40 anys d’història del Vallverdú (20): per Carnaval, tot s’hi val!

Ara que l’enterrament de la sardina del dimecres de cendra ha deixat enrere el Carnestoltes de 2021 és un bon moment per fer memòria i descobrir com s’ha celebrat el Carnaval a l’Institut Josep Vallverdú al llarg dels 40 anys d’història del centre.

A l’igual que succeeix amb la Castanyada, el Carnaval és una de les celebracions que ha anat perdent pistonada amb el pas dels anys però que, durant les dues primeres dècades d’existència de l’institut, era un autèntic esdeveniment que l’alumnat i bona part del professorat esperava amb fruïció. De fet, podem dir que, entre 1980 i l’entrada del nou mil·leni, el Carnestoltes era una festa que posava l’institut cap per avall amb la realització de festivals, de concursos de disfresses, de dinars populars o d’esdeveniments esbojarrats que trencaven el ritme acadèmic habitual del centre.

N’és una bona mostra la fotografia que encapçala aquest text i que ens mostra un nodrit grup de personal docent i administratiu disfressat a la sala de professors de l’institut durant la celebració del Carnaval de 1986. De fet, durant els vint primers anys d’existència del centre era habitual veure professors i alumnes disfressats. En serveixin com a mostra les dues imatges que podeu veure abans i després d’aquestes línies, realitzades el 1990, on es pot veure a una part substancial de l’equip directiu que va dirigir l’institut fins el juny de 2020 afegir-se a la festa de Carnaval.

L’arribada de l’ESO al centre va semblar donar un nou aire a la celebració, que va viure, en la seva edició de 1999, el darrer moment de glòria. En aquella ocasió, bona part dels docents disfressats eren els mestres que s’havien incorporat a la casa amb la reforma del sistema educatiu i que van perllongar la tradició de celebrar una festa que a Primària sempre s’havia viscut amb molta intensitat.

L’entrada del nou mil·leni i les restriccions imposades per l’ESO, que impedien que l’alumnat disfressat es passegés pel poble com havia fet durant els primers anys de la festa, van anar apagant una celebració que s’havia celebrat amb molta intensitat durant les dues primeres dècades d’existència del centre. En conseqüència, a partir dels anys 2000 el Carnaval va anar caient en l’oblit quedant, a l’institut, com un record dels anys 80 i 90 i la celebració carnavalesca del jovent garriguenc tenia lloc fora de les aules del centre.

En tot cas, per certificar la importància que aquesta festa va tenir durant els 20 primers anys d’història de l’institut, no us perdeu la galeria d’imatges de Carnestoltes on us podeu entretenir a descobrir quins alumnes i professors s’amaguen rere les màscares i les disfresses. I és que com sempre s’ha dit, per Carnaval, tot s’hi val!