Psicomotricitat

QUÈ ENS PLANTEGEM ?

Acompanyar als infants en el seu procés de maduració psicològica, mitjançant el moviment i l’acció.

Entenent el moviment com : 

un dinamitzador del seu cos  

un dinamitzador del seu pensament.

un dinamitzador de les seves emocions 

A LA SALA ENS FIXAREM EN:

  • La possibilitat de fer dels nens, que té a veure amb la seva maduració motriu i neurològica.
  • El desig i el voler fer de cada nen, de relacionar-se, moure’s, tirar endavant projectes,… I tot això, està relacionat amb la maduració emocional.
  • La capacitat de saber fer, és a dir, percebre i organitzar les accions per tirar endavant allò que cada un desitja. Aquesta capacitat té a veure amb la maduració cognitiva.

 PER QUÈ TOT AIXÒ SIGUI POSSIBLE: 

Partirem de l’acció i el moviment espontani dels nens i les nenes. L’infant és el protagonista de la seva acció.

 

L’adult ha de garantir la seguretat física i afectiva adequada per afavorir el creixement de cada un dels nens i nenes del grup, respectant els diferents nivells maduratius.

 

Seguirem en totes les sessions un itinerari maduratiu que anirà del plaer d’actuar al plaer de pensar. A partir d’un temps, d’un espai i d’un material determinats.

  • MOMENT INCIAL O RITUAL D’ENTRADA

Representa un moment d’acollida i de recordatori de les normes. 

Es prepara el cos per a l’acció i es crea un clima de participació en que els infants poden donar forma als seus desitjos.

Aquest moment acaba amb la destrucció de la torre.

  • FASE D’EXPRESSIVITAT SENSÒRIO-MOTRIU

És el temps de la sensoriomotricitat i el joc simbòlic. S’inicia amb la pulsionalitat, va avançant amb l’argumentació i una part de desenllaç on es busca el final de les activitats per a poder passar al següent moment.

La possibilitat de fer, expressió de la maduració motriu. És el moment de l’exploració i l’experimentació amb el cos en grup, en parelles o sols.

La torre

 

  El salt

 

El balanceig

El tobogan

Grimpar

Destruir  tot allò que ens inventem……

  • MOMENT DE NARRACIÓ

És el moment que facilita el pas de la representació. Aquest moment ajuda a l’infant a descentrar-se i a integrar les emocions en imatges mentals. 

L’infant ha pogut passar del plaer d’actuar al plaer de pensar.

  • MOMENT D’EXPRESSIVITAT MOTRIU

És el temps de la sensoriomotricitat i el joc simbòlic. S’inicia amb la pulsionalitat, va avançant amb l’argumentació i una part de desenllaç on es busca el final de les activitats per a poder passar al següent moment.

En el joc sensoriomotriu trobem: salts, grimpaments, lliscaments, balancejos… i la construcció d’un projecte personal a més  del Joc simbòlic

L’acció i el moviment de la primera fase es va transformant i l’espai agafa un altre sentit.

Apareixen cases, vaixells pirates, caus d’animals, monstres, superherois…

La possibilitat de projectar els seus interessos emocionals i afectius està en joc i, per tant, l’expressió del seu nivell de maduració emocional 

  • MOMENT DE LA REPRESENTACIÓ

Mitjançant els materials plàstics l’infant experimenta la possibilitat de plasmar l’experiència viscuda

El ritme motriu i emocional va baixant d’intensitat i l’adult recorda que el temps de joc s’està acabant. 

 

Paraula Transició

 

Dibuix 

Construcció i modelatge

 

DEL PLAER D’ACTUAR AL PLAER DE PENSAR!!!!!!!!

Quietud del cos i acció del pensament. Cal ordenar, posar paraules, donar forma a tot allò que s’ha viscut.

En aquesta fase és on es posarà de manifest el seu nivell de maduració cognitiva

RITUAL DE SORTIDA

Indica la separació i prepara a l’infant per fer una altra activitat. Es comenten les produccions, s’explica un conte, es canta una cançó….

Transició

 

de reconeixement

 

d’acomiadament

I així és com, a grans trets, es treballa a la sala de psicomotricitat amb els vostres fills, respectant la seva globalitat motriu, afectiva i cognitiva en un clima de plaer i seguretat.