MUS&TEC Projecte interdisciplinari entre l’àrea de música i la de tecnologia a 1r d’ESO.

Per segona vegada, donat que ja fa 5 anys que vam fer també un projecte conjunt que va portar per títol “Ceramòfon”, hem col·laborat l’àrea de música i de tecnologia en el projecte que es proposava respondre a la pregunta “PODEM FER MÚSICA UTILITZANT MATERIALS RECICLATS?”

Des de l’àrea de música han treballat, en un primer moment, les famílies d’instruments i han buscat i classificat els instruments de dada família utilitzant un mapa mental, audicions, imatges, activitats en línia de reconèixer i classificar, etc.

Des de l’àrea de tecnologia, sabedor l’alumnat dels tres grans tipus de famílies d’instruments, han dut a terme una recerca d’informació per esbrinar quins instruments es podrien fer utilitzant materials reciclats de cada família; de percussió, de vent i de corda. Ha buscat, cada alumne, 9 instruments de cada classe.

mus

En el decurs de la investigació han descobert que hi ha una orquestra que toca amb instruments fets de materials reciclats a Cateura, un barri marginal d’Asunción (Paraguai) conformat al costat d’un abocador de la ciutat. En aquest lloc els residus són la base de l’economia dels seus habitants, que dediquen gran part de les seves vides a furgar entre les escombraries per rescatar els objectes que puguin ser reutilitzats, reciclats i venuts. Allí un grup de nens i nenes, nois i noies han format una orquestra en la que toquen amb instruments reciclats fets utilitzant les troballes recollides de les escombraries i amb els que poden interpretar, per exemple, peces com la 5a simfonia de Beethoven .

Un cop feta la investigació inicial se’ls ha plantejat el repte de fer un mínim de 3 instruments cadascú treballant en grup. En els grups de treball han decidit què volien fer, què necessitaven per a fer-ho i com s’organitzarien per a construir els instruments projectats.

I s’han posat mans a l’obra. En la fase de construcció s’han fet més de 300 instruments pertanyents a les tres famílies ja esmentades.f6d6cf6f-f630-4bfb-9f4b-6301415ad3a5

Podeu veure els resultats d’aquest treball col.laboratiu a galeria d’imatges

Galeria de videos: tocant els instruments construits en improvisacions col.lectives