Ambient d’històries

 

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

Una bona manera d’iniciar als infants en l’escriptura, la identificació i la comprensió dels símbols del llenguatge és mitjançant l’exploració de distintes grafies, jocs de paraules, abecedaris, imatges, contes …

Amb les diferents propostes que els infants trobaran en aquest ambient de lectura, escolta, creació, representació d’històries, i les diferents produccions al paper, els infants desenvolupen el llenguatge escrit i oral, estimulen la imaginació, la creativitat i a la vegada que potenciem la seva iniciativa i autonomia personal.

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT

  • Expressió i comunicació de fets, sentiments i emocions, vivències o fantasies a través de les produccions artístiques o escèniques.
  • Producció de paraules i frases de forma lliure segons els seus interessos.
  • Expressió creativa amb el llenguatge oral i/o escrit utilitzant si ho desitgen els materials de les diferents propostes.
  • Utilització de la lectura i l’escriptura com a font de plaer i enriquiment personal.
  • Gaudir del gust per a la lectura i l’escriptura experimentant amb diferents materials.
  • Ús d’estratègies per aproximar-se a la lectura: identificació de paraules significatives, reconeixement de lletres, ús de les il·lustracions i imatges que acompanyen als textos.
  • Ús dels llibres per imaginar, informar-se, divertir-se, estar bé.

  • Tenir l’oportunitat, descobrir, investigar, parlar, compartir, escoltar, llegir, mirar, imaginar, inventar, escriure, crear, endevinar, relaxar-se,… sols o amb altres companys, amb llibertat i gaudint del llenguatge oral i/o escrit.
  • Exploració de diferents instruments: llapis, retoladors, pinzells, tampons per produir missatges escrits.
  • Iniciació als usos socials de la lectura i l’escriptura
  • Respecte les produccions dels altres.
  • Satisfacció per les descobertes i els progressos individuals i de grup en les habilitats lingüístiques i expressives.
  • Gust per participar el les converses (inicial i final).

Espais i distribució de materials

A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió i uns altres que van variant.

        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Pissarres magnètiques

  • Pissarres magnètiques.
  • Retoladors velleda/esborrador.
  • Peces magnètiques de fusta..
  • Lletres magnètiques.
  • Plantilles de lletres i dibuixos.

 

Que sorgeixin moments:

  • Que l’infant faci diferents formes o composicions, donant-li un valor simbòlic (és un sol, una casa…)
  • Classificar i ordenar lletres (per tamany, per color, les que són iguals, diferents,…)
  • Confegir paraules imaginades, conegudes, amb model, sense.
Abecedari i lletres

 

 

 

  • Tauler de rastreig de l’alfabet magnètic.
  • Tauler magnetic.
  • Puzzle de l’abecedari.
  • Lletres per cosir.
  • Tampons de lletres i tinta per estampar.
  • Paper d’embalar.
Que sorgeixin moments :

  • Relacionar lletres amb paraules conegudes.
  • Confegir paraules conegudes.
  • Plaer de reconèixer lletres i paraules.
Espai de creació d’històries en paper  

  • Llapis, colors, retoladors prims i gruixuts, retoladors brillants,…
  • Tisores, cola, punxons…
  • Fulls de diferents mides i colors.
  • Retalls de paper.
  • Fitxes antigues.
  • Fitxes per inventar-se històries (còmics…)
  • Formes i lletres per resseguir.
  • Plantilles preescriptura.
  • Enganxines
  • Lletres per confegir.
  • Paper per fer cartes/sobres.
Que sorgeixin moments:

  • Expressar-se creativament fent servir el material que tenen a la seva disposició, amb el llenguatge escrit.
  • Experimentar amb diferents materials
  • Inventar-se històries amb lletres, dibuixos, elements plàstics… i, plasmar-les al paper.
  • Gaudir explicant les històries als companys/-es.
  • Exercitar diferents traços.