Ambient de música

PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?

És una bona manera d’apropar als infants al món musical, despertant-los i iniciant-los al gust pel so per gaudir de la música a través d’escoltar els sons i de conèixer i reconèixer els seus elements: durada, intensitat, altura i timbre i comparar-los, relacionar-los, classificar-los, etc. a través de la manipulació i l’exploració de gran varietat d’instruments i joguines musicals de qualitat, així com d’altres objectes. Pensem que aquest ambient proporciona un espai on els infants es mostren proactius i espontanis a l’hora de jugar amb el so on són productors, descobridors, exploradors i juguen i gaudeixen de les combinacions sonores.

L’experimentació sonora els proporciona eines per despertar la seva part més exploratòria i creativa potenciant: aconseguir el gust pel so, despertar la dimensió imaginària de la música i gaudir de l’organització sonora i musical. També i amb els diferents recursos pretenem contribuir al desenvolupament de les habilitats expressives i comunicatives, tant les lingüístiques com les musicals com fomentar l’escolta activa i el desenvolupament de la capacitat d’escolta , l’atenció, l’espera i el torn d’intervenció.

Amb les diferents propostes de l’ambient musical: d’observació d’instruments i d’escolta i percepció dels sons produïts i de músiques enregistrades o visionades, de manipulació dels materials, de dramatització o representació de danses i de creació d’instruments, els infants desenvolupen el llenguatge oral i el discurs musical. D’altra banda, les propostes estimulen la imaginació i la improvisació individual i col·lectiva amb intenció comunicativa. Per tant, també es fomenta la seva iniciativa i autonomia personal.

APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
  • Ús de les habilitats de comunicació i expressió, comprensió i representació per mitjà del llenguatge o comunicació musical.
  • Observació i identificació dels materials, instruments i joguines musicals.
  • Observació i reconeixement de semblances i diferències dels instruments i les joguines musicals: mida, utilitat, material, etc.
  • Experimentació d’accions que provoquen canvis de so.
  • Verbalització dels processos, evocant l’experiència i valorant les aportacions dels altres.
  • Comparació i ordenació dels instruments o parts dels instruments musicals.
  • Utilització de la intuïció, la improvisació, la fantasia i la creativitat tant en l’observació i l’escolta com en els processos creatius artístics.
  • Ús de materials i instruments per fer representacions de manera creativa.
  • Utilització de les TIC i les TAC.
  • Relacions afectives i comunicatives.
  • Valoració i respecte per les produccions pròpies i alienes.

  • Sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats sonores i cinètiques dels instruments i les joguines musicals i de jocs online.
  • Participació i escolta activa en situacions de comunicació: en les converses, en les improvisacions i en els jocs musicals.
  • Curiositat, interès i gaudi davant les creacions musicals i escèniques utilitzant estratègies per observar, escoltar, ballar, tocar.
  • Escolta de cançons com a font de plaer i d’aprenentatge.
  • Exercitació de destreses manuals, pinçar, percudir amb i sense baquetes, sacsejar, percudir amb els dits, muntar peces, adquirint coordinació oculomanual.
  • Exploració dels instruments per produir missatges sonors.
  • Interpretació de cançons i jocs d’expressió corporal
  • Adquisició d’actituds i habilitats per posicionar-se com a intèrpret, oient, compositor o director, escoltar, observar, interpretar i crear
  • Adquisició i d’habilitats rítmiques amb el moviment corporal, els instruments, o timbres corporals.
  • Ús del llenguatge verbal, musical, audiovisual i corporal com a objectes de diversió, de creació i aprenentatge a través de jocs expressius.

  • Experimentació amb el gest i el moviment corporal, dansant, jugant a crear diferents moviments amb el cos per expressar-se i o saber trobar la seva capacitat expressiva i les emocions que comporta.
  • Progressió i domini de la veu, a partir de jocs i de cançons, així com també progressió en les habilitats i actituds per a l’ús dels instruments i les joguines musicals.
  • Satisfacció per les descobertes i els progressos individuals i de grup en les habilitats expressives.
  • Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades per les produccions musicals.
  • Ús de la llengua oral per evocar, expressar i comunicar idees, desigs i sentiments.
  • Ús de recursos expressius del propi cos.
  • Expressió i comunicació de fets, sentiments i emocions i vivències a través de produccions artístiques musicals i escèniques.
  • Participació en converses, compartint idees i emocions, descobertes i atenent al torn de parla i atenció.
  • Ús d’instruments elèctrics i tecnològics per escoltar, cantar, tocar, jugar i enregistrar com a font d’aprenentatge.
Espais i distribució de materials
        ESPAIS MATERIAL QUÈ ESPEREM QUE FACI L’INFANT?
Espai per la rotllana d’inici i de final de sessió Que sorgeixin moments:

