Recollir les joguines, no llençar-les a les plantes ni als bassals. |
Tots els nens i nenes. |
Quan acaben de jugar han de guardar les joguines al seu lloc. |
El senyal que hem fet per recordar-ho. |
Sempre. Penjar el cartell al setembre. |
Tenir cura de les plantes: podar-les, plantar-ne de noves, regar-les… |
Tots els nens i nenes de l’escola, els mestres, els pares, els avis , els cangurs…L’Ajuntament i l’escola de jardineria ens poden ajudar i assessorar. |
Demanar a l’Ajuntament la col·laboració de l’escola de jardinera.Observant el jardí i cuidant-lo. |
Eines de jardineria. |
Sempre, segons el que necessitin les plantes cada època de l’any. |
Tallar el pollancre. |
Uns jardiners.Potser han de ser els que poden els arbres de l’Ajuntament. |
Amb les eines especials, |
Les eines de jardineria. |
Abans de la primavera que és quan fa tant borrissol. |
Posar cartells amb els noms de les plantes. |
Els nens i nenes i tots els que coneguin el seu nom, poden ajudar, pares i mares, avis, cangurs… |
Posant els noms de les plantes en cartolines plastificades. |
Cartolines, bolígrafs, plàstics, retoladors, tisores, fils, pals… |
Quan estigui arreglat el jardí amb les plantes noves. |
Aprofitar els jardinets per observar les plantes i aprendre. |
Tots els nens i nens de l’escola. |
Observant les plantes i buscant informació. |
Llapis, gomes, llibres, llibretetes, fulls, lupes, llibres de consulta… |
1 cop al mes. |
Fer servir les papereres i els contenidors. |
Tota la comunitat |
Posant cada residu al seu lloc.Agafant l’hàbit d’utilitzar-los sempre. |
Conèixer on va cada residu i voler fer-ho bé. |
Cada dia. |
Posar sorra nova al sorral. |
L’Ajuntament.Els nens i nenes de pàrvuls l’han de cuidar i no llençar-la fora. |
Escrivint una carta a l’Ajuntament. |
Sorra nova |
|
Mantenir net el sorral. |
L’Ajuntament pot posar una coberta perquè es mantingui net. |
Demanar a l’Ajuntament que posin una tapa i que el netegin de tant en tant. |
Una tapa pel sorral. |
A principi de curs posar la tapa i cada trimestre fer neteja del sorral. |
Aconseguir que no s’inundi quan plou. |
L’Ajuntament ha de fer obres perquè no s’inundi. |
Escrivint una carta a l’Ajuntament. |
Amb diners. |
A l’estiu. |
Aconseguir que els gats no es facin caca al sorral o sota les casetes. |
Tancar bé tots els forats per on entren els gats.Tapar el sorral. |
Escrivint una carta a l’Ajuntament. |
Amb diners. |
Sempre. |
No deixar restes de menjar perquè no vinguin animals com gats, coloms, gavines… |
Els nens i les nenes, els i les mestres, pares i mares, germans i monitors… |
Procurar que no caigui res a terra i recollir les restes de menjar que hi hagi i llençar-les a les papereres i als contenidors. |
Papereres noves i contenidors. |
Sempre. |
Usar les papereres i els contenidors. |
Els nens i les nenes, els i les mestres, pares i mares, germans i monitors… |
Llençar les deixalles al contenidor que correspongui. |
Papereres.Contenidors per plàstic, paper i matèria orgànica. |
Sempre. |
Canviar les papereres per unes més noves i adequades. |
L’Ajuntament. |
Comprar papereres noves i col·locar-les. |
La directora ha de trucar a l’Ajuntament perquè ho facin. |
El curs vinent o durant les vacances d’estiu. |
Posar contenidors per envasos, paper i orgànic als patis. |
L’Ajuntament |
Comprar contenidors. |
L’Ajuntament ha de posar diners per això. |
A l’estiu. |
Explicar millor a tothom què és la deixalla orgànica. |
La comunitat |
Amb publicitat |
Imaginació i sentit comú. |
Sempre |
Organitzar el buidatge d’aquests contenidors. |
Encarregats de classes. |
Tenir ganes de fer-ho i conèixer bé els torns. |
Una bona organització per torns. |
Setmanalment o segons quin contenidor quan estigui ple. |
Recollir el paper d’alumini. |
Individual i alguns encarregats. |
Posant un contenidor especial per a l’alumini. |
Un contenidor. |
Cada dia. |
Reduir el paper d’alumini, portant carmanyoles o altres embolcalls reciclables. |
