Ambient natura a infantil

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

La natura està present en tota activitat de l’ésser humà, formem part d’ella i, per tant, l’hem de conèixer. Així mateix, és un entorn que motiva i genera curiositat als alumnes i, per tant, es converteix en una bona eina generadora d’aprenentatges.

A través de l’ambient de natura es pretén abordar aprenentatges partint de la manipulació, l’observació i l’experimentació fent que l’alumne investigui, es faci qüestions, formuli hipòtesis i les intenti respondre.

L’observació requereix la participació de tots els sentits, la posada en funcionament de les habilitats perceptives, associatives i manipulatives; l’ús d’instruments que ens ajudin a captar millor la realitat, fer-se preguntes sobre allò observat i la implicació d’habilitats intel·lectuals d’ordre superior tipus classificar, ordenar o quantificar per comparar.

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

• Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: animals, plantes, paisatges.
  • Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn.
  • Ús del dibuix per recollir i comunicar les observacions.
  • Respecte pels elements de l’entorn natural i participació en actuacions per a la conservació del medi.
  • Observació i reconeixement de semblances i diferències en organismes
  • Ús d’instruments d’observació directa i indirecta per a la realització d’exploracions i d’experiències

• Observació de característiques i comportaments d’alguns animals i plantes en contextos diversos: com són, com s’alimenten, on viuen, com es relacionen
  • Reconeixement dels canvis que es produeixen en animals i plantes en el decurs del seu desenvolupament, interpretant les primeres nocions d’ ésser viu i cicle.
  • Curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes i cercar informació de diferents fonts
  • Comparació, ordenació i classificació d’objectes i material, establint relacions qualitatives i quantitatives
Espais i distribució de materials
ESPAIS FIXOS
ESPAI DISTRIBUCIÓ DELS MATERIALS QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai de l’hort  Plantes, lupes, pots lupa per si volen recollir alguna mostra per observar, pinces,…  Observar de manera directa un hàbitat  natural

Formular-se preguntes entorn al món de les plantes i dels petits animalons.

Espai de creació de minimons  Estores, troncs de diferents mides, pedres, fustes, paper de seda, animals de plàstic, en aquest cas parelles d’animals salvatges adult i cria, i material natural divers. Construir i crear hàbitats pels animals (opció d’agrupar-los per famílies)Amb la distribució del material es pretén que aparegui la interacció entre els nens i nenes.
Espai de manipulació Taula de sorra fina, closques variades, estrelles de mar, pedres, cargols de mar…Safates amb carbasses, pinyes, fruits, branques, fulles…

Safates d’experimentació, full plastificat amb imatges d’espirals presents a la natura, cistells amb diferents tipus de pedres.

Gaudir amb les sensacions de la manipulació i experimentació espontània amb el materials.

Reconèixer elements de la natura i les seves qualitats perceptibles.

Espai de col·leccions “Fòssils i minerals”: col·lecció de fòssils i minerals, llibres sobre el tema, lupes i microscopi.

“Insectes”: col·lecció d’ insectes dissecats, lupes, llibres sobre el tema, siluetes d’insectes perquè les puguin associar.

“L’esquelet”: col·lecció d’ossos, llibres sobre el cos humà on apareix informació sobre el nostre esquelet, imatges d’animals amb el seu esquelet a l’envers del full, encaixos d’animals amb l’esquelet imprès al fons.

“Llavors” (en construcció)

“Famílies d’animals” (en construcció)

Buscar les regularitats que comparteixen els elements: en què s’assemblen, en què es diferencien.

Experimentar amb les categories

Utilitzar la lupa i el microscopi com a instruments d’observació

Espai d’exploració sensorial Bosses d’olorsCapses sensorials amb un forat per posar la mà i tocar els elements que hi ha a l’interior.

“Què hi ha al mar?” “Què hi ha al bosc?”amb elements naturals d’ambdós medis (fulles, fruits, pedres, pinyes, closques, petxines…)

Maletí d’olors de fruita

Gaudir de les experiències sensorials que ofereixen els elements i verbalitzar les sensacions que se’n deriven.
Espai de representació Animals de plàstic, plantilles de tipus de fulles, fulls, retoladors i colors.  Utilitzar el dibuix per representar característiques físiques d’animals o plantes.
Espai de llibres  Llibres variats en referència al món natural:

• D’animals
  • De plantes
  • D’hàbitats
  • De cicles de vida
Consultar informació Buscar la resposta a alguna qüestió que li hagi sorgit a l’ambient.

A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió i uns altres que van variant.

ESPAIS QUE VARIEN
ESPAI DISTRIBUCIÓ DELS MATERIALS QUÈ ES PRETÉN
Animals vius (quan sigui possible) Cargols, llimacs, algun insecte, cucs de seda…Lupes i pots lupa.

Capsa transparent i amb forats

Fulls i llapis per prendre notes

Formular-se preguntes sobre les característiques i el comportament d’un ésser viu davant de diferents estímuls
Taula temàtica “El camuflatge”  Imatges plastificades d’animals camuflats en el seu medi i retoladors vileda perquè puguin reseguir on creuen que es troba l’animal, llibres relacionats amb el tema Estimular l’atenció i la observació a partir d’imatges. Percepció visual. Conèixer el mecanisme de defensa d’alguns animals.
Classificació d’imatges d’animals en funció del medi on viuen Imatges d’animals variats en funció de l’hàbitat on viuen

5 safates amb imatges de 5 hàbitats (bosc, països freds, mar, selva i sabana)

Posar en marxa habilitats d’associació i classificació