Recomanacions famílies

Benvolgudes famílies,

Des de l’escola som molt conscients que la situació excepcional que vivim demana esforços individuals i col·lectius. Per això, tot l’equip estem treballant per poder oferir-vos propostes i recomanacions que puguin ajudar-vos a acompanyar les vostres filles i fills durant les properes setmanes. Idees i suggeriments que afavoriran un benestar psicològic, emocional i afectiu que permetrà als infants activar els seus recursos propis i la seva capacitat de resiliència davant la situació actual. 

Dins del bloc de cada curs trobareu una sèrie de propostes que els vostres fills i filles podran anar realitzant.

Per altra banda aquí us oferim unes idees a tenir en compte en aquests dies de confinament:

 

ORGANITZACIÓ

Una de les qüestions importants és organitzar-se com a família per a poder fer una atenció individualitzada als infants que es queden a casa i enfortir el vincle amb la màxima intensitat que requereix la situació.

Tenint en compte que això pot arribar a ser molt intens, és important fer torns i estructurar el dia de manera que les persones adultes implicades puguin oxigenar-se i també tenir temps per a dedicar-se a les seves respectives feines o tasques a fer. Establir una organització del diaque, no serà tan rígida com quan anem a treballar o a l’escola, però tampoc serà tan laxa com quan estem de vacances o de cap de setmana.Cal establir franges de matí i de tarda per organitzar diferents activitats, establint límits en la convivència, planificant i estructurant el dia i els espais.

També és important entendre que l’atenció individualitzada no ha de voler dir que “hem d’entretenir tota l’estona als infants”, ja que les nenes i els nens també han de poder passar temps amb ells mateixos i elles mateixes. 

Pot ser que tinguem alguns moments de ràbia i de molta tristesa, ja que les circumstàncies actuals ens porten a infants i a adults i a adultes a viure una espècie de dol que pot generar canvis d’estat d’ànim i d’humor. Per tant, hem d’acollir amb amor i respecte, els seus estats d’ànim i els nostres. Per tant, cal parlar del que està passant tenint en compte, en tot moment, l’edat dels nens i de les nenes a qui ens estem dirigint. Fer servir el llenguatge precís permet que l’experiència, a la llarga, tingui el lloc, en el record i en la vivència, que li pertoca. 

És important que durant aquests dies hi hagi coses especials i preparar les coses quotidianes amb il·lusió i d’una manera bonica. Es tracta de procurar posar èmfasis als moments quotidians i, molt especialment, als moments d’àpats compartits. Estar a casa molt de temps ens possibilita compartir les tasques domèstiques amb els infants. Pels més petits i per les més petites, pot ser una excusa brillant per incorporar la vida quotidiana com una eina d’aprenentatge on els conceptes més bàsics van apareixent; i pels més grans pot ser una oportunitat per adquirir responsabilitats i gaudir del plaer de fer-se grans.

 

TASQUES ESCOLARS

Les tasques escolars són un lligam, un vincle i una connexió amb la seva vida quotidiana. És important establir un horari on els infants puguin treballar amb un material pedagògic adequat a la seva l’edat. En aquest sentit, les mestres i els mestres estan preparant tasques pels infants com una manera més d’atendre’ls des de la distància i d’establir un vincle família-escola. 

 

SITUACIÓ EN EL TEMPS I L’ESPAI

És fonamental que els infants, durant aquest període, se situïn en l’espai i el temps. Un calendari o una agenda, tant als infants més petits com a les nenes i als nens més grans, pot ajudar a saber i entendre quants dies s’espera que duri aquest trencament de la quotidianitat; es pot marcar amb un color o amb alguns senyals i, cada dia, s’han d’ubicar en el dia de la setmana i del mes en el qual estem. 

De la mateixa manera, l’espai és important, sobretot durant el confinament. Si no ho tenim ja, és important que els infants tinguin espais d’accés autònom als seus materials i també cal reforçar les mesures de seguretat per tal que no puguin accedir a materials i elements que puguin ser perillosos per ells i elles. Els seus espais han d’estar endreçats i nets i, ells i elles, poden cooperar en mantenir aquest ordre i aquesta neteja de manera periòdica. Que els infants estiguin tot el dia a casa no vol dir que la casa hagi d’estar tot el dia desendreçada. De fet, hauria de ser el contrari, ja que reestructurar els materials i els espais de tant en tant, aportarà serenor i harmonia a totes les persones que habitin aquell espai.

Us recomanem que tingueu espais i materials per a fer les següents coses:

  • Escriure, dibuixar, pintar, pintar amb aquarel·la, fer treballs manuals diversos. 
  • Construccions. 
  • Disfresses i joc simbòlic (per als més petits i les més petites).
  • Jocs de representació (ninos i altres coses similars).
  • Jocs de taula, trencaclosques,…
  • Algun element de moviment o corporal: balancí, matalàs, etc. 
  • Elements sonors. 
  • Cordes o mocadors.
  • Alguna planta o ésser viu. 

