui servir-los de suport i acompanyament en la seva recent incorporació a l’institut. La meteorologia va acompanyar, l’ambient va ser distès i la valoració de l’alumnat va ser molt positiva.

Col·laboració amb la Complutense de Madrid

El passat 25 d’octubre es va celebrar una emocionant col·laboració que ens acosta a la intersecció de l’art, la digitalització i la tecnologia. L’IPM, mitjançant videoconferència, va establir contacte amb la Universitat Complutense de Madrid per promoure la sinergia entre el nostre projecte de Museu Virtual, coordinat per la professora Cristina Blaya, i els estudiants universitaris dirigits per Maria Teresa Mateo-Girona.

Aquesta aliança entre l’IPM i la Complutense és un pas ferm cap a una relació en benefici tant dels estudiants com del coneixement del patrimoni artístic i cultural mitjançant la tecnologia i la innovació. Més endavant, tot l’alumnat implicat en el projecte del Museu Virtual (CEIP Virgen de la Ribera de Madrid, Institut Cor de Maria de Valls, UCM i IPM) es coneixer encara que sigui per videoconferència.

Més informació

Resseguint les petjades de l’exili republicà

L’alumnat de 1r de Batxillerat ha completat la primera etapa de la ruta de l’exili. La jornada va consistir en resseguir les petjades de l’exili republicà, des de Canfranc fins a Cotlliure, on han aprofitat, també, per visitar la tomba de Machado.
A més dels objectius pedagògics de la sortida, transversals i que involucren moltes de les assignatures que treballen a classe, la finalitat de la sortida és promoure la convivència i donar-los l’oportunitat que es coneguin en un ambient més distès i de germanor.
En les dues jornades restants tindran l’oportunitat de visitar el Museu de l’Exili així com de realitzar tot un seguit d’activitats grupals.

Vaga d’alumnat el 26 d’octubre

El dia 26 d’octubre, una organització sindical d’alumnat convoca vaga amb motiu del conflicte a Palestina. L’alumnat de 1r i 2n d’ESO resta exclòs d’aquest dret.

Si el seguiment de la vaga fos significatiu, hem d’advertir de la probabilitat de no poder assegurar la plena normalitat de les activitats lectives durant aquesta jornada.

L’alumnat que no vingui al centre tindrà una falta d’assistència pendent de justificar (autorització vàlida per a alumnat de 3r en endavant) i assumirà no rebre els ensenyaments que es puguin impartir durant la seva absència.

Activitats de 4t d’ESO

L’alumnat de 4art ESO va fer la darrera tutoria a la platja fent activitats de cohesió per tal de que tothom es conegui en el que està resultant una bona entrada de curs. Prèviament, també van visitar el Centre de Cultura i Memòria del Born de Barcelona.

Taller: “Teatre, empatia i transformació”

El passat dilluns 16 d’octubre, l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’optativa Creació Literària vam tenir l’oportunitat de participar en un taller de teatre. Aquest taller, a càrrec de la companyia NUS, vol promoure el treball teatral com a eina transformadora de la societat. Va ser una activitat diferent, curiosa i didàctica, per aprendre i raonar qüestions més enllà d’una recreació teatral. Es van treballar temes molt delicats des del respecte més exquisit, com l’ús o l’abús de poder i quines eren les seves conseqüències, tant a nivell d’amistat, de relació afectiva… Va ser una forma d’obrir els ulls, de veure-ho tot des d’un altre angle per poder comprendre la percepció social i de ser-ne conscients, ja que la societat interioritza certs prejudicis inacceptables.
Després d’aquestes escenes teatrals en què nosaltres també hi participaven, vam disposar d’una estona de debat per pensar en grup, expressar les opinions i extreure conclusions evidents i arguments raonables. La base d’aquesta activitat era sentir-se representat en les escenes quotidianes i tenir una certa empatia envers els personatges per poder identificar la realitat de la situació. Actors i alumnes van recrear escenes del dia a dia tan ben fetes que semblaven de pel·lícula o del millor teatre, realment uns autèntics dramaturgs!
Va ser una experiència única i molt recomanable que esperem que no es quedi en una anècdota i prou.
Bruna Lloret López

Auxiliar de conversa a l’IPM

Aquests dies els alumnes estan coneixent la Brooke, l’auxiliar de conversa vinguda des de Minnesota per passar aquest curs amb nosaltres. Farà suport a les classes i ens acostarà una mica més a la seva cultura al temps que practiquem la llengua anglesa, especialment la comprensió i l’expressió oral.

