Abril Punsola: “Disposar d’un espai jove és crucial per a qualsevol poble; és important que els joves tinguin un lloc on se sentin part del municipi”

L’Abril Punsola és la dinamitzadora de l´Espai Jove Can Salomó. És un servei de l’Ajuntament de Premià de Mar que gestiona activitats per als joves. També serveix com a punt de trobada per escoltar les demandes dels joves del municipi i poder-les fer arribar a l’Ajuntament.

Què és l’Espai Jove Can Salamó?

L’Espai Jove Can Salamó és un equipament municipal juvenil de referència en l’àmbit de la participació i la promoció social, adreçat a adolescents i joves d’entre 12 i 35 anys. En tots els espais joves es poden trobar uns serveis bàsics d’atenció informativa, un punt de trobada, dinamització de tallers i activitats i una aula d’estudi.

Quins objectius es planteja com a equipament?

Aquest equipament té com a objectiu la informació juvenil i el foment de la participació i l’organització d’activitats de lleure, formatives, socials i culturals per a joves.

Per què té aquest nom? Ens pots explicar una mica la seva història?

Can Salamó és una masia que es considera protegida com a bé cultural d’interès local en el registre de la Generalitat de Catalunya. L’any 2010, la família Salamó va decidir cedir la masia a l’Ajuntament de Premià de Mar. Per aquest motiu, es va decidir deixa el nom de Can Salamó, per commemorar la seva història i els seus antics propietaris.

Quins serveis concrets ofereix per als joves?

Actualment oferim diferents serveis i recursos. A l’espai jove pots trobar el Punt d’Informació Juvenil (PIJ), un servei d’informació i assessorament adreçat a joves en tota mena de temàtiques; també oferim un espai de trobada amb sofàs, ordinadors portàtils, taula de ping-pong, jocs de taula, etc. A més a més, tenim una sala habilitada com a aula d’estudi, en la qual els dimecres a la tarda oferim reforç escolar de 17:30 a 19.00 hores. Els dijous i els divendres fem tallers i activitats que proposen els membres de l’assemblea jove, com ara boxa, tornejos de futbol, tallers de cuina, cinema, etc. En períodes de vacances com Nadal o l’estiu, oferim activitats cada dia: excursions a l’Illa Fantasia, kayak, taller de galetes, etc.

A part, tenim el servei T’escoltem, que és un servei d’assessorament i acompanyament emocional per a joves davant de moments de desorientació, dubte o angoixa. El servei No t’aturis, que ofereix assessorament acadèmic i laboral. I el projecte Singulars, que ofereix orientació laboral en educació i mercat laboral a través de diverses formacions.

A partir de quina edat s’hi pot anar?

Tots els serveis i recursos de l’Espai Jove estan adreçats a joves a partir de 1r d’ESO, fins a arribar als vint-i-nou anys.

Les activitats són gratuïtes?

Sí, totes les activitats i serveis que realitzem són gratuïts.

Quina és la teva tasca com a dinamitzadora de l’espai?

La meva tasca com a dinamitzadora és gestionar les activitats que volem oferir com espai jove, i escoltar les demandes dels joves del municipi, per tal de fer-les arribar a l’Ajuntament i poder respondre a aquestes demandes. Per a nosaltres, els joves són els protagonistes de l’espai, i han de ser ells qui proposin i participin en totes les activitats i recursos.

Per què és important per a Premià de Mar disposar d’un servei com aquest?

Un espai jove és important en qualsevol municipi, no només a Premià de Mar. En aquests espais es tenen en compte les demandes dels joves, se’ls escolta en qualsevol dubte que tinguin o inclús proporcionem estones de lleure. És rellevant que els joves també tinguin un lloc en el municipi, i sentin que també hi formen part.

A quantes persones doneu servei actualment? Quin nombre de noies hi participen?

A hores d’ara, l’Espai Jove i tots els seus serveis i recursos dona servei a uns 150 joves aproximadament. El nombre de noies participants acostuma a ser una mica menys elevat, però a poc a poc treballem perquè elles també puguin disposar del seu espai i aprofitin tots els recursos.

Quin consell donaries als alumnes de l’IPM?

Que puguin aprofitar al màxim tots els recursos que tenen al seu abast. Quan jo tenia la seva edat no tenia un espai jove com els que existeixen en l’actualitat, en els quals acudir en moments de dubtes personals, acadèmics o professionals. O simplement, per poder gaudir d’activitats de lleure gratuïtes, proposades per persones de la meva edat.

Redacció: Martina Lazarte i Gisela Tuset