En aquest moment vital els alumnes viuen un moment de canvi: canvien de centre, coneixen nous referents (tant d’iguals com adults), adquireixen noves responsabilitats… i viuen els canvis propis de l’adolescència (biològics i psicològics). Van desenvolupant la seva independència emocional i moral i adquireixen noves capacitats socials mentre troben l’equilibri entre l’autonomia i la dependència.
A l’etapa de 1r a 3r d’ESO els alumnes aprenen a treballar en equip amb nous companys, a desenvolupar-se autònomament en els entorns virtuals d’aprenentatge, a prendre consciència del seu procés d’aprenentatge, mentre refermen la responsabilitat i el compromís.
A 1r inicien el seu Pla personal, una eina per fomentar la reflexió, l’autoconeixement, l’autonomia i el compromís de l’aprenent en el propi procés educatiu i creixement personal. El tutor personal acompanya l’alumne en la reflexió sobre l’aprenentatge i en la confecció del seu Pla, l’eix central de l’avaluació formativa.
Els objectius del nostre Projecte pedagògic en aquesta etapa són:
Aprendre a conèixer
- Estimulació de la iniciativa personal
- Desenvolupament d’eines cognitives i d’aprenentatge (aprendre a aprendre)
- Responsabilitzar-se del propi procés educatiu
- Exercici del pensament crític i de la gestió d’informació (indagació)
- Foment de la cultura científica
- Domini de les competències digitals: entorns virtuals d’aprenentatge/ús i utilitat de les tecnologies de la informació i l’aprenentatge
Aprendre a fer
- Comunicació mitjançant diferents formes de creativitat i expressió
- Desenvolupament del raonament abstracte i el coneixement reflexiu
- Treball en equip
- Impuls de les habilitats en oratòria
Aprendre a conviure
- Promoció d’actituds i valors que fonamenten els Drets Humans, la coeducació i els principis democràtics
- Educació en la cultura de la pau i la sostenibilitat.
- Comunicació assertiva i actitud de diàleg
- Promoció de la participació, implicació i compromís
Aprendre a ser
- Reconeixement i imatge positiva de la pròpia identitat
- Acceptació i cura del propi cos, consolidació d’hàbits saludables
- Reconeixença dels propis interessos, aptituds i habilitats.
- Capacitat de gestionar les emocions
- Promoció de la capacitat de resiliència i de gestió de situacions complexes