3r amb Veu i Brot!

Enguany, l’alumnat de 3r d’ESO ha estat molt implicat en el projecte d’aprenentatge i servei Veu i Brot, en col·laboració amb la Fundació Adsis. Han participat activament en el desenvolupament de diferents accions entorn al dret a una alimentació adequada i al malbaratament alimentari.

Vam visitar l’hort urbà de Can Valent i vam conèixer de primera mà una iniciativa comunitària autogestionada pels veïns de Nou Barris, a la ciutat de Barcelona. La visita ens va permetre experimentar vivències cooperatives, en un projecte que contribueix al dret a l’alimentació adequada per a totes les persones. A més, vam reflexionar sobre les oportunitats que ofereix aquest model de transformació urbana, que promou l’ecologisme i la sostenibilitat a partir de la recuperació de l’espai públic.

A més, vam realitzar una campanya de recollida d’oli per al menjador social de Santa Anna. Com se situa al barri gòtic de Barcelona, vam tenir l’oportunitat de col·laborar amb un projecte per actuar de forma local i contribuir a millorar el nostre entorn més proper.

Una altra acció va ser l’elaboració d’un deliciós receptari de cuina d’aprofitament per prendre consciència i disminuir el malbaratament d’aliments. Fes-li un cop d’ull i anima’t a disminuir el malbaratament alimentari! Bon profit, espigoladors! Aquí les receptes!

El projecte va finalitzar amb una acció final de sensibilització al Parc de la Ciutadella, on l’alumnat va repartir fins a 124 plantes i octavetes per difondre alternatives d’alimentació sostenible i ètiques. Tot el procés recollit en aquest vídeo.

Veu i Brot és fruit d’un acord entre el nostre centre i la Fundació Adsis i es tracta que els grups-classe de 3r d’ESO realitzin una experiència de servei comunitari, amb metodologia aprenentatge i servei, vinculada al currículum d’estudis. El projecte es basa en els valors i criteris següents, entre d’altres:

A) Les i els joves són els veritables protagonistes dels seus processos de creixement personal. S’ha de propiciar que experimentin i triïn els valors que considerin importants.

B) Es vol propiciar la consciència crítica sobre el funcionament del món, les diferències entre països, les desigualtats i les injustícies socials, la pobresa i l’exclusió; i també  sobre allò que les causa.

C) Es vol promoure la solidaritat com a alternativa personal i social per fer un món més just i equitatiu creant  cultura als centres educatius i als entorns propers als projectes.

D) L’objectiu final dels projectes no és l’èxit de les activitats que els i les joves duguin a terme,  sinó els processos personals i col·lectius que fan, també el fracàs és una ocasió educativa per aprendre.

E) La convivència en aquest marc esdevé plena de valors implícits: igualtat de gènere, diàleg, tolerància, pau, empatia, esforç, assertivitat, autoestima, sociabilitat, cooperació, interculturalitat, responsabilitat, alegria, etc.

F) La metodologia emprada és experiencial, activa i participativa per fomentar  la creativitat, el desenvolupament de les  capacitats personals i el seu protagonisme.  Les activitats seran elegides, dissenyades i executades pels i les participants.

G) Es proposa que en el futur hi incorporin la participació social com a clau valuosa a la seva vida.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *