Canvia el teu món + mesurados CO₂

Compartim la crònica d’un dels projectes estrella de tecnologia del curs 2020-21. Aquí les diferents entrades del blog de seguiment agrupades. #STEAMcat #STEM @cesirecat

13/04 A 4t d’ESO A hem començat a treballar amb els kits Arduino del projecte Canvia el teu món, de la fundació Empieza por Educar que fomenta les STEAM vinculades als ODS, per iniciar-nos en la programació i l’assemblatge de components electrònics. Ens hem proposat construir mesuradors de CO2 per instal·lar-los a les aules del centre i poder controlar els nivells de CO2 per prevenir possibles concentracions excessives. Establirem així un protocol de gestió de la ventilació de l’aula amb el monitoratge constant dels nivells de CO2.

04/05 Aquesta setmana, el grup de 4t ESO A ha construït la primera versió funcional del mesurador de CO2 d’aula. L’alumnat ha programat l’Arduino per tal de poder mostrar informació mitjançant colors segons la concentració de CO2 i per LCD que presenta la lectura de la mesura de CO2 en temps real. A més, en cas de perill per alta concentració de gas, es dispara una alarma sonora per advertir-nos del perill. Treballant les STEAM amb encàrrecs reals per proporcionar oportunitats d’aprenentatge autèntic, a més ho fem relacionant-lo amb els ODS per donar-los més significat a les necessitats de les persones.

03/06 Aquesta setmana, l’alumnat de 4t d’ESO ha assemblat un circuit de control de llum amb el microcontrolador ESP32 que permet connectar-se i crear xarxes WIFI. Amb aquesta funcionalitat de servidor WIFI, han dissenyat un programa que permet activar i desactivar els leds d’un circuit electrònic muntat per l’alumnat, introduint així la tecnologia emergent de la Internet de les coses (IoT) que es desplegarà amb molta força en els pròxims anys. Treballem amb competències clau per capacitar a l’alumnat en les STEM.

18/06 L’alumnat de 4t d’ESO A ha presentat el seu projecte de mesurador de CO₂ dins de l’encàrrec de construir aparells de mesura de qualitat de l’aire de les aules. Aquest encàrrec proposa a l’alumnat com a repte donar solució a una necessitat dels centres educatius que durant la pandèmia hem hagut de vetllar per una correcta ventilació a les aules. Hem treballat els ODS 11 (Ciutats sostenibles) i 13 (Acció contra el clima) i hem utilitzat la metodologia Design Thinking per desenvolupar la seva solució.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *