Tallers d’educació artística

L’educació visual i plàstica configura part del currículum d’Educació artística de l’Educació Primària. Articula els coneixement i les competències pròpies de la creació artística com són l’exploració i la percepció i la interpretació i la creació. Explorar i percebre inclou aquells aspectes relacionats amb el desenvolupament de capacitats de reconeixement visual que ajuden a entendre les diferents manifestacions artístiques, així com el coneixement i gaudi de produccions plàstiques diverses. Interpretar i crear es refereix a l’expressió d’idees i sentiments per mitjà del coneixement i l’ús de diferents codis i tècniques artístics.

A la nostra escola fa anys que els tallers d’internivell funcionen a primària, on tot l’alumnat pot participar en diferents propostes artístiques. Durant el curs escolar 19/20 hem introduït  a cada espai el pes d’un autor de renom. Aquests autors donen nom als tallers per tal de que els nens es familiaritzin amb el patrimoni proper i d’arreu. 

Al Cicle inicial organitzem 6 grups (de 1r a 2n) i al llarg de tres sessions assisteixen a un dels tallers. Aquest tipus d’agrupament afavoreix la interacció dels infants de diferents edats, interacció on el mestre orienta per a que s’esdevinguin molts aprenentatges.  També afavoreix la reducció de les ràtios, i afavoreix un context educatiu inclusiu. El contemplem com una mesura universal ja que va adreçada a tot l’alumnat i pretén ser una pràctica de caràcter educatiu i preventiu. És una proposta flexible que minimitza les barreres d’accés a l’aprenentatge i afavoreix la participació. Vol garantir l’aprenentatge significatiu de tot l’alumnat, la convivència i el benestar. 

Malgrat que els tallers es considerin una mesura universal i, per tant, un context educatiu inclusiu, es pot valorar que hi hagi alumnes que les seves necessitats educatives comportin mesures i suports addicionals i/o intensives.