Constel·lacions literàries

A la classe de català, els alumnes de 1r d’ESO hem fet una activitat amb la Marta Cava, la nostra bibliotecària, a partir dels tres temes bàsics de La butlla d’or: el viatge, l’aventura i l’amistat. La Marta ha creat un itinerari lector amb dotze llibres relacionats temàticament amb aquesta lectura, entre d’altres ens ha comentat: El jardí secret, Un mag de Terramar, La mona de l’assassí, Robinson Crusoe, La veritable confessió de la Charlotte Doyle… Ens han agradat molt els llibres i les seves explicacions!

Després d’aquesta activitat tan engrescadora, hem fet constel·lacions literàries, activitat que consisteix en agrupacions de llibres que mantenen alguna relació entre ells: tema, autor, gènere, període… La idea de constel·lació és molt potent perquè cada lector hi pot entrar a partir de l’estrella (llibre) que més li cridi l’atenció. Cada grup cooperatiu ha creat la seva constel·lació a partir de lectures que han realitzat els seus integrants.

L’experiència ha estat molt enriquidora i esperem que sigui un bon element de bastida per a la formació literària dels alumnes de 1r, tenim la certesa que crear espais d’autenticitat lectora, fora dels habituals, els ajuda a tenir una perspectiva  àmplia i rica al marge de les lectures prescriptives del curs.

Iu i Clàudia, Mar