Treball per Projectes

Entenem que un projecte s’ha de basar en un aprenentatge significatiu, on el fer, el pensar i el comunicar son un cercle continuo sempre lligat, cal que generi pensament crític, partint d’un bon clima d’aula, ajudant a la cohesió de grup i centrant-se en els valors.

En la mesura del possible ha de poder ser interdisciplinari però sense forçar, sempre partint del currículum, per tant de les competències bàsiques i transversals

És clau el paper de l’adult com a acompanyant del procés i com a vetllador que els objectius compartits amb l’alumnat garanteixin els aprenentatges.

El treball cooperatiu i col·laboratiu és essencial per poder donar resposta als diferents ritmes d’aprenentatge i a les intel·ligències múltiples, i aconseguir que tots tinguin èxit. Els tipus d’agrupament han de ser diversos i no sempre tancat dins el grup classe.

Creiem que un projecte pot néixer de les inquietuds d’un alumne, de la vida d’aula, d’un altre projecte, de successos, de diferents contextos,… per tant ho veiem de forma molt oberta.

La proposta del projecte ha de ser rica, el guia ha de proporcionar recursos i eines necessàries per poder tirar-lo endavant.

La pregunta investigable pot sortir de qualsevol membre del grup, tenint en compte que la mestra també és un membre d’aquest grup…

Els projectes han de ser de l’interès dels nens, atenent els objectius del currículum i prioritzant els que permeten treballar els valors.

A mesura que sigui possible s’ha de partir de situacions reals. Els projectes han de ser funcionals i contextualitzats amb l’entorn.

Destaquem la importància de l’escolta del mestre cap al grup d’alumnes.

Cal tenir en compte que no cal allarga-ho en els temps per poder així mantenir l’interès del grup i donar resposta a la pregunta inicial.

Hem establert a  l’horari de tots els nivells de primària 4 franges horàries d’una hora setmanal cadascuna d’elles, coincidents entre les dues tutories del nivell. Per a poder facilitar la realització de docència compartida (3 mestres x dues aules) en totes elles. Segons les necessitats de cada nivell es distribueixen els recursos humans per tal de fomentar l’experimentació, manipulació, treball cooperatiu… Per que això fos possible es van dedicar hores de les àrees de coneixement del medi i de llengua catalana ja que vam considerar que les competències d’aquestes dues àrees es treballen a dins dels projectes.

L’objectiu del producte final és que els infants puguin aplicar el que han après: els processos que han seguit durant el projecte, els coneixements que han anat adquirint, els valors que han anat treballant…

Intentem que el projecte tingui una repercussió personal o social en els alumnes de manera que puguin millorar la qualitat de la seva pròpia vida i el seu entorn. Per aconseguir-ho, els alumnes han de conèixer i entendre el que estan treballant per poder sensibilitzar-se i actuar en conseqüència.

Aquest producte ha de ser el tancament del projecte i pot ser material o no. Per exemple, un mural, una maqueta, una xerrada, una exposició, un vídeo, una campanya informativa… Però considerem que és important que els projectes es tanquin. En ocasions aquest tancament, pot provocar l’inici d’altres projectes.