Ambient vida quotidiana

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

L’ambient de vida quotidiana és el lloc on es potencien aspectes com: el llenguatge verbal y no verbal, les relacions socials i de convivència entre els nens i nenes de diferents edats i el desenvolupament d’hàbits socials: compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres i també aprendre dels companys i companyes compartint diferents experiències viscudes.

A través de l’ambient de vida quotidiana sorgeix el joc simbòlic, el joc en el qual l’infant imita accions de la vida quotidiana del món dels adults. El fet d’explorar i reproduir el món adult fa que es desenvolupi el pensament creatiu i els ajuda a resoldre conflictes, tensions, sentiments.

Ja que és un aprenentatge que ajuda a l’infant a conèixer-se a si mateix i a l’entorn social que l’envolta. A més els convida a tenir un objectiu comú i a començar en l’acceptació de les normes del joc, dels rols…

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

 

 

  • Desenvolupar el llenguatge matemàtic: identificar, relacionar, operar, geometria, mesura…
  • Potenciar el llenguatge verbal y no verbal
  • Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneïtat en la parla…
  • Desenvolupar lecto-escriptura
  • Desenvolupar el grafisme

  • Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants de diferents edats.
  • Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc…
  • Aprendre dels companys/es
  • Oferir als infants un espai de joc on poder investigar, observar, manipular…de manera constant i lliure sistemàticament
  • Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions lliurement
  • Respectar a les persones i els materials
  • Satisfer la necessitat de resoldre conflictes, entendre sentiments…
  • Convidar a tenir objectius comuns amb els seus iguals
Espais i distribució de materials

El material que hi ha en els espais de vida quotidiana està pensat i triat perquè sigui el més semblant a la vida real.

És a dir hi ha molt material que és real i aquell material que és de joguina s’ha intentat que sigui semblant al que ens trobem

i fem servir en el dia a dia.

        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Botiga Aparador de la botiga, caixa rellistradora, diners, menjar de joguines, cistells…

 

Que sorgeixin moments:

  • Matemàtics: Nombre i càlcul: quantitat, contar, petites sumes i restes, gran i petit,a sobre a sota. Contacte amb els euros. Utilitzar el llenguatge matemàtic Ex: Quantes patates et poso avui Maria? Posa-me’n 3 si us plau.

Seran 2€…

  • Grafisme i escriptura: llista de la compra
  • Relacions i normes socials: adoptar diferents rols (el del botiguer, el del comprador..)
  • Llenguatge: potenciar el llenguatge, nou vocabulari…
  • Aspectes afectius: Els acords, allò que és teu i allò que és meu, l’intercanvi…
Centre d’Atenció Primària

 

Telèfon, llibretes, bolígrafs, receptes…

Estris dels metges, llitera, bates, pots, mascaretes, guants…

Que sorgeixin moments :

  • Matemàtics: Nombre, quantitat,mesura, probabilitat i estadística,observació…

Ex: Quantes vegades he de prendre el xarop? Quanta quantitat?

  • Coneixement del cos humà: esquema corporal ex: em fa mal la cama, el ull….
  • Normes d’higiene: netejar mans preveu malalties…
  • Grafisme i escriptura: escriure receptes…
  • Relacions i normes socials: adoptar diferents rols (el metge, cirurgià, malalt…)
  • Aspectes afectius: la malaltia, les ferides, la mort, la cura…
Casa:

  • menjador

 

  • cuina

 

  • saló

 

  • habitació

Sofà, coixins, manta…

Tauleta

Taula del menjador  i cadires

Cuina, cassoles, coberts, gots, tovallons, davantalls…

Cotxets de nines, nines, robeta…

Que sorgeixin moments:

  • Matemàtics: (Fent el dinar o parant taula)
    • Mesura: gran, mitjà, petit, gruixut prim,
    • Mesura de l’espai:  aquì, allà, a prop, lluny…
    • Mesura del temps: dies de la setmana, avui, al matí…
    • Geometria: organització de l’espai, orientació i direccionalitat. Ex: darrera, sota…
    • Nombre i quantitat: ex. Posa 4 plats a taula (correspondencia, afegir i treure)
  • Llenguatge: potenciar el llenguatge, frases amb conversa amb els iguals, amb el telèfon…
  • Aspectes afectius: La figura de la mare “bona”, la figura de la “madrastra”, el bebe fràgil, el pare absent, el pare assegurador,…
  • Relacions i normes socials: resoldre i entendre  conflictes que sorgeixen en la seva vida portant-los al joc, adoptar diferents rols (mare, bebé, pare…), acceptar les normes del grup i del joc…