PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?
L’exterior el contemplem com un espai educatiu més per tant, caldrà construir un espai amable i acollidor que ajudi a satisfer les diferents necessitats que hi observem en els infants.
L’ambient exterior permet el moviment lliure i l’autonomia dels infants ja que poden moure’s en llibertat i fer-ho des de la seguretat. En definitiva ha de ser un espai viu.
Els materials que s’ofereixen en el moment de l’ambient transformen el joc i les relacions que es creen durant el pati ja que els materials que disposen els infants conviden a la construcció en equip, a la negociació, a la imaginació otorgant-li el protagonisme a l’infant durant tot el procés d’aprenentatge.
Les experiències manipulatives que pot obtenir l’infant en l’espai exterior estimularan el seu desenvolupament sensorials i els seus sentits.
A nivell físic al trobar-se en un ambient exterior amb possibilitats motrius permet que es doni resposta a la seves necessitat de moviment. Tenir aquesta necessitat de moviment coberta ofereix la possibilitat de realitzar activitats en que és necessari actuar des de la quietud (construccions petites, lectura…)
APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
- Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: materials, objectes, animals, plantes, paisatges.
- Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn
- Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.
- Experimentació d’accions que provoquen canvis en objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.
- Identificació de canvis que es produeixen en l’entorn i en el temps, establint relacions causa-efecte.
- Sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats sonores, simbòliques, cinètiques i plàstiques d’elements de l’entorn.
- Exercitació de destreses manuals: retallar, esquinçar, arrugar, punxar i plegar, adquirint coordinació oculomanual.
- Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives.
- Confiança i seguretat en els progressos propis. Autoregulació progressiva d’emocions per aconseguir un creixement personal i relacional satisfactori.
- Gust i valoració del joc, l’exploració sensorial i psicomotriu com a mitjà de gaudi personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb els objectes.
- Domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: coordinació, to muscular, equilibri, postures diverses i respiració
- Sentiment de pertànyer al grup i compromís de participar en projectes compartits.
- Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.
- Iniciativa per fer propostes, comunicar experiències i participar activament en la presa de decisions.
- Desig d’autonomia i iniciativa pròpia.
Espais i distribució de materials
A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió.