Alumnat de l’INS Joan Amigó emprèn activitats pràctiques a diferents negocis de l’Espluga de Francolí

En el marc de l’educació inclusiva, a l’INS Joan Amigó i Callau, hem desplegat en el transcurs dels anys diferents estratègies i metodologies d’aprenentatge per afavorir a la diversitat d’alumnes que tenim i a les diferents maneres d’aprendre que constatem cada dia dins les aules.

Tanmateix, ens trobem amb joves que rebutgen l’ensenyament tradicional i que estan en risc de fracàs escolar, marginació social i amb dificultats per integrar-se més endavant al món laboral. Com a docents implicats en la societat que vivim i amb el nostre entorn més proper, pretenem captar la seva atenció mitjançant plantejaments educatius més atractius que impliquin propostes de treball motivadores i engrescadores en si mateixes.

És així, com a inici del curs 2017 va néixer al nostre centre  el Programa Implica’t integrat, bàsicament, per alumnat de 3r i 4t d’ESO.

Aquest s’implementa per donar resposta a aquells alumnes no adaptats a l’academicisme i al sistema educatiu ordinari. Està dissenyat per alumnat que necessita una resposta pedagògica diferent i innovadora, una altra mirada que s’adeqüi a les seves peculiaritats d’aprendre i formar-se per fer front a la vida fora de l’institut. Es caracteritza:

• Perquè els aprenentatges s’organitzen per àmbits competencials
  • Perquè l’acció tutorial i d’orientació familiar ha estat un pilar bàsic i de suport continuat.
  • Perquè ha mantingut sempre com a centre d’interès, el seu entorn més proper i una estima i curiositat per la localitat on viu l’alumne, l’Espluga de F. La recerca per conèixer amb visió més tècnica, científica, literària i social, el poble on viuen els alumnes, ha farcit de recursos pedagògics la formació global i interdisciplinària de l’alumnat.

El programa Implica’t en el seu tercer any d’implementació  a l’institut i amb un èxit evident quant als resultats acadèmics de l’alumnat que l’ha desenvolupat  i també per la disminució de l’índex d’absentisme al centre;  ha volgut ser més ambiciós, més agosarat i ha presentat al Departament d’Educació una nova proposta per aquest curs 2019-20 : EL PROJECTE ANEMPREFEINA.

Aquest es fonamenta en la següent filosofia pedagògica: “Quan són ells qui participen de forma activa i conscient del procés d’aprenentatge, es pot observar un canvi no només a nivell acadèmic, sinó també a nivell intrínsec:  personal, actitudinal i emocional”

El Projecte ANEMPERFEINA ens permetrà continuar amb aquesta tasca motivadora i complementar-la amb la realització d’unes “activitats pràctiques” de diferents oficis, no retributives i amb un conveni conjunt amb l’Ajuntament de l’Espluga, el Departament d’Educació i les entitats col·laboradores/negocis que s’ofereixen a tenir els nostres alumnes. Tot això, amb el consentiment de les famílies respectives.

S’acorda amb la Regidora d’Educació que les entitats de l’Espluga que hi col·laboraran són: Barberia de Gerard Alcoverro;Taller mecànic Dani; Perruqueria Noe; Ajuntament de l’Espluga: Administració i Brigada de manteniment ; Merceria i regals Morató i La Barberia.

En cada un dels oficis l’alumnat aprèn continguts relacionats amb l’ofici en qüestió i sobretot posa en pràctica els valors que sustenten el nostre Projecte: el respecte, la puntualitat, la gestió i el control de les emocions, l’acceptació de les normes del i l’ordre. En definitiva, posen en marxa totes les competències de l’àmbit social i personal que han estat el motor de l’Aula Implica’t i ara també del Projecte ANEMPERFEINA.

Les diferents activitats pràctiques als diferents negocis del poble es duran a terme cada divendres de la setmana, i amb un marc horari acordat entre el propietari del negoci, l’institut i les respectives famílies.

Tota la comunitat educativa està molt esperonada amb el naixement d’aquest projecte. El professorat que imparteix classe a l’Aula Implica’t i especialment la tutora del projecte, espera obtenir un bon resultat d’aquesta pràctica educativa i experiència pionera a l’Espluga de Francolí. Tanmateix esperem que aquesta iniciativa ajudi al creixement integral del nostre alumnat, el motivi a seguir aprenent i a venir  cada dia a l’institut amb ganes de treure’n el màxim profit.

En nom de la comunitat educativa de l’INS Joan Amigó volem agrair als propietaris dels diferents negocis de l’Espluga de F, la seva col·laboració, desinteressada, amb el projecte.