EL QUÈ, COM I QUAN DE LES MATEMÀTIQUES A L’EDUCACIÓ INFANTIL

Les matemàtiques formen part de la nostra quotidianitat.

Tal com diu MªAntonia Canals “Les matemàtiques són a tot arreu. No hi ha cap realitat que no tingui quantitats, ni formes ni posició a l’espai, una proporció o uns elements de mesura. Totes les realitats d’aquest món tenen aspectes matemàtics, una lògica interna. I totes les realitats tenen un nom. I, per això, crec que la matemàtica i la llengua són el cor de l’ensenyament.”

Els conceptes matemàtics que pretenem que els alumnes adquireixin han de partir de la nostra vida diària a l’aula. El paper fonamental com a docents és el d’anar extraient de la realitat els conceptes matemàtics, fent-los accessibles als infants, d’una manera funcional i permetent que ho vivencïin.

Quan volem treballar les nocions matemàtiques, mirem al nostre voltant i de tota la informació que rebem n’extreiem la que correspon a l’àmbit matemàtic.

Per saber interpretar allò que veiem i allò que ens diuen, per saber veure una part d’un tot, per saber classificar per poder observar característiques del món que ens envolta és necessari oferir, al nostre alumnat les eines i estímuls adequats per fomentar aquestes capacitats.

La visió dels més petits de l’entorn on interactuen, és global i hem de lligar molt bé la realitat d’on obtenim les dades amb la vessant matemàtica perquè l’aprenentatge sigui significatiu i tingui un sentit. La matemàtica esdevé un llenguatge i una eina per conèixer l’entorn.

A l’educació infantil de qualsevol idea, proposta o material en treiem suc canalitzant-lo en la matèria que ens interessa, llengua, matemàtiques, coneixement d’un mateix i dels altres. El principal objectiu de la matemàtica en l’etapa d’educació infantil, és ajudar als nens a estructurar el seu pensament i els continguts lògicomatemàtics que els serviran de mitjà per conèixer el seu entorn.

Les mestres d’educació infantil propiciem situacions i facilitem recursos per estimular:

• El treball conjunt de l’engranatge dels pensaments interns.
  • L’expressió i representació del que aprenem manipulant.

• El domini de l’espai per arribar on es vol.

• El posar la lògica al servei de la veritat.

• La necessitat de comptar per saber quants en tenim i quants ens en prenen o perdem.

• La motivació a partir del personatge Màtic per resoldre problemes.

• Les dots d’observació per exercitar la memòria.

Creiem que manipulant, experimentant, comunicant-se, jugant, equivocant-se i compartint descobriments és la millor manera per fer que els aprenentatges siguin ben vius i reals.