Memorial democràtic

Els nois i noies de 2n de Batxillerat el divendres 27 de maig després de l’exposició Un segle de republicanisme català al Memorial Democràtic, han estat fent una ruta amb el Raül, educador genial i molt preparat del Memorial, pels escenaris de la repressió franquista als carrers de Ciutat Vella.
La primera etapa ha estat la repressió a l’àmbit educatiu i vam parar al Grup Escolar Milà i Fontanals, exemple d’escola republicana  i de la nova pedagogia, on era directora la il·lustre pedagoga Rosa Sensat, escola bombardejada pels avions feixistes italians l’any 1938. En Raül ens ha ensenyat materials gràfics sobre els dos models d’escola: la republicana i la franquista molt important per nosaltres que farem les PAU d’Història!
A la segona etapa ens han parlat de la repressió simbòlica i concretament dels canvis de noms dels carrers durant el franquisme. Hem descobert una inscripció al darrere de l’església de la plaça del Pi que deia: Plaça del milicià desconegut, esborrada pel franquisme. Reprimir i castigar la dissidència farà necessari un nou sistema polític, judicial i policial, i doncs la tercera etapa l’hem feta a la plaça Sant Jaume pel parlar del desmantellament del sistema polític de la Segona República i de la depuració de càrrecs públics.
L’última etapa va ser davant la Catedral, on hem parlat de rol de l’Església catòlica durant el franquisme. Hem vist la inscripció enorme, recuperada amb el nom del fundador de la Falange, fill del dictador Primo de Rivera, José Antonio Primo de Rivera que havia de ser-hi en qualsevol església per recordar-lo com a màrtir.
Davant de la Catedral hem parlat del model de família heteropatriarcal difós per l’Església, únic model possible durant el franquisme, del rol de la dona Ángel del hogar i de la repressió de qualsevol dissidència sexual. Vam tornar a parlar de les dones durant la República, de dret al vot, capacitat jurídica etc. i per concloure hem parlat de la repressió LGBT a  la presó La Model i dels presos jutjats per la Ley de Vagos y Maleantes del franquisme, fins a esmentar les tortures realitzades a la Jefatura de Policía de la Via Laietana.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *