Mates manipulatives

Ahir, últim dia de classe abans de les vacances de Nadal, l’alumnat dels grups E-11, E-12, E-13 i E-14 van estar treballant la suma i la resta dels nombres enters de forma manipulativa. Vistes d’aquesta manera, les mates resulten molt més atractives i divertides!

Viatge turístic romà

S’ apropen les festes nadalenques, així que el nostre alumnat de Llatí de Batxillerat ha deixat de banda les classes més convencionals per tal de realitzar un viatge “turístic” romà per descobrir els vestigis romans a Europa i  especialment a Hispania. Per treballar-ho de manera original ho han portat a terme en forma de diari d’ aventures o de viatge en el temps. L’ excusa d’ aquesta activitat ha sigut conèixer tant les restes arqueològiques grecoromanes com cultura i literatura d’ aquella època aprofitant un itinerari per les viae romanes des de Roma a Emerita Augusta. 

L’ alumnat ha pogut endinsar-se en el modus vivendi de la societat romana i ha aprofitat els coneixements adquirits sobre l’ oci per a realitzar-hi acurades descripcions. 

A més, l’ alumnat de 2n ha aprofundit sobre aquesta última ciutat romana i altres que van existir ben a prop nostre com Emporiae, Barcino, Ilerda i Tarraco, contingut treballat per a les Proves d’ Accés a la Universitat. 

Com a mostra de la feina feta adjuntem aquest Genially. Han format part d’ aquest viatge les alumnes de 1r, Mireia Corral, Leyre Álvarez i la Paula Espinoza. 

Pel que fa a l’ alumnat de 2n, cal fer menció especial al viatge presentat per la Noelia Díaz i la Lucía Melero. Han demostrat un domini significatiu sobre cultura grecollatina. 

Gaudiu de la feina del nostre apreciat alumnat i us desitgem unes bones festes a tothom! 

David Millan, professor de Llatí i Grec de l’ INS Rafael Casanova 

Estereotips de gènere

Des de la matèria de psicologia portem diverses setmanes treballant temes relacionats amb les relacions tòxiques, la dependència emocional i els estereotips de gènere, des del debat i les experiències personals del nostre alumnat.

Hem estat analitzant, des d’una mirada crítica i tenint en compte un decàleg sobre publicitat sexista, una sèrie d’anuncis i també, aprofitant la campanya de Nadal, hem vist els diferents enfocs dels catàlegs de joguines. I tu, t’has fixat en com ens arriba la publicitat i quins són els missatges implícits?

Votem als representants del consell escolar

Aquesta setmana s’estan realitzant les votacions al Consell Escolar. Després d’haver escollit als membres del sector de pares i mares, del PAS i el PAE i del professorat, avui és el torn de l’alumnat. Un total de 16 alumnes s’hi han presentat, la qual cosa valorem molt positivament. El consell escolar quedarà constituit el proper 20 de desembre. Per a conéixer el nom dels membres del consell escolar resultant, consulteu el nostre apartat Consell Escolar en aquesta pàgina web.

Ja n’hi ha prou!

Avui, 25 de novembre, és el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència Envers les Dones i, un any més, hem volgut realitzar diferents activitats de conscienciació amb l’alumnat. Així, hem treballat qüestions com ara: Per què va estar triada aquesta data i no una altra? Qui van ser les germanes Mirabal? Des de quan se celebra el 25N? Què és la violència vicària?. També hem analitzat algunes de les dades d’aquest any (només a Catalunya 12 dones assassinades, 11.000 denúncies per violència masclista, 804 per violació, 1.451 per abusos i el 98 % de les víctimes sense cap mesura de protecció vigent), hem descobert els tipus de violència que es poden exercir contra les dones, hem après el gest de socors per denuncir violència de gènere, hem vist alguns curtmetratges i, sobretot, ens hem preguntat una i mil vegades: “Per què?” i “Fins quan?” També ens hem manifestat i hem dissenyat diferents missatges per mostrar el nostre rebuig contra la violència envers les dones.

Val a dir que avui, 25 de novembre, hem fet especial incidència en aquest tema, però que al Rafael Casanova treballem cada dia per una societat lliure de violència masclista i així ho seguirem fent fins que acabi aquesta lacra.

Lluïm vísceres

Com funciona l’aparell digestiu? Ja sabíem que la digestió comença quan el bol alimentari arriba a l’estómac, un òrgan que conté el suc gàstric. Però què són exactament el càrdies i el pílor? Quant mesura l’intestí prim? Quines són les funcions del fetge i el pàncrees? On es troben exactament? Quantes parts té l’intestí gruixut? Quina és la diferència entre l’apèndix, el colon, el recte i l’anus? Quines són les alteracions més habituals de la digestió?