Individual, amb col·laboració de les famílies. |
No utilitzar alumini i fer servir altres embolcalls. |
Comprar o fer altres tipus d’embolcalls. |
Durant el proper curs. |
Informar les famílies que cal que els nens i nenes portin esmorzars adients i amb el compromís de menjar-se’l i no llençar-lo. |
Les famílies i els professors.Els nens i nenes han d’informar als seus pares. |
Parlant amb les famílies i els alumnes.Han d’explicar i dir als pares i mares allò que els agrada o demanar que l’esmorzar sigui més petit. |
És necessari el diàleg amb els pares, que ens escoltin i entenguin. |
De tant en tant, si és necessari, recordar com volem l’esmorzar. |
Millorar les tanques i reixes perquè no s’escapin les pilotes. |
L’Ajuntament. |
Escrivint una carta a l’Ajuntament. |
Amb diners. |
A l’estiu |
Distribuir l’espai del joc perquè el futbol i el bàsquet no ho ocupin tot. |
La directora i els professors parlant amb els nens i nenes. |
Fent línies senyalitzadores. |
Pintura i un aparell perquè surtin rectes. |
Durant l’estiu. |
Anar més en compte quan juguem per no fer-nos mal i no fer trampes. |
Els nens i les nenes. |
Vigilar i pensar abans de fer les coses.No jugar a coses violentes. |
Paciència i ganes de fer-ho bé. |
Sempre. |
Arreglar i pintar les grades i les parets del pati. gran. |
L’Ajuntament amb els dibuixos dels nens i nenes. |
Organitzar les propostes |
Diners per la pintura o altres materials. |
A decidir. |
Pintar les línies del bàsquet i del futbol sala. |
L’administració. |
Demanar que les pintin. |
Diners per pintura. |
A l’estiu. |
Posar més cistelles de mini bàsquet. |
L’Ajuntament |
Comprar-les i col·locar-les. |
Diners |
A l’estiu |
Tenir cura de les cistelles i les porteries. |
L’Ajuntament i tots les hem de cuidar. |
Fent manteniment.No fer-les mal bé. |
Diners.Ganes de fer-ho bé. |
Vacances |
Posar xarxes a les porteries |
L’Ajuntament i tots les hem de cuidar. |
Comprar-les i col·locar-les.No fer-les mal bé. |
Diners |
A l’estiu |
Disminuir les baralles i els insults a l’hora del pati. |
És una tasca individual, també intervenen els companys i necessitem ajuda dels mestres i tota la gent de l’escola. |
Evitar les baralles, coneixent als companys, sabent quines són les seves “manies” i anant en compte.Fer una llista dels passos a seguir quan estem ficats en una baralla. Ho explicarem a les classe.Fer una llista de normes de joc, les donarem a conèixer, les penjarem i les recordarem de tant en tant. |
Un treball de coneixença dels companys amb qui jugo. Analitzar com sóc u què em molesta per explicar-ho als altres i que em respectin. Analitzar quines coses podem fer quan estem en un conflicte. Saber a què es juga al pati per poder fer les normes. |
El curs vinent.Una bona part a les hores del pati, repartint-nos les feines. A la classe farem un treball de conèixer la nostra personalitat. |
Acordar les normes dels jocs. |
Els nens i nenes. |
Passar per les classes i explicar els acords que hem elaborat sobre com evitar les baralles al pati. |
Còpies dels cartells que hem elaborat per penjar-los. |
Cada classe a les hores de tutoria. |
Disminuir el soroll que fem al pati. |
Classe de 4t B |
Imprimir còpies dels cartells dissenyats, plastificar-los i penjar-los en llocs visibles, |
Impressora, ordinador, paper i plastificadora. |
Fer-los abans d’acabar el curs perquè estiguin preparats pel curs vinent. |
Explicar què ens pot passar si no tenim un bon comportament al pati. |
L’equip directiu i els professors. |
Explicant les normes de comportament a l’hora del pati. |
Les normes parlades amb els alumnes. |
El curs vinent. |
Posar les proteccions adequades perquè no ens fem mal. |
L’Ajuntament. |
Comprant i instal·lant les proteccions que calguin. |
Diners. |
A l’estiu. |
Col·locar fonts noves més adequades. |
L’Ajuntament |
Comprant fonts adequades i instal·lar-les bé. |
Diners |
A l’estiu |