Som el canvi

Perquè no tenim Planeta B, cuidem el nostre Planeta Blau. I què tal si, per fer això, deixem l’individualisme de banda i intentem pensar de manera integral per tal de caminar junts Cap a una tribu global? I si tenim sempre present el “Pensa globalment, actua localment“? Un altre món és possible, sí, però no oblidem mai que si el volem veure, totes i tots, tu i jo, hem d’actuar. Perquè no fer res és no voler que les coses canviïn i perquè, ho vulguem o no, el món que està per venir depén de nosaltres. Perquè nosaltres “SOM EL CANVI“.
                    Planeta B, projecte transversal de 1r d’ESO

Què farem quan tot el nostre planeta sigui un enorme contenidor de plàstics? Quan al mar hi visquin més bosses del supermercat que peixos? Quan els rius siguin de paper de plata com els del Pessebre? Doncs anirem a viure al Planeta B!… Ooops, si no n’hi ha cap, de Planeta B!!  🙁

Al nostre institut, el Rafael Casanova, alumnat i professorat estavem decidits a canviar això. Així, el curs 2018-2019, vam engegar un projecte, Planeta B, per prendre consciència de quina part de responsabilitat és nostra i de quants residus generem al nostre institut dia a dia. I ja des d’un bon principi ens vam quedar sorpresos de la immensa quantitat de paper de plata, entre d’altres residus, que fem servir. Però estàvem decidits a canviar les coses.

Durant el curs 2019-2020, el nostre projecte Planeta B, que es desenvolupa a la matèria de Cultura i Valors al llarg de 1r d’ESO, va obtenir el primer premi en el concurs “Ètica i Ciència” de la Fundació Víctor Grífols i Lucas, d’àmbit estatal. Arran d’això se’n va parlar en alguns diaris, com l’Ara, el Viure Sant Boi, el Sant Boi Diari, La Vanguardia i el Diari de l’Educació i vam decidir donar continuitat al nostre projecte en altres nivells educatius.

Web del projecte “Planeta B”

Així van néixer dos projectes més: Planeta Blau, planeta aigua i Cap a una tribu global.

Planeta Blau, planeta aigua s’impartirà per primera vegada durant el curs 2020-2021 al segon quadrimestre dintre de la matèria de Cultura i Valors de 2n d’ESO. En aquesta ocasió es vol insistir en la importància de l’aigua com a font de vida, però també com a be escàs i mal distribuit.

Planeta Blau, planeta aigua, projecte transversal de 2n d’ESO

Cap a una tribu global s’impartirà també per primera vegada durant el curs 2020-2021 al llarg de tot el curs de 3r d’ESO dintre de la matèria de Cultura i Valors. En aquesta ocasió treballarem temàtiques tant diverses, però alhora tan interrelaciones entre sí, com són el medi ambient, el consum i els moviments migratoris. Amb les accions realitzades, l’alumnat, a més a més de fomentar el seu esperit crític, podrà comprovar l’empremta que deixa en el nostre planeta.

Cap a una tribu global, projecte transversal de 3r d’ESO

Web del projecte “Cap a una tribu global”

La idea és, a 4t d’ESO, realitzar un servei comunitari (Pensa globalment, actua localment) que pondrà punt i final a aquest gran projecte anomenat “SOM EL CANVI”.

Els projectes de tots els cursos tenen una sèrie de punts en comú: són totalment transversals, conviden a fer estudis amb criteris científics, fomenten l’esperit crític de l’alumnat, compten amb la visita d’experts, la realització de sortides, l’extracció de conclusions i la mobilització cap l’acció. Tots ells es basen en la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes), un mètode de treball globalitzador que pretén tornar el protagonisme a l’alumnat, fent-lo responsable del seu propi aprenentatge, i treballen els ODS (Objectius per al Desenvolupament Sostenible) tant dintre com fora de l’aula.

Us apunteu a participar-hi? Si és així, no deixeu de visitar la web del centre per seguir l’evolució d’aquest projecte!!

Professors responsables del projecte: Diana Méntrida, Dani Perals, Juanma Sánchez i Vicky Santolaria, amb la col·laboració d’Ana Awad, Àlex Barragan, Pep Badia i Ana Montero.