Andreu Porta: “L’Aula d’acollida és vital per ajudar els alumnes nouvinguts”

L’Andreu Porta és un professor de l’Institut Premià de Mar que s’acaba de jubilar després de molts anys de servei al sistema educatiu. Era moment de passar pàgina i iniciar una nova etapa en la seva vida. L’entrevistem perquè ens sembla una persona que sap moltes sobre l’IPM i coneix perfectament com funciona la seva Aula d’acollida.

Què feies abans de coordinar l’Aula d’acollida de l’Institut Premià de Mar?

Abans d’estar en aquest institut estava en un altre, al barri de Rocafonda, a Mataró. A la dècada dels 90 va començar una onada migratòria, sobretot de gent del Marroc, però gairebé ningú entenia res. Cap a l’any 2000 es va inaugurar una mena d’aula d’acollida a l’Institut Premià de Mar i el director em va oferir treballar-hi. Hi he treballat molts anys perquè m’agrada l’intercanvi cultural i poder ajudar a totes aquestes persones.

Quina carrera vas estudiar i per què la vas escollir?

Vaig estudiar per ser mestre de primària. Abans, primària era fins el que ara és segon d’ESO. Quan es va crear l’Aula d’acollida vaig estudiar un màster sobre ciutadania i cultura per fer millor la meva feina. També vaig cursar algun altre programa sobre interculturalitat.

Com funcionava el sistema educatiu abans?

Abans, treballar a l’Aula d’acollida era més difícil perquè no hi havia vídeos per ajudar, com a molt un radiocasset per escoltar música en l’idioma que estaven, algun petit tros d’un programa de televisió que podia ser interessant… La cosa va canviar una mica quan van sortir els DVD ja que tenien més capacitat i més qualitat d’imatge i so. Abans, els mestres només tenien llibres i enciclopèdies per consultar els dubtes. I l’aparició d’internet va canviar-ho tot.

Per què és important que un institut tingui Aula d’acollida?

Per mi, és molt important que tots els instituts tinguin una Aula d’acollida perquè en una classe el professor no té temps suficient per fer la classe i, a la vegada, ensenyar a un alumne estranger una llengua i la lliçó que està donant.

Què canviaries del sistema de l’Aula d’acollida?

Afegiria més professorat especialitzat ja que no es una feina fàcil i tens poc temps. Els alumnes nouvinguts no poden estar sis hores diàries a l’Aula d’acollida perquè han d’aprendre més coses. Però si tinguéssim professors especialitzats en diferents matèries a l’Aula d’acollida faríem més avenços.

T’hauria agradat encarregar-te d’alguna altra matèria?

No només he coordinat l’Aula d’acollida de l’IPM. Abans, ensenyava diferents matèries com matemàtiques, però em vaig especialitzar en llengua catalana i ciències socials.

Què t’agrada més i menys de l’Aula d’acollida?

El que més m’agrada és quan els alumnes arriben a l’Aula d’acollida i poder-los donar suport i acompanyament. Els nois i noies arriben amb unes vides molt diferents, canviant de país, d’escola, deixant amics i, fins i tot, família. També m’agrada ensenyar i aprendre de les diferents cultures dels alumnes.

El que m’agrada menys és que els alumnes es perdin classes pel fet d’estar a l’Aula d’acollida. Moltes vegades no poden seguir el ritme.

Què fas ara que estàs jubilat?

No sabria dir-vos com és la vida de jubilat ja que em vaig jubilar a principis d’octubre i encara estic organitzant la meva vida, reprenent aficions… Vull llegir llibres que tinc pendent i començar a ajudar persones desafortunades. He treballat 38 anys de mestre al Departament d’Educació i ha arribat el moment de fer un parèntesi a la meva vida i poder canviar de visió.

Redacció: Izan Cañete, Luciana Larenas, Lucía Pons, Jordi Garcia i Daniel Vargas