Ambients a cicle inicial

Aquesta proposta metodològica neix de la inquietud docent, de ja fa uns anys, de buscar maneres de fer que poguessin recollir al màxim les necessitats de cada un dels nostres infants.

Cercàvem  contextos on:

  • Els nens i les nenes fossin més protagonistes i, per tant, més partícips en la construcció del seu aprenentatge.
  • La presència del joc, com a mitjà natural de l’acció de l’infant, fos el mitjà que provoqués i generés el desig d’aprendre.

Essencialment volíem fer canvis a la nostra pràctica que ens ajudessin a aconseguir un major ajust entre la nostra manera d’entendre l’educació i la nostra manera de fer. Així mateix, com a eix principal, aquests canvis ens han de permetre avançar cap al respecte i cap a l’acompanyament en el desenvolupament global de tots i cadascun dels infants.

La finalitat última dels ambients és generar contextos de benestar i aprenentatge tenint com a dispositius principals l’espai i el material. Ambdós dispositius han de permetre cobrir la necessitat de comunicació i relació amb els altres i també la curiositat dels nens i les nenes per entendre el món que els envolta.

En aquests contextos, l’infant és el protagonista i  les propostes que s’hi plantegen han de provocar reptes que l’acompanyin en la construcció, creació i elaboració de la seva identitat ( acció, emocions i pensament) Per tant, són propostes diversificades que atrauen l’interès i proporcionen experiències interessants i valuoses per tots els infants.

La durada està pensada perquè sigui suficient per poder fer un recorregut amb la llibertat de decidir i provar diferents solucions i viure un projecte. També ha de possibilitar que cada infant experimenti amb la capacitat de gestionar el seu temps, ja que així facilitem el desenvolupament de l’autonomia i de la responsabilitat.

L’espai ha de ser acurat i suficientment acollidor, engrescador i versàtil per poder donar la possibilitat d’imaginar, descobrir, transformar, experimentar, resoldre problemes o situacions amb creativitat. Dintre de cada ambient serà molt important la cura i claredat de l’espai de treball, podent-se donar així microespais que provoquin diferents aprenentatges.

AMBIENT HISTÒRIES

Diferents propostes que els infants trobaran en aquest ambient de lectura, escolta, creació, representació d’històries, i les diferents produccions.

 

Els infants desenvolupen el llenguatge escrit i oral, estimulen la imaginació, la creativitat i a la vegada que potenciem la seva iniciativa i autonomia personal.

 

 

AMBIENT ARTÍSTIC

Més informació

Estimulem el desenvolupament de les habilitats creatives. Ha d’oferir experiències riques i diverses amb una àmplia gamma d’activitats que incloguin tot tipus de manifestacions artístiques, tècniques i habilitats plàstiques.

 

Ha d’oferir moments perquè els infants puguin dibuixar, pintar, modelar, retallar, construir…

 

AMBIENT CIENTÍFIC

Més informació

Més informació

.

Més informació

AMBIENT MUSICAL

Més informació

L’experimentació sonora els proporciona eines per despertar la seva part més exploratòria i creativa potenciant: aconseguir el gust pel so, despertar la dimensió imaginària de la música i gaudir de l’organització sonora i musical

Les propostes estimulen la imaginació i la improvisació individual i col·lectiva amb intenció comunicativa. Per tant, també es fomenta la seva iniciativa i autonomia personal.

AMBIENT CONSTRUCCIONS

Construir permet projectar objectes, invents i estructures relacionades amb l’arquitectura i l’enginyeria, i per això caldrà experimentar amb conceptes espacials, mides, proporcions, pes, plans inclinats, l’equilibri…

La idea de construir posa de relleu la capacitat de l’infant per reafirmar-se en els seus processos de pensament.

AMBIENT VIDA COTIDIANA

 

 

A través de l’ambient de vida quotidiana sorgeix el joc simbòlic, el joc en el qual l’infant imita accions de la vida quotidiana del món dels adults.

 

El fet d’explorar i reproduir el món adult fa que es desenvolupi el pensament creatiu i els ajuda a resoldre conflictes, tensions, sentiments.