  • Apropar als infants al món sonor per endinsar-s’hi tot recreant-se individual i col·lectivament amb llibertat, d’explorar, jugar, descobrir els sons i els seus elements, els instruments i les joguines musicals i oferir eines de qualitat.
  • Situar a l’alumne a l’espai i fer pensar als infants per a què es fa aquest ambient.
  • Fem la rotllana per tal d’establir un primer contacte entre els infants que hi participen de qualitat.
  • També fem la rotllana abans de la conversa final per compartir descobertes i expressar idees, emocions, desigs, descobriments i aprenentatges, tot respectant el torn de paraula i les aportacions alienes.
Espai pel piano musical de terra

 

 

Que sorgeixin moments :

  • Facilitar l’exploració dels sons del piano, (joguina  musical) percudint amb els peus i l’exploració de les seves possibilitats sonores individualment o amb altres infants.
2 espais d’instruments musicals de petita percussió indeterminada Orff Un de petita percussió indeterminada amb els instruments que utilitzem a l’aula de música: claus, caixa xinesa, triangle, güiro, cròtals, ous musicals, maraques, cascavells, micròfons…

 

Un de percussió indeterminada amb instruments com: el djembé, la darbuka, els bongos, els panderos, tambor oceànic i pal de pluja.

Els instruments de percussió Orff són de qualitat i ofereixen moltes possibilitats per:

  • Expressar-se i comunicar-se musicalment amb els companys i companyes, tot fent preguntes i respostes rítmiques.
  • Interpretar cançons i tocar la pulsació o el ritme de la cançó.
  • Exercitar destreses manuals: percudint, sacsejant, rascant, tot adquirint coordinació oculomanual.
  • Progressar en el domini de la tècnica instrumental que es treballa a música d’aquests instruments i fomentar la improvisació individual i grupal.
  • Explorar els timbres i la producció del so dels instruments i els sons i els seus elements: llarg/curt…

Amb els membranòfons pretenem:

  • Utilitzar la música com a vàlvula d’escap i com a mitjà d’expressió i de comunicació individual i amb els altres.
  • Exercitar de destreses manuals adquirint coordinació.
  • Recrear-se en la comunicació i fomentar la improvisació, la imaginació i la creativitat.
  • Fomentar l’escolta activa i la creació de vincles forts entre els infants.
2 espais d’Instruments musicals de percussió determinada

 

Instruments de placa Orff: Metal·lòfons i Xilòfons.

 

 

 

 

 

 

 

Mini metal·lonotes de colors amb l’escala diatònica i un glockenspiel cromàtic.

 

 

Els instruments de percussió determinada ofereixen moltes possibilitats també per:

  • Explorar els timbres dels instruments, les diferències i semblances.
  • Explorar i comparar els elements del so a través de contrastos: agut/greu, llarg/curt, fort/fluix.
  • Exercitar destreses manuals, pinçar, percudir amb baquetes, adquirint coordinació oculomanual.
  • Progressar en el domini de la tècnica dels instruments amb la baqueta.
  • Establir comunicació musical i comunicació verbal i facilitar la comunicació no verbal per enriquir l’acte comunicatiu.
  • Fomentar l’escolta activa i la relació grupal.

 

Els metal·lonotes ofereixen la possibilitat de: 

  • Comparar, classificar sons del greu a l’agut i a la inversa.
  • Facilitar la improvisació instrumental rítmico-melòdica per jugar a crear pertites melodies.
  • Exercitació de destreses manuals, pinçar, percudir amb baquetes, adquirint coordinació oculomanual.
  • Progressar en el domini de la tècnica dels instruments.
  • Establir comunicació musical i facilitar la comunicació no verbal.
Espai de les campanes diatòniques, altres campanes per comparar, i gran metal·lòfon diatònic de colors i carrilló de campanes amb baqueta.  Campanes diatòniques, altres campanes per comparar, i gran metal·lòfon diatònic de colors i carrilló de campanes amb baqueta A través de les campanes i el metal·lòfon els infants poden:

  • Descobrir les diferències i semblances de les campanes i de les tres maneres de producció del so.
  • Explorar auditivament les notes musicals.
  • Progressar en el domini de les tècniques instrumentals d’aquest instruments.
Espai per als 2 pianos elèctrics amb dos espais per seure cadascun (amb la possibilitat de posar cascos).

