Ambient artístic a infantil

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

Diversos estudis científics demostren que aprendre utilitzant “estratègies artístiques” millora el rendiment de la resta d’àrees i d’assignatures no artístiques i que cal utilitzar les habilitats artístiques en altres àmbits i no només durant una estona a la setmana (Bueno, 2014). L’escola ha de crear un ambient que estimuli el desenvolupament de les habilitats creatives. Ha d’oferir experiències riques i diverses amb una àmplia gamma d’activitats que incloguin tot tipus de manifestacions artístiques, tècniques i habilitats plàstiques. 

Ha d’oferir moments perquè els infants puguin dibuixar, pintar, modelar, retallar, construir… i han de ser activitats plaents, amb què els infants han de poder gaudir i expressar emocions, sensacions, vivències o fantasies, d’una manera lúdica i íntima, aprenent a respectar l’obra dels altres i deixar-se anar sense la necessitat de ser exposat ni jutjat.  

La creativitat es basa en el pensament divergent (Guilford, 1959), que possibilita i planteja solucions diferents davant d’un repte, situació o problema. És un pensament obert que no censura les idees o propostes i que accepta l’error. Un error entès en positiu, com una oportunitat per aprendre i com un factor més del procés creatiu. 

Les manifestacions plàstiques són una forma d’expressió personal i única i, per tant, l’escola les ha de valorar i respectar com a tal.

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

 

  • Experimentació amb tècniques plàstiques bàsiques: dibuix, pintura, collage, modelatge, estampació.
  • Exercitació de destreses i coordinacions manuals: retallar, esquinçar, arrugar, punxar i plegar,  adquirint coordinació oculomanual. 
  • Investigar, descobrir i crear amb diferents materials i tècniques plàstiques.
  • Exploració i ús d’instruments i tècniques plàstiques com a mitjà de representació de manera creativa.

  • Curiositat, sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats simbòliques, cinètiques i plàstiques d’elements de l’entorn.
  • Ser capaç de mostrar l’opinió, la percepció, els gustos… davant d’una manifestació artística.
  • Gaudi davant les creacions plàstiques usant estratègies per escoltar i mirar.
  • Fer ús del llenguatge artístic per expressar les seves idees, percepcions, sensacions, experiències, emocions i sentiments.
  • Apreciació de l’estètica de les formes artístiques, i de les sensacions i emocions que provoquen.
  • Ús del llenguatge plàstic com a objecte de diversió, de creació i aprenentatge a través de jocs expressius.
Espais i distribució de materials
ESPAIS FIXOS
ESPAI DISTRIBUCIÓ DELS MATERIALS QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai de pintura

(varia cada setmana)

A la taula TOTS:

  • Pintura de diferents colors
  • Pots amb aigua
  • Fruir de l’experimentació amb les pintures i amb diferents eines
  • Representar allò que té al cap o bé donar sentit a les produccions una vegada fetes
  • Enfrontar-se a reptes i motivacions individuals i col·lectives
  • Recerca de la cooperació per tirar endavant un projecte
  • Tenir interès per resoldre reptes
  • Pinzells de dits
  • Paper guarro DIN A4
  • Cartolina DIN A4
  • Tapes de cartró
  • Caniques
  • Paper film
  • Pinzells
  • Taula del revés
  • Paper d’embalar
  • Material per embalar: globus, cotxes, comptagotes, cotó, bastonets
Al terra
  • Hule
  • Paper d’embalar
  • Esponges
  • Elements naturals (opcional)
  • Segells per estampar
  • Pinzell ample per pintar-se parts del cos
Al cavallet Individual
  • Pots amb pintures de diferents colors
  • Pots amb aigua
  • Pinzells
  • Cartolina DIN A3
Col·lectiu
  • Paper d’embalar
  • Elements naturals
  • Dibuixos per pintar
  • Material per pintar
  • Pega
  • Tisores
Espai de dibuix

(varia cada setmana)

TOTS

  • Paper guarro
  • Crear a partir d’un objecte
  • Afinar la mirada
  • Desenvolupar les capacitats expressives, representatives i artístiques
  • Crear a partir de diferents perspectives
  • Descobrir les pròpies competències artístiques
  • Ceres aquarel·lables
  • Aigua 
  • Pinzell
  • Objectes com a model (gerro amb flors, figura humana…)
  • Ceres toves
  • Ceres
  • Pals de fusta
Espai de mandales 

(varia cada setmana)

  • Arxivador amb recull de mandales per pintar, separades per temàtiques (estacions de l’any, festes com carnestoltes)

