Carnaval 2021

VISCA EL CARNESTOLTES!!

El passat divendres 12 de febrer vam celebrar el Carnaval.

Com ja vam fer el curs passat, les disfresses dels mitjans i dels grans les van fer a l’escola utilitzant material reciclat i reutilitzat. El tema ha estat els contes. Cada classe ha escollit un conte i ha realitzat un complement per la seva disfressa, el resultat ha estat tot un èxit!

Els més petits han vingut disfressats de casa del que han volgut i s’ho han passat molt bé.

Al matí van sortir a fer una petita desfilada la comunitat dels mitjans, després del pati la comunitat dels grans i a la tarda els més  petits vam concloure la festa del Carnaval.

Aquí teniu les fotos de les diferents agrupacions, CLIQUEU I GAUDIU!!

 

 

 

 

1rB amb les set cabretes i el llop

Hola, famílies,

La classe de 1rB us volem explicar el nostre procés de disfressa! El Carnaval ens encanta i després de saber que ens disfressaríem del conte de les 7 cabretes i el llop, vam mirar alguns contes per agafar idees i fabricar-nos la nostra disfressa!
A més, volíem tenir el nostre propi conte, però se’ns van desordenar les imatges i les frases també! Un embolic! Sort que som una classe molt espavilada i primer vam mirar atentament totes les imatges i després vam llegir amb cura les paraules desordenades que feien les frases!

Al final, ens ha quedat un conte xulíssim i, avui hem pogut gaudir de la festa amb una disfressa molt bonica!

Cliqueu a sobre la fotografia.

DISSECCIÓ D’UNA TRUITA DE RIU

Aprofitant que estem treballant els animals, a 2n hem fet una pràctica de laboratori a l’aire lliure. UNA DISSECCIÓ.

1- EXPLICACIÓ, OBSERVACIÓ I MANIPULACIÓ DE LA TRUITA

Primer, hem vist on viu la truita. A continuació, l’hem observat detingudament. Ens hem posat uns guants i  amb tot el material necessari hem començat a observar i manipular les seves parts: aletes, cua, escates, ulls, brànquies, dents…

2- DISSECCIÓ I OBSERVACIÓ AMB LA LUPA

Després d’observar la truita per fora, l’hem tallat pel mig com si fos un llibre. Hem vist les espines, hem localitzat el cor, hem vist la textura de les brànquies, hem vist tot el tub digestiu. Hem fet la dissecció de diferents parts del cos i les hem observat amb la lupa. Hem pogut observar que les brànquies tenen unes espines, però més toves. També hem observat que les escates són grans i amb cercles.

3- RECOLLIDA

Després de fer la dissecció, hem recollit tots els estris en un cubell per netejar-los bé. Hem recollit les restes de peix i els guants per dipositar-los al contenidor corresponent. I molt important, ens hem rentat molt bé les mans!!!

4- ENREGISTRAMENT

En acabar, hem fet un enregistrament de la dissecció.

Cliqueu a sobre la foto!

 

Magnetisme artístic

Els grups de 6è hem treballat diferents forces a l’assignatura d’Educació visual i plàstica per reforçar els continguts de medi. Un de les forces que  ens ha atret i apassionat més ha estat la força del magnetisme. 

Ha estat interessantíssim veure com és una força a distància, observar que  actua a través d’un camp i que la matèria es pot sentir atreta o repel·lida per aquesta força.

Hem buscat inspiració en les escultures en moviment de Sachiko Kodama que utilitza el ferrofluid per crear unes obres visuals molt atractives i impressionants.  Aquí us deixem un parell de vídeos d’aquesta artista: vídeo 1, vídeo 2.

Nosaltres hem usat les obres de Sachiko Kodama com a punt de partida però enlloc d’utilitzar ferrofluid com a material bàsic, hem fet servir pols de ferro. Per mitjà d’uns imants hem controlat la força del magnetisme. Hem col·locat la pols de ferro sobre un full. A sota hi hem situat els imants que hem anat movent. Gràcies al moviment d’aquests imants i a la força del magnetisme, la pols de ferro es movia. D’aquesta manera hem pogut  creant  balls i narracions visuals molts estimulants.

