Una bonica, plena i amena Diada de Sant Jordi

La Diada de Sant Jordi 2023 ha estat plena de d’activitats lúdiques, literàries i formatives a l’Institut Joan Amigó i Callau.

Tot va començar amb l’esmorzar que organitzava l’alumnat de 4t ESO. En sonar el timbre per
retornar a les aules, els espais del centre es van omplir d’uns sons i d’un ritme poc habituals.
Havia arribat el moment de celebrar la Diada de Sant Jordi.

Cada nivell disposava d’unes activitats i tallers que el Departament de Llengües havia dissenyat
per posar l’alumnat en contacte amb les paraules i la música en un dia tan assenyalat.
Enguany, a més, es va comptar amb la inestimable col·laboració de l’alumnat de 4t ESO, que es
va oferir per organitzar un taller de llegendes. Així doncs, a tercera hora, un grup d’alumnes de
quart es repartia per totes les classes de l’institut amb l’objectiu de dirigir-lo. I en què
consistia? Doncs partint de dues llegendes populars, la tradicional de Sant Jordi, de Joan
Amades, i la Llegenda del Matrimoni, de Vimbodí, l’alumnat havia d’escollir-ne una i modificar-
ne els elements que cregués convenient fins a convertir-la en una narració innovadora tot fent
una picada d’ull als temps actuals.

A 1r ESO, a més, l’alumnat va interpretar una cantata a partir de la lectura de Mar i Cel d’Àngel
Guimerà. Les professores que van conduir l’activitat van ser l’Àngels i la Margot, perquè totes
dues l’havien dissenyat com un projecte interdisciplinar de Música i Literatura que s’havia
desenvolupat al llarg del curs. L’alumnat de 2n ESO va presenciar l’actuació i hi va col·laborar,
tant en els cants com en la coreografia. A continuació, algunes monitores l’Agrupament Escolta
Guia l’Estornell de l’Espluga van compartir dues hores amb l’alumnat de primer per oferir-los
una mostra dels jocs que es duen a terme al CAU.

Cal dir, però, que aquests alumnes ja havien començat les seves activitats el dijous 20 d’abril
amb la tertúlia literària que van mantenir amb l’escriptor de L’Oreneta de Mont-Sacer, el
senyor Xavier Llopart.

L’endemà tocava el torn a l’alumnat de 2n ESO, que s’havia llegit la novel·la L’Oreneta del
Collell, del mateix autor. Llopart va respondre les preguntes de l’entrevista que, en acabar la
lectura del llibre, els alumnes havien pensat de fer-li. Va resultar ser una tertúlia amb grans
dosis d’espontaneïtat i amabilitat per part de l’autor empordanès. Com que les tres classes de
2n ESO es van agrupar en dues, mentre un grup feia la tertúlia literària a la biblioteca, l’altre
grup jugava amb les paraules mitjançant l’activitat creada per Òmnium Cultural: “Com
parlaven els nostres avis?”.

Si parlem de 3r ESO, en acabar el taller de llegendes, van tenir la seva tertúlia literària amb
l’escriptor Emili Bayo, del qual havien llegit la novel·la Premonicions. Bayo va donar les
indicacions necessàries perquè l’alumnat acabés d’encaixar tots els elements que
constitueixen l’entrellat de la trama. I a continuació, cap al Museu de la Vida Rural… Allí els
esperava la fantàstica exposició itinerant titulada “Tros de dona”. Es tracta d’un recorregut
entre objectes i símbols que ens fa reflexionar sobre el rol de cuidador/a dins la llar. Qui ha
desenvolupat, tradicionalment, aquesta funció? Com s’ho ha fet? En quin moment dones i homes han començat a compartir, aquesta funció? Què era i què és el fet de tenir cura de la
llar? El món es pot entendre com una gran llar en la qual els uns cuiden els altres? Són algunes
de les qüestions sobre les quals van tenir ocasió de reflexionar mentre una guia els anava
conduint per l’exposició ubicada a la planta baixa del Museu.

L’alumnat de 4t ESO també va gaudir d’una tertúlia literària. En aquest cas, amb la M. Carme
Roca, autora de la novel·la Katalepsi. Com en el cas de segon d’ESO, els nois i noies s’havien
estructurat les preguntes i els comentaris sorgits durant la lectura en forma d’entrevista, que
la M. Carme va respondre molt amablement i amb gran profusió de detalls. En acabar, se li va
lliurar un document en què l’alumnat havia fet la seva crítica literària de l’obra sobre la qual
havia versat la tertúlia. Per acabar la Diada, van participar en un Taller de Rap conduït per dos
monitors de l’escola popular itinerant Versembrant. Aquesta entitat ofereix un projecte que
pretén fomentar la consciència crítica del jovent.

Durant el matí, el Departament de Llengües i la Direcció de l’institut van lliurar diplomes
honorífics a aquells alumnes que durant el curs han participat en alguna activitat, ja sigui
concurs o lliga, relacionada amb la llengua o la literatura. La bona notícia és que se’n van
repartir una cinquantena.

Ras i curt, una Diada magnífica que ens va deixar a tots amb el regust agradable de les paraules
literàries.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>