Programa Escacs a l’escola

Des del curs 2012-2013, la nostra escola participa al programa Escacs a l’escola, el qual promou l’ús dels escacs com a eina educativa dins l’horari lectiu.

Els alumnes de primer de primària s´inicien cada curs en el joc dels escacs a través d’aquest programa, el qual desenvolupem amb tot l’alumnat d’educació primària del centre i té per lema “Observo, penso, jugo”.
Aquesta activitat es duu a terme quinzenalment, en sessions d’una hora de durada, a càrrec de la mestra Marta Amigó.

Els objectius pedagògics de l’ús dels escacs a l’escola són molts. En destaquem:
– Fomentar valors com el respecte, l’empatia i l’autoestima.
– Aprendre a respectar el torn i “saber esperar” (control de l’impuls),
resoldre els propis problemes i prendre decisions.
– Saber acceptar els propis errors i treure’n aprenentatges positius.

– Treballar les capacitats de concentració, memòria visual, atenció, càlcul
mental, creativitat i imaginació, lateralitat i orientació espacial.
– Practicar estratègies de causa-efecte, tempteig, plantejament d’hipòtesis… relacionades també amb la resolució de problemes matemàtics.
– Aprendre el moviment de les peces i les normes bàsiques del joc dels escacs.
– Millorar les habilitats lectores dels infants.

El curs 2022/23, la plataforma Docents.cat va venir a la nostra escola a enregistrar el documental Escacs a l’escola, en el qual va participar alumnat de 3r i 4t de primària i les mestres Mercè Badia, Ester Anglès i Marta Amigó.

Podeu visionar-lo clicant AQUÍ.

Els cursos 2017/18 i 2018/19 vam formar part del projecte Erasmus+ Black and white sport: Chess.

Escacs a l’escola és un programa impulsat pel Departament d’Educació i la Federació Catalana d’Escacs, en el qual també hi participen la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Universitat Rovira i Virgili. El programa compta amb la participació de centenars de centres educatius d’arreu de Catalunya.