 

Situar-se en l’espai també implica situar-se en el nostre planeta. Els infants estan rebent informacions diverses de diferents llocs del món: Wuhan, Llombardia, Madrid, Vitòria… Tots aquests indrets es poden ubicar en un mapa, posar-los en relació, calcular les distàncies i ubicar-los en els seus continents corresponents. Això dóna comprensió geogràfica de la situació. 

 

MOVIMENT LLIURE I ACTIVITAT AUTÒNOMA

Els infants necessiten moure’s. Les situacions per uns i altres seran diferents en funció del lloc on visquin. Algunes persones tenen jardí, terrasses o balcons. És important explotar al màxim aquests espais exteriors per permetre o facilitar no només la llibertat de moviment, sinó també per afavorir activitats que, normalment, fem a dins de casa: menjar, esmorzar, pintar, jugar a jocs de taula… Fins i tot, si el balcó és molt petit, podem posar-hi una cadireta, uns llibres… el que sigui. És fonamental que ens toqui el sol per conservar un estat d’ànim el màxim positiu possible, i un sistema immunològic fort.

Convé explicar que potser fem més excepcions perquè entenem que és una situació extrema i poc habitual: potser ara podran córrer dins de casa, jugar amb una pilota, cridar o saltar… accions que normalment no acostumem a permetre que facin a l’interior de casa. 

Que els infants plorin i descarreguin tensions és molt benvingut. Plorar i treure, ajuda als infants a connectar amb ells mateixos i a assumir la serenor que requereix l’activitat autònoma

Si facilitem materials diversos que podem anar combinant, rotant, els infants gaudiran d’estones d’activitat autònoma; aquest aspecte és molt important, ja que així no caldrà estar tota l’estona dirigint la seva activitat. Aquestes estones d’activitat autònoma són importants perquè els infants trobin el seu espai per elaborar els seus neguits i les seves inquietuds. Cal trobar la proposta o l’activitat que connecti amb ells i elles: dibuixar, disfressar-se, construir, escriure… Si aconsegueixen connectar durant estones (encara que siguin curtes) tindran un espai personal íntim i propi que serà el tresor que els permetrà activar els seus recursos personals. 

 

IL·LUMINACIÓ I VENTILACIÓ

Gràcies a la il·luminació i la ventilació podem afavorir els canvis d’escenari i l’ambientació de l’espai. Amb relació a la il·luminació, en la mesura del possible, convé afavorir al màxim l’ús d’una il·luminació natural.

Durant el dia, hem d’intentar que no sempre hi hagi soroll ambiental de la televisió o de la ràdio i posar els mitjans de comunicació en moments puntuals. En qualsevol cas, la música, per tal que tingui els seus efectes, és millor limitar-la a moments i que no estigui present tot el dia.

Pel que fa a la ventilació, és important que intentem ventilar durant el dia i, en això, els infants ens poden ajudar molt. L’entrada d’aire fresc serà molt important per a airejar els ànims.

 

COMUNICACIÓ I CONNEXIÓ

Pels nostres fills i per les nostres filles, mantenir la connexió amb la resta de persones és molt important. Per tant, hem de fer servir les eines que tenim per ajudar als infants a estar en contacte amb els seus amics i amb les seves amigues, àvies i avis,… Això ho podem fer també amb els nostres fills i les nostres filles. Pensar amb ells i elles a qui podem trucar, qui ens pot necessitar.

D’altra banda, estar connectats i connectades amb els infants també significa anticipar. És cert que nosaltres no tenim gaires certeses per anticipar però pensem, com sempre, en les petites coses. Per exemple, si hem de sortir a comprar o a treballar, potser està bé que ho anticipem als nostres fills i a les nostres filles. La idea de perill que tenen d’estar a fora és molt intensa i, per tant, poden patir molt quan marxem i triguem una mica més. Convé avisar i anticipar els retards que, en aquest sentit, es puguin donar.

De la mateixa manera que estem compartint, a través de les xarxes, les males notícies també convé compartir les positives. Ja n’hi ha de positives, només cal buscar una mica i trobar-ne. Amb els infants també cal anar explicant les notícies positives com, per exemple, que en aquest mateix moment sembla que la Xina està superant la crisi i que, cada dia, es contagien moltes menys persones. Però la millor notícia de totes i que convé compartir-la amb les nenes i amb els nens és que les persones ens tenim i que superarem tot el que esdevingui amb molta paciència i connexió.

 

Esperem que aquestes reflexions us ajudin en el dia a dia i us enviem una forta abraçada des de la distància desitjant que, molt aviat, ens la puguem fer en persona. 

 

Atentament,

 

Equip de mestres

2 comentaris

  1. Familia Velasco Cote

    Moltes gràcies per aquest escrit !! I Tant que ens ajudar a reflexionar. Que tingueu tots un molt bons dies de confinament.
    salud!!!! 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>