Ambient de construccions

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

L’ambient de construccions ofereix un espai ric en material no estructurat, que permet l’acció lliure, on l’infant pugui experimentar, observar i manipular sense la directivitat de l’adult, convidant als infants a pensar de manera creativa, a inventar i resoldre problemes.  Aquest espai serà un espai acollidor, amb una distribució espaial clara que doni protecció a tots els projectes  individuals i grupals.

 

 

La idea de construir posa de relleu la capacitat de l’infant per reafirmar-se en els seus processos de pensament. Requereix certa distància de les emocions i certa incorporació i gestió d’aquestes per passar a un pla simbòlic elaborat.

L’ambient de construcció ha d’afavorir les possibilitats expressives i d’interpretació del món de cada infant. Amb aquest ambient l’infant projectarà idees amb imatges al seu interior, cap a l’exterior, mitjançant una creació, creació que sorgirà tant d’estímuls externs com d’inquietuds internes.

Les obres que apareixen en parlaran de la capacitat de pensament de cada infant, però també del moment en què es troben en la construcció de la seva identitat. És potser per això que tots els infants tenen gran interés i expressen gran plaer quan construeixen.

Construir permet projectar objectes, invents i estructures relacionades amb l’arquitectura i l’enginyeria, i per això caldrà experimentar amb conceptes espacials, mides, proporcions, pes, plans inclinats, l’equilibri…

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
  • Gust i valoració del joc i l’exploració psicomotriu com a mitjà de gaudi personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb el objectes.
  • Desig d’autonomia i iniciativa pròpia per portar a terme projectes individuals o grupals.
  • Participació de les propostes dels altres amb respecte.

 

  • Observació i identificació de qualitats d’elements que ofereix l’espai.
  • Comparació, ordenació i classificació d’objectes i materials, establint relacions qualitatives i quantitatives.
  • Ús d’estratègies per resoldre situacions que requereixin coneixements matemàtics
  • Construcció de la noció de quantitat.
  • Manipulació de diferents cossos geomètrics.
  • Experimentació amb l’espai, els volums, l’alçada, l’equilibri.
  • Ús de procediments com planificar, predir, raonar, provar.

  • Construcció i reconeixement de patrons, fent anticipacions.
  • Situació dels objectes en l’espai, reconeixent la posició que ocupen.
  • La creació amb significació (simbòlica elaborat i amb distància emocional).
  • Ús del dibuix com a mitjà de representació: planificació de projectes i comunicació del projectes realitzats.
  • Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada (procés, dificultats que ha pogut trobar).
  • Valoració de les aportacions del altres.
Espais i distribució de materials
        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai de construcció

 

 

  • Material gran de construcció:Es presenta de manera ordenada i atractiva, a l’abast de tothom. Disposat en aixes identificades de manera molt visual per tal que proporcioni ordre i faciliti la seva recollida.Actualment comptem amb:
    • Peces de fusta amb diferents formes i mides (algunes d’elles proporcionals en les seves mides)
    • Tubs de cartró.
    • Maons de fusta amb insercions de material translúcid i acolorit.
    • Peces de suro.

Catifes i superfícies de metacrilat disposades a terra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taula baixa de construccions hexagonal (taula d’exposició).

 

 

 

 

 

 

 

 

Material de decoració:

Ubicats al moble d’exposició trobem una varietat de material complementari al material  de construcció i d’ús decoratiu.

Trobem animals, cotxes, teles, pedretes, pals, taps…

Gaudir amb el plaer de construir.

 

Projecció d’idees  cap a l’exterior mitjançant la construcció.

 

Creació de projectes individuals o grupals.

 

Interacció i cooperació per portar a terme projectes grupals.

 

Experimentar amb conceptes espacials, mides, alçada, equilibri…

 

Expressar-se utilitzant termes relacionats amb la mesura (més gran que, igual de llarg, pesa molt, etc.).

 

Establir relacions d’equivalència entre les diferents mesures.

 

Passar d’una creació plana a una creació amb volum i d’una en volum a una plana.

 

Posar en marxa habilitats de classificació.

 

Desenvolupar sensibilitat estètica.

Espai de construcció amb material petit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Taules altes amb material petit de construcció:

Imants, peces de fusta, pedres de colors, peces d’encaixos…

Que sorgeixin moments de:

 

  • Construcció d’estructures petites..

 

  • Desenvolupament de  la psicomotricitat fina.

 

  • Experimentar la precisió a través de materials petits.
Espai de dibuix Taules altes amb material bàsic per dibuixar: fulls Dina4, fulls Dina3, llapis, gomes i regles. Representació mitjançant el dibuix  projectes que volen portar a terme, o aquells que ja s’han realitzats.
Exposició de material de consulta Distribució per la sala i a l’abast dels infants de material de consulta de consulta i inspiració (llibres d’arquitectura, plànols, imatges d’edificis emblemàtics…). Consultar i buscar inspiració en el material que s’ofereixi.