Totes aquestes preguntes i moltes més han obtingut resposta al llarg de les últimes setmanes dintre de la matèria de Biologia de 3r ESO. Com podeu veure, l’alumnat ha fet manualitats per tal de reproduir el seu aparell digestiu a mida. I és que, com bé va dir en Benjamin Franklin (1706-1790): “Digues-m’ho i ho oblido, ensenya-m’ho i ho recordo, involucra-m’hi i ho aprenc”.

Compte amb les fake news!

Qui no ha sentit parlar de les “fake news”? Avui dia, aquest terme ens resulta familiar a força d’escoltar-ho als mitjans de comunicació. Fins i tot el diccionari Oxford de la llengua anglesa el va escollir com “la paraula de l’any” el 2017.

Però som conscients de la quantitat de notícies falses que ens arriben diàriament? Ho fan no només a través de les xarxes socials, sinó també a través de mitjans de renom internacional. I la tendència no sembla que hagi d’anar a la baixa. Tot el contrari: es preveu que la meitat de les notícies que consumirem el 2022 seran falses. Sovint és més fàcil, més barat i ràpid obtenir continguts de dubtosa veracitat que confirmar els fets i verificar les fonts. Fins a constatar que és falsa, la informació ja s’ha estès com la pòlvora.

Conscient de tot això, l’alumnat del grup E-25 va redactar notícies falses en anglès i va “jugar” a veure si la resta de la classe se les creia. Els resultats van ser sorprenents. Així doncs, compte amb les fake news!

I si voleu saber-ne més, consulteu l’article publicat al nostre bloc de la biblioteca i descobrir “Com detectar les notícies falses o fake news?”

Seguiment del Cursus honorum

Som a les acaballes de la 1a avaluació i l’ alumnat de Llatí de 4t d’ ESO ja comença a evolucionar socialment i econòmicament com a ciutadans romans. De moment ja han treballat la fonètica de la llengua llatina, el seu origen, han escrit oracions actuals amb llatinismes i han començat a realitzar breus i senzilles oracions. A més han conegut el context històric de la cultura llatina i han fet activitats de recerca mitològica, treballant, entre d’ altres, els mites d’ Eco i Narcís i d’ Orfeu i Eurídice. 

També han realitzat diferents proves avaluatives de diverses dimensions, des de dictats en llatí fins a activitats tipus-test en format Socrative sobre història, cultura i civilització romana. En aquesta activitat de Socrative, l’ alumnat es va agrupar de forma totalment aleatòria i va treballar amb la modalitat de Space Race.  Aquesta opció d’ aquesta plataforma educativa digital consisteix en fer avançar el coet segons les respostes encertades, tal i com podeu veure en aquesta foto:

En aquest cas, el grup guanyador va ser el del coet blau, integrat per les ciutadanes romanes María Bermúdez, Paula Parrilla i Claudia Illescas. Moltes felicitats! 

En el global de la carrera política romana tenim millors posicionades a les següents ciutadanes:  Nora Pasternak, Salma Alcalde, Claudia Illescas i Paula González. La Nora es mostra solvent i comença a ser reconeguda quan passeja pel fòrum romà. Segons el darrer cens publicat, acumula un total de 6620 sestercis. Les dones estan canviant la història antiga! Seguiu així!

Encara poden continuar creixent en aquesta avaluació amb les exposicions orals i altres activitats avaluatives programades de tots els àmbits de la cultura grecoromana: història, mitologia, civilització, art, llengua, etc. 

Ad consulatum, discipuli

David Millan, linguae latinae magister

Treball cooperatiu

Aquests dies, amb l’alumnat de 2n d’ESO que cursa la matèria optativa de francès, estem dissenyant com seria el nostre institut ideal: la seva ubicació, les seves dimensions, les seves instal·lacions, les matèries que s’hi podrien cursar i les activitats extraescolars a les quals ens podríem apuntar. Ens hem repartit en grups i estem aprenent a fer servir documents compartits amb l’ordinador per poder avançar en el nostre treball també des de casa.

Aquest és un treball cooperatiu i competencial en què cada membre del grup ha triat el seu rol en funció dels seus punts forts i els seus punts febles. No teniu ganes de veure els resultats? De ben segur que surten uns instis ben macos i, molt probablement, una mica diferents al nostre. Total, somiar és gratis i ningú ens ha parlat que hi hagués un límit de pressupost! 😉