PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?
Aquest ambient de “Llum i color” està destinat a inventar i desenvolupar la seva capacitat creativa mitjançant diverses tècniques i materials. La taula de llum és una proposta perquè els infants puguin dur a terme una activitat centrada en la descoberta de l’entorn social i natural, que consisteix en deixar- los experimentar lliurament amb aquell material que es vulgui proposar.
Per a gaudir de la taula de llum, a més d’uns bons materials, és important que el nen o la nena ja puguin mantenir-se dempeus al costat d’aquesta i poder usar les seves mans per a trastejar amb tot el que posem a la seva disposició. Encara que a estones decideixi asseure’s a una cadira, en moments de concentració concrets, el normal és que no romanguin quiets/es davant d’ella, sinó que aniran i vindran per a explorar amb llibertat tot allò que els cridi l’atenció.
En aquest ambient hi trobaran diferents materials on la foscor serà protagonista, sempre amb uns punts de llum com serà un retroprojector, dues taules de llum, lots…. o un racó on hi haurà instal·lada una cova on els infants podran jugar amb objectes i materials fosforescents on podran crear, comparar…tot un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir d’ella.
APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
- Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.
- Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn.
- Experimentació d’accions que provoquen canvis en els objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.
- Adaptació a la foscor.
- Ús d’instruments d’observació directa i indirecta per a la realització d’exploracions i d’experiències.
- Ús del vocabulari específic: llum, foscor, ombres, taules de llum i del material propi de l’espai.
- Comprensió del llenguatge no verbal com a expressió de les emocions.
- Acceptació positiva de les pròpies característiques, tant capacitats com limitacions personals.
- Identificació de les emocions bàsiques.
- Sensibilitat i percepció de les necessitats i els desitjos dels altres amb progressiva actitud d’ajuda i de col·laboració.
- Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.
- Participació en converses sobre diferents temes, tot compartint les descobertes, hipòtesis, desitjos, sentiments i emocions, aprenen a contrastar i a incorporar les aportacions dels altres.
Espais i distribució de materials
ESPAIS | MATERIAL | QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT? | |
Taula de llum
|
|
|
|
Espai de la Foscor
|
|
|
|
Espai de construcció i creació |
|
|
|
Espai dels Contes | Contes per veure i llegir a la foscor reflectants.
|
|
|
Espai artístic
|
|
Material que es presenta dins d’un cistell de vímet, molts material estan fets per les mestres i es poden treballar de manera diferent i amb el que també podem oferir experiències màgiques i enriquidores als infants. Material que els nens i les nenes podem manipular lliurament per qualsevol espai de l’ambient i els hi permet interaccionar entre ells. |