DEPENENT DE LA SETMANA:

  • Crayon rocks
  • Aquarel·les
  • Pinzells prims
  • Gots amb aigua
  • Ceres
  • Tisores
  • Pega
  • Fulls DIN A4 de diferents colors
  • Capacitar la concentració
  • Estar presents
  • Expressar emocions
  • Experientar l’atenció, la quietud, la presència i gaudir d’aquest moments, convidant a la relaxació
  • Despertar els sentits a partir d’elements naturals
  • Crear una obra d’art col·lectivament a partir d’elements naturals
  • Pissarra magnètica
  • Peces magnètiques de diferents formes, colors i tamanys
  • Safata
  • Taulells quadrats per geoplans pintats amb diferents formes
  • Gomes elàstiques de diferents grandàries i colors
  • Marcs
  • Cistellets amb pedres de diferents colors i grandàries

(sempre fixe)

  • Taula de sorra
  • Elements naturals: petxines, fulles petites seques i de diferents colors, fulles grans d’un material més suau i de diferents colors, espirals, cercles de fusta…
Espai de modelatge
  • Plastilina màgica
  • Eines de modelatge: rodets, corro plàstic, motlles de diferents formes, espàtula fusta, xurrera, tallador
  • Identificar emocions i sensacions davant una producció artística a través del tacte
  • Gaudir amb les sensacions de manipulació
  • Desenvolupar el sentit del tacte
  • Treballar la motricitat fina
  • Convidar a la calma
  • Fang
  • Aigua
  • Eines de modelatge: rodets, corro plàstic, motlles de diferents formes, espàtula fusta, tallador
Espai de la pissarra 
  • Set de safata i pissarra multisensorial
  • Sorra
  • Guixos
  • Esborrador
  • Desenvolupar la coordinació ull-mà, mitjançant la representació creativa de figures a través del tacte.
  • Crear i reproduir amb diferents materials
Espai de la catifa
  • Caixa de claus 3D
  • Conèixer l’art en 3D
  • Experimentar i crear amb diferents parts del cos
  • Despertar la curiositat
Espai de llibres 
  • Llibre amb pàgines amb material de pissarra
  • Guixos
  • Tovalloleta humida
  • Fer anar la imaginació
  • Llibres i contes atractius plàsticament
  • Llibres d’art i de diferents artistes
  • Fotos de paisatges
  • Retrats fets per diferents artistes
  • Catifa
  • Interessar-se pel món artístic amb l’ajuda de material de consulta
  • Tenir font d’inspiració


A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió i uns altres que van variant.

ESPAIS QUE VARIEN
ESPAI DISTRIBUCIÓ DELS MATERIALS QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai de collage

(varien les propostes)

  • Cartolina DIN A4
  • Tisores
  • Pegues
  • Retoladors (giotto decor)
  • Material divers:
    • Retalls de papers amb diverses textures
    • Botons
    • Estrelletes
    • Adhesius
    • Pals de fusta
    • Plomes
    • Ulls
    • Punta de colors 
    • Purpurina
  • Desenvolupar la creativitat, imaginació i improvisació a partir d’un material obert i ric.
  • Potenciar l’expressivitat amb els colors, les formes, els materials i les textures.
  • Retalls de cartolines de diferents colors i tamanys
  • Cintes adhesives
  • Segells de diferents motius
Espai de construcció artística

(varien les propostes)

  • Peces de construcció amb pissarra
  • Guixos
  • Satisfer la necessitat de construir creant
  • Material d’”esponja” de diferents colors
  • Aigua
Espai de targetes màgiques
  • Targetes màgiques
  • Pals de fusta
  • Trencar amb l’estereotip, la repetició d’una producció
  • Deixar-se sorprendre
Espai per pintar cares
  • Pintures de cara
  • Mirall
  • Fotografies de cares pintades (en construcció)
  • Desenvolupar la imaginació i fantasia  a partir del joc simbòlic
  • Deixar anar l’espontaneïtat i expressar emocions a través dels personatges
Espai de polseres i collarets
  • Corda d’scooby doo
  • Peces de diferents colors 
  • Pasta de diferents formes
  • Pintura
  • Pinzells
  • Desenvolupar la motricitat fina
Espai de decoració de la classe
  • Adhesius de diferents colors, tamanys i formes per reproduir les estacions de l’any
  • Gaudir decorant l’espai, que sigui estètic, posar-lo bonic i tenir cura d’aquest. 
  • Banderetes de tela
  • Retoladors de tela (Giotto decor)