3a i 4a Jobshadowing ESAM (projecte 22) a Brescia i Berlín

Juntament amb altres centres de diferents poblacions del territori català, la nostra escola forma part del MiniConsorci d’Educació Inclusiva (MCEI) que s’inclou dins del Consorci Europeu per la Transformació Educativa (CETE+) i forma part del programa ERASMUS+ i ESAMTILC.

És per això que aquestes dues últimes setmanes dues mestres del nostre centre han viatjat a observar diferents metodologies relacionades amb el nostre programa, el qual vetlla per l’alumnat d’origen nouvingut i per l’alumnat que necessita suport lingüístic i social (SLS). L’objectiu de les mobilitats ha estat conèixer com es treballen l’aprenentatge de la llengua, la inclusió i la diversitat lingüística als centres visitats.

Del 19 al 23 de febrer la Raquel Garcia ha viatjat, juntament amb altres docents que pertanyen al Microconsorci, a la zona de Brescia (Itàlia). Tots ells han preparat una presentació sobre el sistema educatiu a Catalunya (en italià).

Allà han visitat una gran diversitat de centres: escoles d’adults, instituts de secundària, una escola infantil i una escola de primària. Han tingut l’oportunitat de conèixer el funcionament de la primera Aula d’accoglienza  de la província de Brescia situada a l’Institut Tecnico Commerciale Statale ABBA- Ballini. Han visitat un centre d’educació per a adults CIPIA 1, que té com a objectiu potenciar l’ús de l’italià i facilitar la incorporació al món laboral i als estudis dels seus alumnes. El quart dia d’estada les mestres de primària (amb el grup dividit) ha visitat Scuola dell’infanzia statale di Manerbio i l’Istitut Comprensivo di Manerbio. Les professores de secundària han pogut visitar Istituto Istruzione Superiore Pascal Mazzolari Istituto a Verolanova.

L’últim dia d’estada a Brescia han visitat l’Scuola elementare statale Alessandro Volta, un centre amb un nombre molt elevat d’alumnat d’origen estranger.

Del 26 de febrer a l’1 de març la Laura Ruiz ha viatjat, juntament amb dues mestres més del mateix Microconsorci, a la ciutat de Berlín. L’escola de primària Joan Miró (Joan Miró Grundschule) les ha acollit i mostrat el seu projecte educatiu. Les tres mestres que han visitat l’escola han preparat una presentació sobre el sistema educatiu a Catalunya (en anglès i castellà) .

Durant tota la setmana han observat diferents classes on s’imparteix bàsicament el 50% d’alemany i el 50% de castellà (ja que és una escola bilingüe). Alhora també han pogut observar la manera de treballar de l’escola regular, de la mateixa escola Joan Miró. Aquesta escola es troba al barri de Charlottenburg, característic per rebre un elevat percentatge d’alumnes de diferents parts del món. Molts d’ells són de progenitors alemanys o hispano parlants, i és per això que mostren el seu interès per l’aprenentatge dels seus fills en ambdues llengües. La gran majoria de les sessions són de llengua i divideixen els alumnes en dos subgrups (L1 i L2).

Per altra banda, a les classes de l’escola regular les lliçons s’imparteixen només en alemany i els alumnes que vénen d’altres països passen primer per l’aula d’acollida (una per alumnes de 1r a 3r i l’altra pels de 4t a 6è), on durant 4 hores diàries reben nocions bàsiques de la llengua. Quan els mestres consideren que estan preparats passen a l’aula ordinària, amb la resta de companys/es.

En un dels dies que han estat a Alemanya, han visitat també l’escola de primària Lemgo (Lemgo Grundschule) al barri de Kreuzberg. Aquesta és també una escola bilingüe, i alhora té escola regular alemanya. Allà han pogut observar una realitat ben diferent, on també hi van alumnes de diferents parts del món i des d’on els professionals fan una tasca brillant i enriquidora, per tal de donar valor a l’escola i que les famílies socialment deprimides portin als seus fills i filles cada dia a l’escola. Aquest centre no gaudeix d’aula d’acollida, la qual cosa fa que els alumnes nouvinguts assisteixin directament i de manera inclusiva a l’aula ordinària amb la resta de companys/es.

Aquesta és sens dubte una experiència del tot enriquidora. Durant l’estada, les dues mestres elaboren un diari d’observació, aquí els podeu veure: Diari mobilitat BerlínDiari mobilitat Brescia).

Si voleu fer-hi una ullada, aquí teniu els dos àlbums complets de fotos: MOBILITAT A BRESCIA i MOBILITAT A BERLÍN