 

 

 

 

 

Espai del piano petit

Pianos elèctrics Els pianos ens donen la possibilitat de:

  • Proporcionar instruments digitals de qualitat amb moltes possibilitats musicals per descobrir ritmes, instruments i cançons i músiques enregistrades.
  • Facilitar la cooperació i la comunicació amb un company o companya.
  • Facilitar la recreació en aquest espai i la participació com a intèrpret o com a oient.
  • Facilitar l’exercitació de destreses manuals.

 

  • Facilitar l’expressió individual i fomentar la imaginació  per crear produccions musicals.
  • Facilitar el descobriment de les possibilitats musicals d’aquest instrument, i els diversos timbres que ofereix.
  • Proporcionar un espai on recrear-se individualment.
Espai per la guitarra i l’Ukelele amb coixins o cadires.  Guitarra i l’Ukelele amb coixins o cadires
  • Oferir instruments de qualitat, que pels seus materials  (de fusta) i les cordes, produeixen una vibració que arriba abans.
  • Fomentar l’escolta, l’observació i l’exploració del seu timbre i de la manera com produeixen so.
  • Facilitar l’exercitació de destreses manuals, pinçar amb els dits i rascar.
  • Fomentar la improvisació de melodies, o el cant de cançons conegudes a la mateixa vegada que els toquen.
Espai de construcció d’instruments: saxoflute
Saxoflute
  • Fomentar l’exercitació de destreses manuals al muntar  peces, adquirint coordinació oculomanual.
  • Proporcionar una joguina musical per explorar i modificar el so que pot produir.
 Espai de joguines musicals: arbres Montessori.
Arbres Montessori Amb els arbres Montessori proporcionem un espai on: 

  • Jugar i escoltar individualment i en equip amb instruments sonors que van de l’agut al greu.
  • Comparar joguines.
  • Relacionar-se esperant el torn.
Espai de l’ordinador per escoltar música o visionar cançons i danses.
Ordinador Amb l’ús de les TIC i les TAC, oferim la possibilitat de:

  • Cantar cançons conegudes, descobrir sons de l’entorn natural i proper.
  • Escoltar instruments musicals per separat, amb les seves imatges.
  • Escoltar música instrumental per plaer que produeix.
  • Realitzar jocs musicals i improvisacions online.
Espai per l’acordió
L’acordió
  • Facilitar el descobriment de l’acordió com a instrument  de vent.
  • Fomentem la interpretació individual d’un instrument de vent, i la seva observació, escolta i exploració.
  • Facilitar la exercitació de destreses manuals.
Espai de dansa
Amb mocadors de colors de seda i cintes de colors.
Es fa a l’espai de la rotllana amb motiu de:

  • Proporcionar un espai amb materials on els infants  poden ballar, gaudir i compartir amb els altres aquestes habilitats.
  • Fomentar la dansa i el moviment corporal com a mitjà de d’expressió.
Espai de jocs musicals
Memory d’imatges d’instruments
  • Fomentar el treball de la memòria immediata.
  • Fomentar la interacció grupal atenent al torn de joc.
  • Facilitar el reconeixement visual de diversos instruments musicals, que gran part d’ells, els infants toquen a les sessions de música i al mateix ambient musical.
Espai de contes musicals
2 contes musicals
  • Facilitar llibres musicals, el gaudi de la lectura i la  utilització d’aquests com fonts d’informació i de plaer, on poden descobrir instruments i músiques d’altres cultures i diverses (simultàniament es fomenta la lectura).
Espai d’ordinadors portàtils
Portàtils
  • Proporcionar les noves tecnologies (TIC i TAC) per poder aprendre cançons, realitzar audicions i balls de manera autònoma.
  • Proporcionar també l’ús de les TAC per poder aprendre o continuar el treball que es fa a música sobre les qualitats del so o altres aprenentatges.
  • Facilitar jocs online i activitats d’improvisació musical i d’exploració de sons, d’acord amb els diversos ritmes i edats.