Els objectius que hem volgut aconseguir realitzant aquestes obres han estat:

  • experimentar amb la força del magnetisme.
  • gravar en vídeo tenint en compte de centrar la imatge i mantenir-la fixa.
  • donar força a la producció visual afegint una música que reforci les sensacions que hem volgut transmetre.
  • tenir present en tot moment del procés creatiu seguit.

Al mateix temps que hem treballat de forma artística hem incidit en continguts de TAC editant els vídeos, inserint música, text, fent transicions, manipulant la imatge, etc.

Aquí us deixem algunes mostres dels nostre treballs:

Vídeo 1

 

Vídeo 2

 

Vídeo 3

 

Dia de la Pau 2021

 

 

 

Dissabte 30 de gener és el dia de la Pau i el dia escolar per la no-violència, nosaltres a l’escola ho vam celebrar el passat divendres 29.

Aquest curs ens hem adaptat a la situació i hem gaudit d’una activitat manipulativa on hem creat el nostre propi atrapasomnis amb imatges i missatges de Pau que hem penjat al passadís de l’escola.

Aquí teniu l’enllaç de les fotos cada comunitat:

Petits

Mitjans

Grans

Enderrocar i destruir és molt fàcil. Els herois són aquells que construeixen i que treballen per la pau”.

                                                                                                                                        Nelson Mandela

Taller del riu a Infantil

L’alumnat d’Infantil hem gaudit d’uns tallers gratuïts de l’Ajuntament sobre el tema del RIU:

  • P3 i P4 hem descobert, mitjançant el conte de La cuca de capsa  i el barb, els principals elements d’un riu (còdols, sorra, aigua, fullaraca…), les característiques de l’aigua i la fauna dels rius.
  • P5 hem vist un power point on ens han explicat El cicle de l’aigua i hem descobert la fauna associada als rius i als boscos de ribera de la conca del Besòs: el barb de muntanya, la llúdriga, la serp de collaret, el rossinyol…

Ens ha agradat molt l’activitat i hem estat tocant i comparant els diferents elements: grandàries, textures, formes, temperatures… i construint el nostre petit ecosistema.

Cliqueu les imatges i veureu les activitats!!

 

 

L’electricitat

El trimestre passat, els grups de 6è, vam estudiar el tema de l’energia. Vam veure les formes d’energia: energia llumínica, tèrmica, cinètica, potencial, química, sonora i l’elèctrica; i com aquestes es poden transformar.

Vam investigar algunes d’elles: l’energia llumínica i sonora, l’energia tèrmica i finalment l’energia elèctrica. D’aquesta última hem fet alguns experiments. Hem comprovat com es pot manifestar l‘electricitat estàtica i com funciona el corrent elèctric. 

Voleu saber com hem fet un circuit elèctric? Doncs mireu, amb una pila de petaca (un generador), un portabombetes i una bombeta (receptor elèctric), un cable elèctric i un interruptor hem muntat un circuit elèctric. Amb aquests elements hem creat un circuit. Després l’hem dibuixat i ens hem adonat de la importància de conèixer les propietats dels materials (conductors – aïllants) per tal de tenir la major seguretat possible en els usos diaris d’aquesta energia.

Aquí us deixem algunes fotografies del que vam fer: 

TALLER D’INFERÈNCIES

Com ja sabeu la nostra escola forma part del Pla d’Impuls de la lectura del Departament d’Ensenyament (ILEC) i  seguint aquest pla realitzem diferents activitats per fomentar la lectura, el gust per llegir i la comprensió lectora, com ara el taller d’inferències.

Fer inferències és com fer de detectius. Consisteix en trobar informacions a les lectures que no es veuen a primer cop d’ull. Es a dir, trobar la informació que el text diu, però no s’escriu.

Aquesta estretègia es contextualitza a l’àrea de llengua catalana però l’apliquem a totes les àrees de manera globalitzada, ja que la comprensió de tot tipus de textos és imprescindible per esdevenir l’èxit educatiu.

