Orientació

Per tal de garantir la igualtat d’oportunitats a totes les persones per aprendre i d’acord amb els principis d’inclusió i coeducació, al Pau Claris estructurem l’orientació i l’acció tutorial al voltant de 4 eixos, els 4 pilars de l’educació:

• Aprendre a conviure: Desenvolupar els valors i actituds democràtics, per una cultura de la pau, del respecte i del desenvolupament sostenible.
  • Aprendre a ser: Desenvolupar les capacitats autoanalítiques i socials per a l’autoconeixement, l’assumpció de responsabilitats, i el creixement integral dels aprenents, en les competències psicosocials, afectives i físiques, que els permetin viure i relacionar-se de manera sana i efectiva.
  • Aprendre a conèixer: Desenvolupar les eines indagatives i crítiques necessàries per a comprendre el món en la seva complexitat, i progressar en l’aprendre a aprendre com a fonament de l’aprenentatge al llarg de la vida.
  • Aprendre a fer: Desenvolupar les competències necessàries per participar de manera activa i efectiva en la societat del coneixement, que els permetin gestionar situacions complexes i treballar en equip.

Les metodologies actives a l’aula, la codocència i l’acompanyament personalitzat són estratègies d’atenció a la diversitat; juntament amb les sessions de tutoria en grup, ofereixen a l’aprenent eines i estratègies per a la gestió de les emocions, la planificació i l’autonomia, l’autoaprenentatge i l’adaptabilitat al canvi.

Volem que els nostres alumnes desenvolupin el pensament crític, les habilitats d’indagació i la cultura científica que els permetin exercir una ciutadania activa en el marc democràtic i de respecte i foment dels Drets Humans i del desenvolupament sostenible.

L’orientació i l’acompanyament tutorial els desenvolupem en els tres espais d’actuació didàctica: l’aula, el centre i l’entorn, i amb l’acompanyament individualitzat de les tutories personals.

• A l’aula: mitjançant les tutories de grup, els treballs cooperatius, la coeducació i la codocència.
  • Al centre: amb els Tòpics, les mentories, els congressos de delegats, la comissió de CoMARCA (Comissió de Mediació, Actuació i Resolució de Conflictes d’Alumnat), el Projecte de Convivència, les celebracions i les commemoracions.
  • A l’entorn: amb els projectes d’APS (Aprenentatge i Servei), els padrins de lectura amb els alumnes de primària de l’escola Pere Vila, els projectes de ciència ciutadana, el Treball de Recerca de batxillerat i les activitats extraescolars.

Juntament amb l’orientació personal i l’acompanyament emocional, l’orientació acadèmica és un altre puntal de l’acció tutorial. Tots els docents del Pau Claris som tutors personals d’uns 7-9 alumnes. Desenvolupem una funció orientadora de manera individualitzada, per acompanyar cadascun dels nostres alumnes en la millora del desplegament de les competències i en la definició del seu itinerari acadèmic i professional.

El pla personal és l’eina que permet a l’aprenent fer el seguiment i l’avaluació del seu procés d’aprenentatge, mitjançant la reflexió, l’autoconeixement i el compromís en el seu propi procés educatiu i en el seu creixement personal. La família, conjuntament amb l’alumne i amb el tutor personal, participa en la valoració del progrés del pla personal.

L’equip d’orientació ofereix suport específic als alumnes, per atendre la diversitat i crear dissenys flexibles per a tots els aprenents. Amb la coordinació dels serveis externs, treballem per fer possible un centre inclusiu i coeducatiu en què tot l’alumnat pugui rebre l’atenció que necessita.

El treball de les competències de convivència i el guiatge i l’acompanyament tutorial són, doncs, tasques transversals de tota la comunitat educativa del Pau Claris.