PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?
És una bona manera d’apropar als infants al món musical, despertant-los i iniciant-los al gust pel so per gaudir de la música a través d’escoltar els sons i de conèixer i reconèixer els seus elements: durada, intensitat, altura i timbre i comparar-los, relacionar-los, classificar-los, etc. a través de la manipulació i l’exploració de gran varietat d’instruments i joguines musicals de qualitat, així com d’altres objectes. Pensem que aquest ambient proporciona un espai on els infants es mostren proactius i espontanis a l’hora de jugar amb el so on són productors, descobridors, exploradors i juguen i gaudeixen de les combinacions sonores.
L’experimentació sonora els proporciona eines per despertar la seva part més exploratòria i creativa potenciant: aconseguir el gust pel so, despertar la dimensió imaginària de la música i gaudir de l’organització sonora i musical. També i amb els diferents recursos pretenem contribuir al desenvolupament de les habilitats expressives i comunicatives, tant les lingüístiques com les musicals com fomentar l’escolta activa i el desenvolupament de la capacitat d’escolta , l’atenció, l’espera i el torn d’intervenció.
Amb les diferents propostes de l’ambient musical: d’observació d’instruments i d’escolta i percepció dels sons produïts i de músiques enregistrades o visionades, de manipulació dels materials, de dramatització o representació de danses i de creació d’instruments, els infants desenvolupen el llenguatge oral i el discurs musical. D’altra banda, les propostes estimulen la imaginació i la improvisació individual i col·lectiva amb intenció comunicativa. Per tant, també es fomenta la seva iniciativa i autonomia personal.
APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
- Ús de les habilitats de comunicació i expressió, comprensió i representació per mitjà del llenguatge o comunicació musical.
- Observació i identificació dels materials, instruments i joguines musicals.
- Observació i reconeixement de semblances i diferències dels instruments i les joguines musicals: mida, utilitat, material, etc.
- Experimentació d’accions que provoquen canvis de so.
- Verbalització dels processos, evocant l’experiència i valorant les aportacions dels altres.
- Comparació i ordenació dels instruments o parts dels instruments musicals.
- Utilització de la intuïció, la improvisació, la fantasia i la creativitat tant en l’observació i l’escolta com en els processos creatius artístics.
- Ús de materials i instruments per fer representacions de manera creativa.
- Utilització de les TIC i les TAC.
- Relacions afectives i comunicatives.
- Valoració i respecte per les produccions pròpies i alienes.
- Sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats sonores i cinètiques dels instruments i les joguines musicals i de jocs online.
- Participació i escolta activa en situacions de comunicació: en les converses, en les improvisacions i en els jocs musicals.
- Curiositat, interès i gaudi davant les creacions musicals i escèniques utilitzant estratègies per observar, escoltar, ballar, tocar.
- Escolta de cançons com a font de plaer i d’aprenentatge.
- Exercitació de destreses manuals, pinçar, percudir amb i sense baquetes, sacsejar, percudir amb els dits, muntar peces, adquirint coordinació oculomanual.
- Exploració dels instruments per produir missatges sonors.
- Interpretació de cançons i jocs d’expressió corporal
- Adquisició d’actituds i habilitats per posicionar-se com a intèrpret, oient, compositor o director, escoltar, observar, interpretar i crear
- Adquisició i d’habilitats rítmiques amb el moviment corporal, els instruments, o timbres corporals.
- Ús del llenguatge verbal, musical, audiovisual i corporal com a objectes de diversió, de creació i aprenentatge a través de jocs expressius.
- Experimentació amb el gest i el moviment corporal, dansant, jugant a crear diferents moviments amb el cos per expressar-se i o saber trobar la seva capacitat expressiva i les emocions que comporta.
- Progressió i domini de la veu, a partir de jocs i de cançons, així com també progressió en les habilitats i actituds per a l’ús dels instruments i les joguines musicals.
- Satisfacció per les descobertes i els progressos individuals i de grup en les habilitats expressives.
- Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades per les produccions musicals.
- Ús de la llengua oral per evocar, expressar i comunicar idees, desigs i sentiments.
- Ús de recursos expressius del propi cos.
- Expressió i comunicació de fets, sentiments i emocions i vivències a través de produccions artístiques musicals i escèniques.
- Participació en converses, compartint idees i emocions, descobertes i atenent al torn de parla i atenció.
- Ús d’instruments elèctrics i tecnològics per escoltar, cantar, tocar, jugar i enregistrar com a font d’aprenentatge.
Espais i distribució de materials
ESPAIS | MATERIAL | QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT? | |
Espai per la rotllana d’inici i de final de sessió | Que sorgeixin moments:
|
||
Espai pel piano musical de terra
|
Que sorgeixin moments :
|
||
2 espais d’instruments musicals de petita percussió indeterminada Orff | Un de petita percussió indeterminada amb els instruments que utilitzem a l’aula de música: claus, caixa xinesa, triangle, güiro, cròtals, ous musicals, maraques, cascavells, micròfons…
Un de percussió indeterminada amb instruments com: el djembé, la darbuka, els bongos, els panderos, tambor oceànic i pal de pluja. |
Els instruments de percussió Orff són de qualitat i ofereixen moltes possibilitats per:
Amb els membranòfons pretenem:
|
|
2 espais d’Instruments musicals de percussió determinada
|
Instruments de placa Orff: Metal·lòfons i Xilòfons.
Mini metal·lonotes de colors amb l’escala diatònica i un glockenspiel cromàtic.
|
Els instruments de percussió determinada ofereixen moltes possibilitats també per:
Els metal·lonotes ofereixen la possibilitat de:
|
|
Espai de les campanes diatòniques, altres campanes per comparar, i gran metal·lòfon diatònic de colors i carrilló de campanes amb baqueta. | Campanes diatòniques, altres campanes per comparar, i gran metal·lòfon diatònic de colors i carrilló de campanes amb baqueta | A través de les campanes i el metal·lòfon els infants poden:
|
|
Espai per als 2 pianos elèctrics amb dos espais per seure cadascun (amb la possibilitat de posar cascos).
Espai del piano petit |
Pianos elèctrics | Els pianos ens donen la possibilitat de:
|
|
Espai per la guitarra i l’Ukelele amb coixins o cadires. | Guitarra i l’Ukelele amb coixins o cadires |
|
|
Espai de construcció d’instruments: saxoflute |
Saxoflute |
|
|
Espai de joguines musicals: arbres Montessori. |
Arbres Montessori | Amb els arbres Montessori proporcionem un espai on:
|
|
Espai de l’ordinador per escoltar música o visionar cançons i danses. |
Ordinador | Amb l’ús de les TIC i les TAC, oferim la possibilitat de:
|
|
Espai per l’acordió |
L’acordió |
|
|
Espai de dansa |
Amb mocadors de colors de seda i cintes de colors. |
Es fa a l’espai de la rotllana amb motiu de:
|
|
Espai de jocs musicals |
Memory d’imatges d’instruments |
|
|
Espai de contes musicals |
2 contes musicals |
|
|
Espai d’ordinadors portàtils |
Portàtils |
|