Durant el taller, primer un membre de l’equip llegeix en veu alta la targeta. Un company o companya explica el que ha llegit. Després llegim les preguntes i l’equip de detectius troba la informació amagada. En ocasions necessitem buscar a internet, perquè per fer inferències a més de ser un bon lector o lectora, cal saber molt i investigar. Som uns grans experts i expertes fent inferències, no se’ns escapa res.

Els més menuts de l’escola fan inferències visuals. Es tracta d’analitzar una imatge a partir de la qual contesten preguntes, completen frases, fan hipòtesis i treuen conclusions fent connexions amb el que ja saben.  D’aquesta manera aprenen a inferir i es preparen per a ser bons lectors i bones lectores.

 

Els grups de 1r i el taller de “bèsties i bestioles de riu”

Ahir dijous 14 de gener, varen venir a l’escola la fundació RIVUS, a fer-nos un taller sobre les “bèsties i bestioles que viuen al riu“. A principis de curs vàrem anar a inspeccionar el nostre riu el Besòs, i ahir, vàrem continuar descobrint nous animals que viuen pròxims als cursos d’aigua com ara, les basses, els aiguamolls o els boscos de ribera, per anomenar-ne alguns.

Ha estat un taller molt interessant on  hem après moltes coses. Hem tingut espai per jugar, per observar diferents animals i per sentir alguns cants d’ocells.

Si voleu veure alguns moments durant el taller, cliqueu aquí.

Felicitació de Nadal de l’Escola Catalunya

Benvolgudes famílies de l’escola Catalunya, aquest curs no ens hem pogut veure en el concert de Nadal que fem cada any, però no volem acabar el trimestre sense felicitar i desitjar-vos unes bones festes.

També volem insistir en gaudir d’unes festes amb responsabilitat i seguint les pautes indicades pel Departament de Salut pel bé de tothom.

A continuació podreu accedir a l’enllaç on trobareu les felicitacions que han fet les nenes i nens de la nostra escola.

Esperem que us agradi, ho han fet amb molta il·lusió.

De nou, desitjar-vos unes bones festes i bona entrada d’any 2021, ens tornem a veure el dilluns 11 de gener amb les piles carregades i moltes ganes.

Claustre Escola Catalunya

LECTURA D’IMATGES

Els nens i les nenes de quart hem fet una activitat de lectura d’imatges.

De vegades, un cartell o una imatge ens pot donar un missatge o explicar una història com si es tractés d’un text escrit amb paraules. Només cal saber-lo llegir.

Però, llegir una imatge, no es tracta només de descriure el què s’hi veu, sinó de provar d’imaginar el seu significat relacionant allò que es veu amb allò que sabem sobre el tema, o els elements que hi surten.

Per arribar a la conclusió final i poder dir què ens vol explicar la imatge, primer analitzem el cartell i què sabem dels seus elements (què veiem). Després fem connexions amb situacions viscudes (què sabem) o amb situacions que coneixem. I per últim entre tots i totes traiem conclusions (interpretem).

Cliqueu la imatge per veure com treballem en equip

Celebrem el Nadal a les classes de Religió

Estimades famílies:

El Nadal ja és aquí i així ho hem celebrat a les classes de Religió a l’escola.

  • La Comunitat de Petits hem fet un Pessebre amb els personatges tradicionals.
  • La Comunitat de Mitjans hem fet estrelles, pessebres de paper, de plastilina i de cartolina i hem afegit palla de debò.
  • La Comunitats dels Grans hem confeccionat un pessebre/ vitrall molt original on no podien mancar els 3 Reis Mags de l’Orient.

Us desitgem un molt BON NADAL i millor ANY NOU per a tothom!!

Per veure una mostra de les nostres obres d’art cliqueu la foto.

El Tió d’Infantil ja ha arribat!

Els nens i nenes d’Infantil ens hem  posat super contents perquè hem rebut la carta del Tió. En aquesta carta ens deia que l’havíem d’anar a buscar pel pati. No hem perdut el temps i corrents hem sortit a buscar-lo. Després de trobar-lo l’hem tapat amb una manteta i ja està preparat per donar-li menjar. Quins nervis!! A veure que ens cagarà…

Cliqueu la foto si voleu veure més!Caga Tió de peluche grande

Els primers anem al Riu Besòs

Ahir vam anar d’excursió al nostre riu, el Besòs. Només vàrem travessar el carrer i ja hi érem!

