Ambient de llum i color

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

Aquest ambient de “Llum i color” està destinat a inventar i desenvolupar la seva capacitat creativa mitjançant diverses tècniques i materials. La taula de llum és una proposta perquè els infants puguin dur a terme una activitat centrada en la descoberta de l’entorn social i natural, que consisteix en deixar- los experimentar lliurament amb aquell material que es vulgui proposar.

Per a gaudir de la taula de llum, a més d’uns bons materials, és important que el nen o la nena ja puguin mantenir-se dempeus al costat d’aquesta i poder usar les seves mans per a trastejar amb tot el que posem a la seva disposició. Encara que a estones decideixi asseure’s a una cadira, en moments de concentració concrets, el normal és que no romanguin quiets/es davant d’ella, sinó que aniran i vindran per a explorar amb llibertat tot allò que els cridi l’atenció.

En aquest ambient hi trobaran diferents materials on la foscor serà protagonista, sempre amb uns punts de llum com serà un retroprojector, dues taules de llum, lots…. o un racó on hi haurà instal·lada una cova on els infants podran jugar amb objectes i materials fosforescents on podran crear, comparar…tot un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir d’ella.

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

 

  • Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.
  • Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn.
  • Experimentació d’accions que provoquen canvis en els objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.
  • Adaptació a la foscor.
  • Ús d’instruments d’observació directa i indirecta per a la realització d’exploracions i d’experiències.
  • Ús del vocabulari específic: llum, foscor, ombres, taules de llum i del material propi de l’espai.
  • Comprensió del llenguatge no verbal com a expressió de les emocions.

  • Acceptació positiva de les pròpies característiques, tant capacitats com limitacions personals.
  • Identificació de les emocions bàsiques.
  • Sensibilitat i percepció de les necessitats i els desitjos dels altres amb progressiva actitud d’ajuda i de col·laboració.
  • Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.
  • Participació en converses sobre diferents temes, tot compartint les descobertes, hipòtesis, desitjos, sentiments i emocions, aprenen a contrastar i a incorporar les aportacions dels altres.

Espais i distribució de materials

        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Taula de llum

 

  • Safates transparents classificadores
  • Sorra de colors amb diferents textures
  • Gots translúcids
  • Taula de llum
  • Discs de colors amb cèrcol metàl·lic
  • Figures geomètriques translúcides de
    diferents colors i formes
  • Ombres per calcar
  • Números de silicona, suaus i flexibles al
    tacte.
  • Petits personatges de silicona que representen sis famílies de diferents
    colors que inclouen: àvia, avi, pare,
    mare, nen i nena.
  • Experimentar i practicar tot tipus de traços, camins, dibuixos, lletres, números,…
  • Experimentar i explorar amb la sorra la textura, el pes, etc.
  • Experimentar amb el magnetisme amb els discs de colors(poden ser atrets per un imant, i si l’imant té prou força, es pot anar fent una cadena fins a comprovar la màxima resistència de l’imant).
  • Experiències sensorials, pensar, manipular, investigar,.. de manera lliure.
  • Recurs fantàstic per afavorir la creativitat i la descoberta; ofereix l’oportunitat de jugar a través de la llum i el color, convertint l’activitat científica en un centre d’experimentació i expressió artística.
  • Discriminar, comptar i fer classificacions matemàtiques.
  • Pensar, crear i elaborar explicacions i
    iniciar -se en les matemàtiques bàsiques.
  • Experimentar amb la barreja de colors, superposant les figures per observar els canvis de colors; permet experimentar amb les transparències i la llum.
  • Els personatges poden unir -se entre si a través de les mans i permet crear cercles mantenint les figures dempeus.
  • Recurs també per fer cadenes i sèries i per explicar contes i treballar tot tipus de recursos lingüístics.
Espai de la Foscor

 

  • La cova de la foscor ( tenda d’acampada).
  • Cubs amb llum de diferents mides i de diferents colors
    (van canviant quan els mous i els gires).
  • Superar les dificultats que els hi puguin sorgir, durant l’activitat, com podria ser la por a la foscor de la cova, encendre una lot o descobrir la possibilitat d’altres materials.
  • La cova dona màgia i vida a les sessions de
    llum ja que crea un clima diferent a
    l’ambient.
  • Joc per investigar i experimentar amb la llum, i que pot donar lloc a preguntes com:
    Perquè quan es gira el cub i s’agita va canviant de colors??
  • Desenvolupar els hàbits socials: compartir
    espais, jocs, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament.
Espai de construcció i creació

 

  • Blocs de fusta de formes geomètriques
    amb finestres semitransparents.
  • Blocs de colors translúcids de cinc colors i sis formes diferents.
  • Construir, reconèixer formes, barrejar
    colors; construir, és un joc que aporta una
    gran satisfacció i una sensació d’èxit, que
    alimenta l’autoconfiança i l’autoestima.
  • Experimentar amb la llum, la transparència,
    el reflex.
  • El desenvolupament de la creativitat i la
    imaginació seran també aprenentatges que
    es posaran en funcionament quan l’infant
    està construïnt quelcom.
Espai dels Contes

Contes per veure i llegir a la foscor reflectants.

 

 

  • Aquests contes a més a més de poder ser llegits, té una funcionalitat lúdica, ja que a cada pàgina hi ha imatges sobre el fons negre que només es veuen amb el reflex de la llum( com pot ser una lot).
  • Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneïtat en la parla i la fascinació per les lletres i les històries.
  • Potenciar la imaginació i a la creativitat dels nens/es.
  • Observar i viure els canvis de llum a partir
    de la pròpia actuació.
Espai artístic

 

 

 

 

 

 

 

  • Cartolines de color blanc
  • Llapis de colors fluorescents
  • Retoladors fluorescents
  • Cubetes de
    plàstic
  • Pintura fosforescent
  • Llanternes llum blanca
  • Llanternes llum fosca.
  • Llanternes llum fosca.
  • Metacrilats fluorescents(pedres),
  • Pilotes de llum,
  • Lletres fluorescents,
  • Piles i bombetes,
  • Maraques lluminoses( permet treballar
    el so i el silenci),
  • Ampolles de plàstic amb paper de
    cel·lofana que s’il·lumina,
  • Plàstics translúcids,
  • Retroprojector, amb material divers per
    jugar amb l’opacitat i la transparència
    dels materials
  • Ampolles amb aigua de colors
  • Boles reflectants” de diferents mides
  • Tubs de gel
  • Tubs espiral amb líquid
  • Boles de llum i de colors
  • Calidoscopis.
  • Desenvolupar la capacitat artística dels infants podent fer creacions amb els diferents tipus de materials que proposem.
  • També permet el treball de l’escriptura.
  • Comprensió del llenguatge no verbal, com a expressió de les emocions.
  • Treballar la motricitat fina.
  • Afavorir l’autonomia.

 

 

 

 

Material que es presenta dins d’un cistell de vímet, molts material estan fets per les mestres i es poden treballar de manera diferent i amb el que també podem oferir experiències màgiques i enriquidores als infants.

Material que els nens i les nenes podem manipular lliurament per qualsevol espai de l’ambient i els hi permet interaccionar entre ells.