Hàbit lector dins i fora de les aules.

Cada dia a l’escola tot l’alumnat de tots els nivells fem 30 minuts de lectura.  Aquesta mitja hora rep el nom “d’Hàbit Lector”.

Durant aquests 30 minuts podem llegir de forma individual, ho podem fer en parelles, pot llegir algú algun fragment que li hagi interessat d’alguna lectura pròpia o d’una notícia, pot llegir la mestra un conte, pot ser una lectura col·lectiva o d’altres opcions.

Es tracta de dedicar aquests minuts a adquirir un hàbit i sobretot a trobar el gust per la lectura.

Des de casa, també es pot col·laborar amb aquesta tasca seguint el següent decàleg:

1. Donar exemple: les persones adultes són un model de lectura pels nens.
2. Escoltar: en les preguntes dels nens està el camí per continuar aprenent. 
3. Compartir: el plaer de la lectura s’encomana llegint plegats. 
4. Proposar, no imposar: és millor suggerir que imposar.
5. Acompanyar: el suport de la família és necessari en totes les edats. 
6. Ser constants: cada dia s’ha de reservar una estona per llegir. 
7. Respectar: els lectors tenen dret a triar.
8. Demanar consell: l’escola, les biblioteques, les llibreries i els seus especialistes seran uns aliats excel·lents.
9. Estimular, encoratjar: deixem sempre llibres atractius a l’abast dels nens. 
10. Organitzar-se: ajudem-los a organitzar el seu temps i la seva biblioteca.

Si el teu cas és que el teu fill encara és petit i no sap llegir, també pots ajudar-lo amb les següents recomanacions:

1. Llegir-li un conte cada dia.
2. No interrompre la lectura d’una història un cop començada. Així el nen aprèn l’estructura.
3. Llegir llibres de por que acabin bé. 
4. Els contes d’animals no són avorrits, els nens/es poden reflectir les seves vivències en els personatges. 
5. Hi ha històries que us ajudaran davant d’una situació familiar difícil. 
6. No busquem històries amb problemes. Necessiten històries per distreure’s, per somiar, per deixar volar la seva imaginació. Transmet-li entusiasme quan llegeixis, canvia de to de veu, gesticula… d’aquesta manera tindràs assegurada la seva atenció. 
7. No li facis preguntes sistemàticament per veure si ha comprès tota la història. Desapareixerà la màgia. 
8. Si vol parlar amb tu després d’escoltar un conte, fes-li cas, un llibre pot donar peu al diàleg. 
9. Per a l’infant i per a tu, la lectura ha de ser un plaer compartit. 

Així doncs, escola i família hem de mantenir-nos units davant d’aquesta important tasca de fer que els nostre alumnat i els vostres fills i filles arribin a comprendre que llegir no és una obligació, sinó un plaer.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>