Hem descobert el nom d’alguns ocells que a vegades veiem a l’escola i, d’altres que fan més vida al riu menjant peixos i cucs que s’amaguen sota el fang. Ens ho hem passat molt bé i ens ha agradat això d’espiar la natura i als ocells sense que ens veiessin!

La fundació Rivus, ens ha regalat una caixa d’ocell per muntar i penjar-la en algun dels arbres que tenim a l’escola! Més endavant us ensenyarem com ha quedat!

Si voleu veure com de concentrats estàvem observant als ocells https://photos.app.goo.gl/SiJBLXxczcT9EpGv9

25N Escola Catalunya

A propòsit del Dia Internacional per l’eliminació de la violència envers les dones, a l’escola volem remarcar la necessitat, avui i cada dia, de treballar intensament i prendre consciència sobre la importància de la prevenció i l’abordatge de les violències masclistes.

La violència no es tracta només de les agressions físiques, hi ha molts tipus de violència que fan molt mal i no sempre la reconeixem, ni sabem com afrontar-la.

A l’escola dia a dia ens eduquem per dir NO a la violència i aprenem a reconèixer i fer front a aquelles situacions que tendim a naturalitzar i que impliquen desvalorització de les nenes, noies, dones o de qualsevol persona. 

Per això, hem organitzat aquestes activitats per treballar la no discriminació i promoure un canvi d’actituds, creences i comportaments per part de tothom:

Des de la comunitat de petits per introduir el tema sobre el dia de la no violència, vam explicar una sèrie de contes que tracten aquest tema. Com per exemple:

  • Arturo i Clementina
  • El príncep Ceniciento
  • Oliver Button és una nena
  • Llibre dels porcs, entre d’altres

Per acabar vam comentar i vam parlar sobre aquests.

També vam fer un mural de cors, cada classe vam realitzar dos cors, un dels quals vam trencar. El trencat simbolitzava les accions que no ens agraden o dolentes i l’altre les accions bones, boniques i que ens agraden. 

Aquí podeu veure algunes fotografies d’aquestes activitats:

https://photos.app.goo.gl/95kAcL9g7WFkX9as5

Des de la comunitat de mitjans vam treballar què és, d’on surt, què ens fa sentir i què podem fer per evitar la violència. 

Com que som una escola TÀNDEM, vam utilitzar l’art per explicar-nos, i a través de moviment, dibuix, música i representació, vam expressar tot el que sentíem.

A més, també vam fer els nostres arbres amb missatges de pau, d’autoestima i d’autoconeixement.

Si teniu ganes de veure què vam fer, mireu el vídeo!

https://photos.app.goo.gl/fhsw7D8hBHHxL88FA

Des de la comunitat de grans al Hall de l’Escola vam construir un arbre gegant amb paper de diari,  “L’arbre del bon tracte”.

A cada classe, els nenes i nenes van escriure en un cor lila que simbolitzava el fruit del bon tracte frases d’igualtat entre gèneres. En un altre paper van escriure frases relacionades amb actituds negatives.

Els cors els vam penjar al nostre arbre i els papers negatius els vam estripar i llençar a la paperera de manera simbòlica. 

A més, cada grup bombolla va realitzar una activitat consistent en dramatitzar una situació de la vida quotidiana. En aquesta ocasió es dramatitzaven situacions on es produeix algun tipus de discriminació per motius de gènere.

Tot i què prèviament van decidir els rols i com es desenvoluparia la situació, durant la teatralització van haver d’improvisar algunes respostes posant en joc tot el domini lingüístic, i aprenent, a mesura que hi van participar, habilitats lingüístiques, nou lèxic i expressions.

Quan es va acabar la dramatització la resta del grup va fer preguntes i van opinar sobre com s’havia desenvolupat la història. Van opinar i raonar si els havia semblat correcta la resolució i obrint un debat.

Aquí podeu veure algunes fotografies d’aquestes activitats:

https://photos.app.goo.gl/BTaX15PZUbgdhJMh7