Welcome to Premià Brooke!

Fase final del projecte Erasmus SONOLUX a l’IPM

Del 18 al 20 d’octubre, Premià de Mar serà l’amfitrió d’un esdeveniment internacional: les delegacions del programa Erasmus SONOLUX es reuniran per finalitzar un projecte que ha estat la base de l’etapa formativa en la qual han treballat durant dos anys al batxillerat Tecnològic. Aquest projecte innovador té com a objectiu millorar les incubadores neonatals amb dispositius de control de llum i so i fomentar la formació STEM a través d’un vídeo informatiu i manuals detallats.

Aquesta col·laboració europea ha arribat ara a la fase final de la seva implementació. Els participants, que provenen de diverses regions d’Itàlia (Mòdena), França (Saint Brieuc) i Espanya (Premià de Mar), han treballat junts per desenvolupar prototips de dispositius destinats a millorar l’entorn en les incubadores neonatals. Aquests dispositius estan dissenyats per controlar la llum i el so a l’interior de les incubadores optimitzant les condicions per als nadons prematurs. A Saint Brieuc, el dispositiu ja es troba en proves a l’hospital recollint i analitzant dades.

Un altre aspecte clau d’aquest projecte és la creació de manuals detallats per a aquests prototips. Aquesta documentació servirà com a guia per a professionals de la salut i tècnics que treballen en les unitats neonatals, assegurant una implementació correcta i eficaç d’aquests dispositius innovadors.

A més, el projecte també ha produït un vídeo educatiu que té com a objectiu disseminar la formació STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) en l’àmbit mèdic.

Durant la reunió que se celebrarà a Premià de Mar, les tres delegacions tindran l’oportunitat de revisar els prototips finals i fer els ajustos necessaris. A més, discutiran les estratègies per a la disseminació del projecte, com arribar a una audiència més àmplia i involucrar altres entitats, per aconseguir les seves valoracions i opinions.

El projecte Erasmus ha estat una experiència educativa enriquidora i un exemple de cooperació internacional per a la innovació i l’educació. Les delegacions esperen concloure aquesta etapa amb èxit, i els seus treballs esdevindran una referència per a futurs esforços de millora en la salut neonatal i la formació STEM.

Amb aquesta reunió final a Premià de Mar, el projecte Erasmus està a punt de marcar un precedent en l’abordatge de la atenció neonatal i la promoció de  la tecnologia a través de recursos educatius innovadors. Els resultats d’aquesta col·laboració continuen sent un exemple inspirador de com la cooperació internacional pot donar lloc a canvis significatius i avenços en la societat actual.

vídeo SONOLUX: https://youtu.be/Tn8ANMxomq4

Enllaçhttps://dossier.xtec.cat/cblaya/2023/10/17/finalitzem-el-projecte-sonolux-a-premia-de-mar/

Premis de la revista Auriga als millors treballs de recerca

La Montserrat Tudela, directora de la revista Auriga, l’única publicació en català dedicada a la divulgació del món clàssic, ens va comunicar el lliurament de dos premis a treballs de recerca de Batxillerat del nostre centre, en concret a les alumnes Jana de la Peña Mateos, pel seu treball L’educació a l’antiga Grècia, i Katherine Ortiz, autora de Les variants de la violència de gènere a la literatura clàssica grega, ambdós tutoritzats per la professora de grec Margalida Capellà Soler.

L’acte del lliurament dels XXXI Premis Auriga va tenir lloc a la Reial Acadèmia de Bones Lletres el dia 5 d’octubre.

Felicitats a les guanyadores i la seva tutora!

Podreu ampliar la informació, accedir a la presentació dels treballs, etcètera, al bloc https://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/

         

L’IPM a Ràdio Premià: L’inici de curs

El passat dia 4 d’octubre s’encetava l’inici del nou curs al programa “Les Escoles a la Ràdio” de l’emissora municipal. Hi van participar la Pilar Guerra, directora de l’escola El Dofí, la Sònia Ribas, directora de l’escola Sant Cristòfol, i en Salva Redón, director de l’Institut Premià de Mar.

El programa es pot recuperar a Youtube: