Lectura

Tenim com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tot l’alumnat. I ho fem potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves. La competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

El pla té com a objectius generals:

  1. Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
  2.  Aconseguir que els infants i joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms  amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
  3. Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.

En aquest sentit, també es preveuen diversos objectius estratègics per a tots els sectors que formen la comunitat educativa.

Per als alumnes es preveuen els objectius següents:

  • Incorporar l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge que els permeti autoregular el procés de comprensió.
  • Incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre de llibres llegits al llarg de l’any.
  • Incorporar la reflexió sobre què i com s’ha après, explicitant les estratègies de lectura que s’utilitzen.
  • Elaborar un dossier de lectura.

Per als professors:

  • Planificar les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques d’acord amb l’evolució dels aprenentatges dels seus alumnes.
  • Incorporar l’avaluació com a eina del mateix procés d’ensenyament.
  • Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.

Per als centres educatius:

  • Incorporar la lectura i les estratègies de comprensió lectora en totes les àrees.
  • Establir una estratègia de centre adequada a les necessitats diagnosticades a partir dels resultats d’avaluació interna i externa, i complementada amb les avaluacions generals del sistema.

Per a les famílies:

  • Trobar una estona diària (de 10 a 20 minuts) per llegir amb els infants o llegir al seu costat per reforçar els hàbits de bon lector i la lectura autònoma.
  • Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de la lectura a l’escola.
  • Aplicar les orientacions de com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors.

Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:

  1. Saber llegir
    L’aprenentatge de la lectura com a desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos.
    L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques de lectura correspon al cicle inicial de l’educació primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. Correspon als cicles posteriors continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades a les necessitats de cada moment.
  2. Llegir per aprendre
    L’ús de la lectura per a l’aprenentatge. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge i tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge en totes les àrees del currículum.
  3. Gust per llegir
    El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir.

CONSELLS PER ALS PARES I MARES:

3-6 anys

En aquesta etapa els nens ja dominen el llenguatge oral i s’inicien en el procés d’aprendre a llegir i escriure. Per despertar l’hàbit lector, és positiu compartir el gust pel món dels llibres dins l’espai familiar.

Per escollir un conte per als vostres fills tingueu present que a partir dels 3 anys ja poden tenir una mica de text, amb vocabulari o frases senzilles i amb lletra grossa, tot i que encara han de tenir imatges que els ajudin a comprendre el text.

Per reforçar el seu procés d’aprenentatge de la lectura:

  • Expliqueu o llegiu contes, inventeu històries de manera habitual;
  • Trieu contes adaptats als seus aprenentatges i rutines;
  • Aneu sovint a les biblioteques amb ells, tant per triar llibres adequats per a la seva edat com per participar en les activitats que s’organitzen;
  • Visiteu llibreries per conèixer les novetats, demanar consell sobre els temes que agraden més en aquestes edats o participar en les activitats que organitzen. A més, pot ser una activitat lúdica i divertida per fer en família.

6-12 anys

En els primers anys d’aquesta etapa els fills estan acabant d’assolir la mecànica de la lectura. Necessiten, per tant, llibres amb capítols curts, lletra grossa i amb imatges (dibuixos o fotografies) que ajudin a entendre la història.

A partir dels 9 anys, són més autònoms a l’hora de llegir i tenen més criteri per escollir les lectures que els interessen. Els llibres ja poden tenir capítols més llargs, històries més complexes, menys il·lustracions i informacions de temes actuals que siguin del seu interès.

Per estimular la seva imaginació i educar-los en l’hàbit lector, heu de tenir en compte que:

  • En els primers anys prefereixen els llibres que relaten històries quotidianes i llegendes o faules amb varietat de personatges (reals i fantàstics);
  • A partir dels 9 anys els agraden les històries d’acció més complexes (misteri, ciència-ficció, còmics) i amb personatges que s’enfronten a problemes propis d’aquestes edats (la relació amb els amics, les seves emocions…);
  • És convenient que els acompanyeu a la biblioteca que tingueu més a prop de casa perquè mirin i triïn llibres, perquè participin en activitats lúdiques sobre lectures o perquè puguin estudiar, fer deures o treballs escolars;
  • També podeu anar amb ells a alguna llibreria, on us poden orientar sobre les darreres novetats, quins llibres els poden agradar més, etc.

 

Entra a la Bibiloteca Josep Vallerdú!