First LEGO League 2020 – Premi a les Joves Promeses

El passat dissabte 8 de febrer es va disputar el torneig First LEGO League al Campus Diagonal Besòs de la UPC.

La nostra escola participa en aquest projecte des de fa tres cursos, gràcies al Pla Social de la Fundació Scientia. En les edicions anteriors es va guanyar el premi al millor projecte científic i el premi a l’emprenedoria.

Al llarg del primer trimestre del curs, l’alumnat de cinquè de primària ha estat preparant-se, amb molt esforç i dedicació, per aquest esdeveniment. La First Lego League es pot dividir en tres grans eixos que s’han treballat de la següent manera:

• Un projecte científic. Es treballa des de les tutories. Cada classe realitza la seva proposta, una idea innovadora per crear o millorar quelcom existent, aquest any relacionat amb l’arquitectura.
    • Joc del robot. Es creen equips que han de resoldre una sèrie de missions programant un robot. Aquest curs hi han participat un total de sis equips.
    • Valors adquirits. El projecte pretén treballar i educar en una sèrie de valors a partir del treball en equip dels punts anteriors.

Al principi del segon trimestre vam realitzar el torneig MicroFLL classificatori per la First LEGO League. En aquest es van presentar els dos projectes científics davant d’un jurat format per membres del claustre del centre i els sis equips van posar en pràctica les missions que havien resolt del joc del robot. A partir d’aquí, es va escollir el projecte guanyador que representaria l’escola i es va formar un nou equip, format per deu alumnes (cinc de cada classe), que va rebre el nom de CatalunyaSAB al muhandisin. Aquest nou grup ha estat treballant el darrer mes, tant en la millora del projecte científic guanyador com en la confecció de les missions del joc del robot.

Finalment, i després de tantíssima preparació, va arribar l’hora de la veritat, el dia D, i us el volem explicar amb pèls i senyals:

• Les 7.45 d’un dissabte, molta son, una mica de fred i tot el conjunt equipat amb el casc d’arquitectes, la camisa i la corbata a la porta de l’Edifici A del campus universitari. Els nervis anaven agafats de la mà amb les cares d’entusiasme. Havia arribat el moment tan esperat. 16 equips, més de 100 participants, molts voluntaris, àrbitres, jutges, públic…
  • Arribem al PIT i fem alguns assajos de la presentació del projecte científic.
  • Les 9.30, els nervis van en augment amb la cerimònia d’inauguració del torneig.
  • Arriben els moments de tensió. A les 10.25 tenim un entrenament previ a la primera partida del joc del robot. A les 10.35 fem el primer intent. 115 punts. No està gens malament, però podem millorar, portem preparades 7 missions i podríem arribar fins a, gairebé, 300 punts.
  • Les 10.50, ja hem analitzat quins errors hem comès a la primera partida, decidim canviar algunes missions i nou entrenament. A les 11.10 tenim el segon intent. 240 punts. Ens augmenta la moral en el millor moment, ja que el proper pas serà la presentació del projecte científic.
  • Les 11.35, entrem a l’aula on ens rep el jurat i un bon grapat de cares conegudes entre el públic. Ens lluïm! Una passada d’exposició! El nostre projecte proposa una millora del Parc del Besòs del barri de la Mina, amb una reestructuració de l’espai i la instal·lació d’una gran cúpula. I si en voleu saber més aquí us deixem el vídeo:

• Ja ha passat el pitjor, però encara podem millorar la nostra puntuació en el darrer intent del joc del robot. Sense pressió, ja que estem a la part alta de la classificació. Les 12.35, sona el “First, Lego, Leeeeaaague!!!” que marca l’inici de cada partida. Ens surt bé, però no millorem la nostra millor puntuació, que acaben sent els 240 punts del segon intent.
  • Hem acabat la nostra participació en el torneig. Per això, molt més relaxats i relaxades, ens posem a jugar amb el robot a les taules d’entrenament del PIT, a conèixer altres participants, a repartir obsequis entre els àrbitres i organitzadors i, fins i tot, a atendre les càmeres de TV3. Fins i tot els hi volíem fer la presentació del nostre projecte científic, però hauria ocupat tot el Telenotícies Vespre. En aquest enllaç podeu veure la notícia per Twitter.
  • Falta el moment més emocionant, la Cerimònia de lliurament de premis. Les 13.20 i reapareixen els nervis, que no trigaran molt en marxar, ja que el primer premi que s’anuncia és per nosaltres: Premi ROBOTIX a les Joves Promeses! Eufòria mesurada (com podem) i pugem a buscar la copa. Molta il·lusió. Algú fins i tot es pensava que marxàvem a Tenerife, on es disputarà la final d’Espanya.
  • Amb enorme satisfacció seguim la resta de la cerimònia i felicitem tots els equips guanyadors.
  • Ja passen les 14h, però encara falta la Photo Finish de tots i totes les membres participants en el torneig!

I aquesta és la crònica d’un dia intens, carregat d’emocions i noves experiències.  A continuació, clicant a la foto, podeu veure un recull d’imatges dels millor moments de la jornada.

I, per acabar, només ens queda agrair a totes les famílies, amistats i membres de l’equip de mestres de l’escola que s’hi van apropar, el suport que ens van donar al llarg de tot el torneig.