Som el canvi

Perquè no tenim Planeta B, cuidem el nostre Planeta Blau. I què tal si, per fer això, deixem l’individualisme de banda i intentem pensar de manera integral per tal de caminar junts Cap a una tribu global? I si tenim sempre present el “Pensa globalment, actua localment“? Un altre món és possible, sí, però no oblidem mai que si el volem veure, totes i tots, tu i jo, hem d’actuar. Perquè no fer res és no voler que les coses canviïn i perquè, ho vulguem o no, el món que està per venir depèn de nosaltres. Perquè nosaltres “SOM EL CANVI“.
                    Planeta B, projecte transversal de 1r d’ESO

Què farem quan tot el nostre planeta sigui un enorme contenidor de plàstics? Quan al mar hi visquin més bosses del supermercat que peixos? Quan els rius siguin de paper de plata com els del Pessebre? Doncs anirem a viure al Planeta B!… Ooops, si no n’hi ha cap, de Planeta B!!  🙁

Al nostre institut, el Rafael Casanova, alumnat i professorat estàvem decidits a canviar això. Així, el curs 2018-2019, vam engegar un projecte, Planeta B, per prendre consciència de quina part de responsabilitat és nostra i de quants residus generem al nostre institut dia a dia. I ja des d’un bon inici ens vam quedar sorpresos de la immensa quantitat de paper de plata, entre d’altres residus, que fem servir. Però estàvem decidits a canviar les coses.

Durant el curs 2019-2020, el nostre projecte Planeta B, que es desenvolupa a la matèria d’Educació en Valors Cívics i Ètics al llarg de 1r d’ESO, va obtenir el primer premi en el concurs “Ètica i Ciència de la Fundació Víctor Grífols i Lucas, d’àmbit estatal. Arran d’això se’n va parlar en alguns diaris, com l’Ara, el Viure Sant Boi, el Sant Boi Diari, La Vanguardia i el Diari de l’Educació i vam decidir donar continuitat al nostre projecte en altres nivells educatius.

Web del projecte “Planeta B”

Així van néixer dos projectes més: “Planeta Blau, planeta aigua” i “Cap a una tribu global”.

Planeta Blau, planeta aigua es va impartir per primera vegada durant el curs 2020-2021 al segon quadrimestre dintre de la matèria d’Educació en Valors Cívics i Ètics de 2n d’ESO. Amb aquest projecte es vol insistir en la importància de l’aigua com a font de vida, però també com a bé escàs i mal distribuït.

Web del projecte “Planeta Blau, planeta aigua”

Planeta Blau, planeta aigua, projecte transversal de 2n d’ESO

Cap a una tribu global es va impartir també per primera vegada durant el curs 2020-2021 al llarg de tot el curs de 3r d’ESO dintre de la matèria d’Educació en Valors Cívics i Èticss. Amb aquest projecte es treballen temàtiques tant diverses, però alhora tan interrelaciones entre sí, com són el medi ambient, el consum i els moviments migratoris. Amb les accions realitzades, l’alumnat, a més a més de fomentar el seu esperit crític, podrà comprovar l’empremta que deixa en el nostre planeta.

Durant el curs 2022-2023, l’Ajuntament de Barcelona va atorgar al projecte “Cap a una tribu global” el Premi a la millor contribució als ODS realitzada en un centre educatiu de secundària dintre dels Premis Agenda 2030. Arran d’això, hem tornat a aparèixer a alguns diaris, com ara El Periódico i ens ha entrevistat el Sergi Mas.

Cap a una tribu global, projecte transversal de 3r d’ESO

Web del projecte “Cap a una tribu global”

La idea és, a 4t d’ESO, realitzar un servei comunitari (Pensa globalment, actua localment) que posarà punt i final a aquest gran projecte anomenat “SOM EL CANVI”.

Els projectes de tots els cursos tenen una sèrie de punts en comú: són totalment transversals, conviden a fer estudis amb criteris científics, fomenten l’esperit crític de l’alumnat, compten amb la visita d’experts, la realització de sortides, l’extracció de conclusions i la mobilització cap a l’acció. Tots ells es basen en la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes), un mètode de treball globalitzador que pretén tornar el protagonisme a l’alumnat, fent-lo responsable del seu propi aprenentatge, i treballen els ODS (Objectius per al Desenvolupament Sostenible) tant dintre com fora de l’aula. Ho podeu trobar tot explicat en aquest webinar “Els ODS mitjançant l’Aprenentatge basat en projectes” que vam realitzar pel Departament d’Educació.

Els dos creadors de “Som el canvi” també han participat en el Grup de Treball “Competències per a la Sostenibilitat“, impulsat per CATESCO i la Universitat Pompeu Fabra, que ha elaborat la “Guia ABPxODS: disseny de projectes per desenvolupar les competències per a la sostenibilitat“ per tal d’ajudar, en els propers anys, un bon nombre de centres i de docents de diferents etapes educatives en la planificació d’activitats d’aula o projectes que treballin temàtiques relacionades amb la justícia global, l’emergència climàtica, el benestar planetari o el desenvolupament sostenible, amb un enfocament clarament competencial, a través de l’aprenentatge globalitzat i significatiu que proporciona l’ABP (Aprenentatge Basat en Projectes).

Us apunteu a participar-hi? Si és així, no deixeu de visitar la web del centre per seguir l’evolució d’aquest projecte!!

Professors responsables del projecte: Ana Awad, Dani Perals, Juanma Sánchez i Vicky Santolaria.