Taller de màrqueting sensorial a l’IPM

La societat està en constant evolució, no només per la irrupció de les noves tecnologies sinó també pels successos mundials que provoquen l’aparició de noves tendències, nous hàbits de consum i noves necessitats. Les marques vigilen molt de prop tot allò que passa i procuren donar-hi resposta àgilment. Aquí entra en joc el màrqueting, la disciplina que permet a les empreses arribar al seu públic objectiu de la manera més eficient i eficaç possible.

Tanmateix, la fórmula tradicional del màrqueting, sorgida a l’època de la Revolució industrial, també ha hagut d’evolucionar molt. Actualment, ja no n’hi ha prou amb donar-se a conèixer, ni amb diferenciar-se de la competència. Avui, el propòsit de les marques és aconseguir crear un vincle emocional amb els consumidors perquè aquests esdevinguin fans de la marca. I aquí és on entra en joc el màrqueting sensorial.

Per parlar-nos de tot això i de com es treballa en l’àmbit empresarial, dimarts 29 de novembre vam comptar amb la presència de la perfumista i assessora de màrqueting sensorial, Sandra Iruela. Té una llarga trajectòria en el sector empresarial de la perfumeria, tant a escala nacional com internacional, ha treballat per marques tan importants com Kenzo, Isdin, Bella Aurora, Ikea, etc. També ha creat una escola pròpia de formació en perfumeria i màrqueting sensorial, tant per a empreses com per a particulars www.sandir.com.

La Sandra ens va explicar com, perseguint la seva passió pels perfums, va haver d’elaborar el seu propi itinerari de formació començant per un cicle formatiu de l’àmbit químic, després va passar a estudiar a la universitat enginyeria química, i mentre treballava es va continuar formant en l’àmbit del màrqueting i el disseny de fragàncies corporatives.

L’olfacte és l’únic sentit que passa de l’estímul al reconeixement sense buscar prèviament una referència interna. És el sentit amb més capacitat d’evocació de records respecte a tota la resta. A més, l’ésser humà és capaç de recordar i identificar moltes més olors que no pas sons o impactes visuals, però alhora, també és el sentit menys estudiat, encara ens queden molts aspectes per descobrir. Malgrat això, ja se sap quin és el seu potencial i és per això que moltes marques ja estan treballant la seva identitat olfactiva, que ha de ser coherent amb tota la resta (identitat corporativa, estil comunicatiu, posicionament…).

L’objectiu és que el consumidor visqui la compra i ús del producte com una tota experiència, implicant tots els nostres sentits. Per això, la majoria de botigues tenen una olor especial, una música i una il·luminació especials… Els productes que adquirim també tenen una olor especial, un tacte especial, un so especial… Qui no es recompon amb l’olor del cafè acabat de fer? A qui no li entra gana quan passa per davant d’una fleca i fa aquella olor de pa acabat de fornejar?

És tota una revolució i un àmbit del màrqueting realment apassionant que els alumnes van poder descobrir de la mà d’una gran professional. Vam fer proves olfactives de diverses olors i vam intentar descobrir de quin tipus de marca es tractava i quin havia estat el brífing que l’empresa havia facilitat a l’experta. El taller va ser molt intens i molt complet. Gràcies, Sandra Iruela per fer-nos descobrir aquest món amb tanta professionalitat, realment ens vas transmetre la teva passió i ens vam quedar amb ganes de saber-ne més!