Ambient exterior

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

L’exterior el contemplem com un espai educatiu més per tant, caldrà construir un espai amable i acollidor que ajudi a satisfer les diferents necessitats que hi observem en els infants.

L’ambient exterior permet el moviment lliure i l’autonomia dels infants ja que poden moure’s en llibertat i fer-ho des de la seguretat. En definitiva ha de ser un espai viu.

Els materials que s’ofereixen en el moment de l’ambient transformen el joc i les relacions que es creen durant el pati ja que els materials que disposen els infants conviden a la construcció en equip, a la negociació, a la imaginació otorgant-li el protagonisme a l’infant durant tot el procés d’aprenentatge.

Les experiències manipulatives que pot obtenir l’infant en l’espai exterior estimularan el seu desenvolupament sensorials i els seus sentits.

A nivell físic al trobar-se en un ambient exterior amb possibilitats motrius permet que es doni resposta a la seves necessitat de moviment. Tenir aquesta necessitat de moviment coberta ofereix la possibilitat de realitzar activitats en que és necessari actuar des de la quietud (construccions petites, lectura…)

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

 

  • Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: materials, objectes, animals, plantes, paisatges.
  • Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn
  • Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.
  • Experimentació d’accions que provoquen canvis en objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.
  • Identificació de canvis que es produeixen en l’entorn i en el temps, establint relacions causa-efecte.
  • Sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats sonores, simbòliques, cinètiques i plàstiques d’elements de l’entorn.
  • Exercitació de destreses manuals: retallar, esquinçar, arrugar, punxar i plegar, adquirint coordinació oculomanual.

  • Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives.
  • Confiança i seguretat en els progressos propis. Autoregulació progressiva d’emocions per aconseguir un creixement personal i relacional satisfactori.
  • Gust i valoració del joc, l’exploració sensorial i psicomotriu com a mitjà de gaudi personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb els objectes.
  • Domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: coordinació, to muscular, equilibri, postures diverses i respiració
  • Sentiment de pertànyer al grup i compromís de participar en projectes compartits.
  • Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.
  • Iniciativa per fer propostes, comunicar experiències i participar activament en la presa de decisions.
  • Desig d’autonomia i iniciativa pròpia.

 

Espais i distribució de materials

A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió.

        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai per fer pastetes 

 

 

  • Aquest espai es troba situat a la paret on està la taula i la gelosia on es pengen els diferents estris. 
  •  Els materials proposats són: estris de cuina grans i de diferents materials, ampolla d’aigua, dosificador i galleda
Que sorgeixin moments:

  • Experimentar sensorialment amb aigua, sorra, diferents densitats i dureses.
  • Establir la conversa necessària per realitzar petites col·laboracions en un projecte comú.
  • Desenvolupar el joc simbòlic: la família, el restaurant, els cuiners…
  • Desenvolupar el pensament científic: materials pels quals passa l’aigua, quin tipus de recipient acumula més/menys sorra, es pot agafar l’aigua amb una determinada cullera…
Espai musical 

 

 

  • L’espai està situat a la paret on hi ha l’estructura on es fiquen els tubs metàl·lics i el cable on es pengen les tapes que s’utilitzen com instrument. 
  • Els materials proposats són: paelles, tapes d’alumini, baquetes, pots de pintura buits, tubs de plàstic i de metall  que simulen l’escala musical 
Que sorgeixin moments :

  • Experimentar i gaudir del so.
  • Establir relació causa- efecte entre el material que faci la funció de percussió i la baqueta que s’utilitzi.
  • Experimentar diverses emocions a partir de la percussió.
  • Trobar-se amb el ritme de l’altre.
Espai de construccions grans i equilibris  

  • L’espai està situat al costat de la palmera gran que hi ha al pati.
  • Els materials proposats són: rodes, caixes grans, teles grans, troncs.
Que sorgeixin moments:

  • Experimentar la creació d’espais amb material gran i a on l’infant pot ficar-se a  dintre i desenvolupar rols.
  • Experimentar el domini del cos i l’adquisició de noves competències motrius.
  • Desenvolupar el joc simbòlic a través de materials que ofereixin propostes obertes i promoguin la imaginació i la creativitat.
Espai de creació amb material petit
  • Delimitem un espai amb les soques el suficientment ample per tal de que els infants puguin fer les seves creacions. Aquest espai es troba situat davant de les escales del pati
  •  Tronquets, petxines, pedretes de colors, pals de gelat, fustes…
  • Crear a partir de materials que requereixin una coordinació òculo manual més acurada.
  • Domini de la motricitat fina.
  • Construir a partir de materials que ofereixin propostes obertes .
  • Capacitar la concentració.
Espai de lectura
  • L’espai està situat a les escales que queden davant de la classe de P5 
  • el material proposat consta de: carretó amb llibres, revistes i coixins
  • Gaudir de la lectura en un espai a l’aire lliure.
  • Trobar la calma i gaudir de l’observació i la quietud.
Espai per jugar amb sorra
  • L’espai està ubicat al sorral el pati.
  • el material proposat consta de: galledes, pales, rasclets, tubs per fer transvasaments, motlles per fer formes.
  • Crear amb un material que ofereix moltes possibilitats com és la sorra.
  • Aprofitar les possibilitats que ofereix el sorral per crear circuits o construccions amb diferents materials.
  • Gaudir del sorral a través de materials diferents al que tenen a l’hora del pati.
Espai de teles i discos
  • L’espai està ubicat a la reixa del pati
  • el material proposat és: discos, retoladors permanents, teles per tal de poder passar-les entre la reixa, un banc per tal de que els nens/es puguin penjar el dic a l’alçada que ells considerin.
  • Treballar la motricitat fina.
  • Desenvolupar la coordinació ull-mà a l’hora de fer el nus.