Cristina Blaya: “La tecnologia ho és TOT, s’ha convertit en el teixit connectiu que uneix la societat contemporània”

Parlem amb Cristina Blaya, professora de l’Institut Premià de Mar que acaba de guanyar el primer premi en el marc de la XII Jornada d’Innovació i Recerca docent a la Universitat, a Secundària i a Primària, organitzada pel Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona. Blaya és professora del Departament de Tecnologia de l’IPM des del curs 2011-2012 i actualment n’és la cap.

En què consisteix el projecte de museu virtual amb intel·ligència artificial, un dels projectes reconeguts?

El projecte de museu virtual amb intel·ligència artificial té com a objectiu crear una experiència educativa innovadora. Mitjançant la utilització de tecnologies com la realitat virtual i la intel·ligència artificial, els alumnes poden crear i gestionar un museu de forma virtual, interactuar amb les obres de les diferents col·leccions i rebre informació detallada mitjançant assistents virtuals. Es treballa amb els alumnes mitjançant classes pràctiques i col·laboració activa, fomentant la participació i la creació de continguts per part dels mateixos estudiants.

I el projecte Erasmus Sonolux, també reconegut?

L’Erasmus Sonolux va tenir una durada de dos anys i el vaig treballar amb el grup del Batxillerat Tecnològic dels cursos 2021-2023. Vam dissenyar un prototips per a incubadores neonatals que controlen la llum i el so, factors que poden causar greus seqüeles o, fins i tot, la mort als nadons. Van generar el prototip, els manuals d’usuari i van crear webs i vídeos per parlar dels estereotips de gènere.

Amb els diners que ens van quedar del projecte Erasmus hem pagat el transport i l’entrada al Museu de les Matemàtiques, hem portat una alumna a la Fira OpenScience de Cambre, (Galícia), hem sufragat la visita de l’actual curs de 2n de batxillerat a Exporecerca Jove del 2023, fires de Robolot i Tecnocampus. També es pagarà el viatge dels alumnes de segon d’ESO a la Fageda d’en Jordà per veure un procés tecnològic aplicat a l’alimentació… És a dir, els està revertint en poder anar a fer diverses activitats i millorar el seu aprenentatge.

La tecnologia no només és una part de la nostra existència, sinó que juga un paper fonamental en la configuració del nostre món actual i el futur que encara està per venir

Què suposa haver estat reconeguda amb el primer premi en el marc de la XII Jornada d’Innovació i Recerca docent a la Universitat, a Secundària i a Primària?

Doncs, és un honor que reconeguin fora del centre la tasca que duem a terme i una validació del treball realitzat. A més, permet a altres companys professors replicar el disseny de les meves pràctiques.

Quins aspectes innovadors destacaries dels projectes premiats?

Sobretot el concepte de treball STEAM (Science, Technology, Engineering , Arts and Mathemathics), l’ús d’eines d’IA, el reconeixement de la propietat intel·lectual, l’ús d’altres tecnologies, com la realitat virtual… per convertir una tasca que treballem en la matèria de digitalització en una manera de treballar transversalment.

A tall d’exemple, els alumnes de primer faran una col·lecció d’obres artístiques amb el projecte RE-ANIMAR i nosaltres, els de quart d’ESO, els dissenyarem els espais. Els alumnes de quart han dissenyat uns museus que presenten temes quotidians de Catalunya: castellers, carnaval, la revetlla de Sant Joan…, amb l’objectiu d’explicar a altres alumnes, com poden ser els nouvinguts i alumnes d’altres comunitats, com som i què fem.

Per què és important desenvolupar projectes que innovin en l’àmbit de l’educació secundària?

Desenvolupar projectes innovadors en l’àmbit de l’educació secundària és crucial per adaptar-se als canvis socials i tecnològics, el món està canviant contínuament. Aquesta innovació pot fomentar l’aprenentatge actiu, la creativitat i la preparació dels estudiants per afrontar els reptes futurs.

Jo sempre els dic aquesta frase: ”Jo us ensenyo les eines (informàtiques), si aquestes eines varien en el temps, es modifiquen, si les heu fet servir us serà més fàcil readaptar-vos i poder treballar.»

Per fomentar aprenentatges significatius amb tecnologia és essencial incorporar mètodes d’ensenyament interactius, proporcionar continguts rellevants i utilitzar tecnologies emergents com la realitat virtual i la intel·ligència artificial.

Com es poden fomentar, des de l’àmbit de la tecnologia, aprenentatges significatius amb els quals els estudiants s’identifiquin i es motivin?

Per fomentar aprenentatges significatius amb tecnologia és essencial incorporar mètodes d’ensenyament interactius, proporcionar continguts rellevants i utilitzar tecnologies emergents com la realitat virtual i la intel·ligència artificial. La personalització de l’aprenentatge i la connexió amb els interessos dels estudiants també són claus per motivar-los.

Tens algun nou projecte en ment?

Sempre tinc projectes. Estic explorant noves maneres de combinar tecnologia i educació, mitjançant noves plataformes en línia, col·laboracions amb altres institucions i enfocant-me en temes emergents com la intel·ligència artificial, la realitat augmentada, apps, webs, sostenibilitat i inclusió. Ara mateix, tinc un projecte amb apps fent servir IA, però encara no l’he acabat.

Per què és important que els alumnes de secundària tinguin coneixements de tecnologia?

La tecnologia ho és TOT. S’ha convertit en el teixit connectiu que uneix la societat contemporània i que permet una comunicació instantània, accés a una quantitat infinita d’informació i facilita processos que abans eren impensables. En l’àmbit educatiu, la tecnologia ofereix eines inestimables per a l’aprenentatge, ajuda a estimular la creativitat i prepara els estudiants per afrontar els reptes del futur. En l’àmbit laboral, és una competència essencial que impulsa la innovació i la productivitat. Des de la salut fins al benestar personal, la tecnologia millora la qualitat de vida i proporciona solucions als problemes més complexos. En resum, la tecnologia no només és una part de la nostra existència, sinó que juga un paper fonamental en la configuració del nostre món actual i el futur que encara està per venir. És important que els alumnes de secundària tinguin coneixements de tecnologia i que adquireixin habilitats tecnològiques que els preparin millor per al futur.

La vida està plena d’oportunitats i obstacles, i la capacitat de mantenir-se curiós i adaptar-se pot ser clau per a un futur èxit i satisfacció personal.

Quina ha estat la teva trajectòria professional?

Pel que fa a la meva trajectòria, vaig estudiar Enginyeria Industrial i he estat dedicada a la docència a secundària durant 29 anys. Sóc professora de l’IPM des del curs 2011-2012. Sóc instructora CISCO, és a dir, faig classes de Python, Java, Ciberseguretat a alumnes que en volen aprendre. També sóc ambaixadora SCIENTIX i col·laboro amb diferents projectes d’altres ambaixadors i faig divulgació. Ara mateix, faig classes a professors per ensenyar-los les noves maneres de programar tecnologia. I segueixo estudiant.

Quin consell personal donaries als teus alumnes o estudiants que puguin recordar per sempre?

El consell personal que donaria als meus alumnes o estudiants seria cultivar la curiositat, mantenir una actitud oberta a l’aprenentatge continu i ser perseverants davant dels desafiaments. La vida està plena d’oportunitats i obstacles, i la capacitat de mantenir-se curiós i adaptar-se pot ser clau per a un futur èxit i satisfacció personal.

És a dir, seguiu estudiant, us servirà.

Progress is made by collaborating, competing we waste resources and time.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>