L’Institut Joan Amigó de L’Espluga de Francolí realitza l’última mobilitat del projecte Erasmus+ «Save the Planet» a Vranov nad Toplou

El passat diumenge dia 5 de juny, un grup de cinc alumnes i dos docents del nostre institut van viatjar fins a Vranov nad Toplou (Eslovàquia) per realitzar la cinquena i última mobilitat del projecte Erasmus+ «Save the Planet» en què ha participat el nostre centre durant els cursos 2020-2021 i 2021-2022. El nostre alumnat ja va viatjar a Budapest (Hongria) el mes de desembre, a Zamberk (República Txeca) al març, al maig va ser el moment d’acollir-los a casa nostra i aquesta última mobilitat és la que tanca el projecte que ha tingut una durada de 24 mesos.

A la matinada del dia 5, el grup del nostre centre va volar fins a Budapest (Hongria) per poder arribar a la població de Vranov nad Toplou a Eslovàquia. Allí es van incorporar a l’institut Cirkevná Spojená Skola per realitzar les activitats de la quarta mobilitat del projecte Erasmus+ «Save the Planet», el qual tracta sobre energies renovables, com millorar els efectes que pateix la Terra com a conseqüència de la problemàtica del canvi climàtic i buscar solucions per millorar el nostre planeta.

Durant la seva estada, l’alumnat ha realitzat activitats al centre i diverses sortides. El primer dia es va organitzar un acte de benvinguda on hi va participar tot l’alumnat de l’escola amfitriona. L’alumnat d’infantil va rebre tots els grups dels diferents països participants del projecte, després, tot el grup es va dirigir fins a l’Ajuntament de Vranov nad Toplou on el seu alcalde els va donar la benvinguda i els va felicitar per la feina feta. Allí, alumnat de primària i secundària van realitzar danses tradicionals eslovaques i un concert de música tradicional. A continuació, van anar fins a la biblioteca de Vranov on l’alumnat de batxillerat del centre va impartir un taller sobre danses tradicionals per la resta d’alumnat europeu. Després de dinar, l’il·lustrador eslovac de còmics, Martin Laskody, va impartir el taller «Eco-Books» en el qual l’alumnat a través del dibuix de diferents vinyetes de còmic havien de salvar el planeta.

El dimarts, el grup va anar a visitar el castell d’Spis, un dels castells medievals més grans d’Europa. A continuació, van viatjar fins a Poprad on van visitar la ciutat i van fer una parada al parc aquàtic per refrescar-se una mica. Es va acabar la jornada amb un sopar típic eslovac en una caseta de fusta tradicional al mig del bosc.

El dimecres, l’alumnat va anar al centre Cirkevná Spojená Skola on van gaudir de diferents activitats que l’alumnat amfitrió els havia preparat. Van participar d’un International Erasmus Day, on van poder traslladar-se als diferents països participants del projecte: Bulgària, Turquia, Hongria, Eslovàquia, República Txeca i Catalunya. El nostre alumnat els havia preparat un taller sobre com fer i com menjar el pa amb tomàquet. A continuació, van fer un taller sobre patinets solars i es va acabar l’activitat fent curses de patinets entre els diferents països. Després de dinar, van anar fins a Zamutov on hi havia programada una excursió al bosc, però degut a les altes temperatures es va haver de cancel·lar. Tot i així, es va visitar un museu tradicionals de la vida rural a Eslovàquia i per acabar, es va realitzar una BBQ amb tot l’alumnat i professorat participant al projecte.

El dia següent, el grup va anar fins a Kosice, la segona ciutat més gran d’Eslovàquia. Allí van realitzar un taller sobre canvi climàtic a l’EkoCentrum Sosna, un centre sobre educació ambiental. Allí els van explicar els diferents tipus de producció d’energia i es va fer un ampli debat entre els diferents països. Després de dinar, van visitar l’església de Sta. Elisabet i els seus principals atractius turístics. El divendres, va ser l’últim dia al centre acollidor, durant el matí es va fer la cerimònia d’entrega de premis a l’alumnat i docents participants. Després van anar fins a Domasa a dinar, i van realitzar un creuer pel llac. Després d’aquesta activitat, l’alumnat del nostre centre va viatjar fins a Budapest per fer-hi nit. Dissabte va ser dia de turisme per la monumental capital hongaresa i al vespre van fer el viatge de tornada cap a L’Espluga de Francolí.

L’alumnat i professorat del projecte Erasmus+ va gaudir una setmana inoblidable a Eslovàquia. Les abraçades, plors, cors trencats i les cares tristes del comiat reflectiren una vegada més l’èxit de la mobilitat.

Aquesta mobilitat representa el tancament d’un projecte d’una durada de dos cursos acadèmics, un d’ells afectat per la pandèmia de la Covid19. Erasmus+ és un projecte subvencionat per la Unió Europea que pretén millorar el nivell d’aptituds i competències de l’alumnat, augmentant així el nivell de mobilitat relacionada amb l’aprenentatge d’altres llengües i reforçant la cooperació internacional.