Inauguració de l’exposició “Metamorfosi. El camí de la vida”

Les sis alumnes que fan l’optativa d’Arts Escèniques a l’Institut Joan Amigó i Callau de l’Espluga van presentar el seu treball de final de curs el passat divendres 27 de maig a dos quarts de set del vespre.

“Metamorfosi. El camí de la vida” és el títol del seu treball i és, alhora, un Projecte UMA (Un Museu a l’Aula). Es tracta d’un projecte de col·laboració amb centres escolars que ofereix el Museu de la Vida Rural de l’Espluga. Es tracta d’una de les diverses activitats creatives i pedagògiques que el Museu té dissenyades per a contribuir al desenvolupament dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). En aquest cas, la temàtica de l’exposició té a veure amb el benestar emocional i la igualtat de gènere.

La instal·lació, que es podrà visitar fins al dia 7 de juny, consta de tres performances, dues de les quals es van poder veure en directe el dia de la inauguració i una tercera que va ser gravada i hi roman permanentment.

L’eix vertebrador de l’exposició es basa en la necessitat que té l’adolescent de ser escoltat en relació amb els seus dubtes, inseguretats, pors, preocupacions, sorpreses, mals tràngols… A la primera performance, es va poder veure com cinc de les noies escrivien i penjaven les seves emocions en un arbre de la vida mentre sonava el Preludi op. 28 núm. 4 de Chopin. A continuació, el públic assistent va poder completar l’actuació penjant a l’arbre els seus sentiments.

La segona actuació representava tot allò que diria una adolescent si algú l’escoltés amb la suficient empatia com per generar en ell o ella un sentiment de confiança. La tercera performance té a veure amb una agressió sexual. Tant en l’una com en l’altra l’alumnat ha volgut mostrar la influència, alliberadora o culpabilitzadora, que pot tenir l’entorn sobre l’individu.

“Metamorfosi. El camí de la vida” és una instal·lació que ha volgut integrar diferents tècniques expressives per parlar d’aquestes sentiments; així, s’hi combina la pintura, la fotografia, la paraula, el teatre, la música i el vídeo.