Racons de llengües

A Cicle Superior realitzem RACONS DE LLENGÜES, on treballem les diferents dimensions de la llengua (Comunicació oral, Comprensió lectora, Expressió escrita i Plurilingüe i multicultural) mitjançant una organització que ens permet donar resposta a la diversitat d’interessos, de capacitats i de ritmes d’aprenentatge. 

L’objectiu és que els infants treballin de forma autònoma, ja sigui individualment, en parelles o en petits grups, en diferents espais dins de l’aula, amb material divers i amb continguts que ja coneixen però que pretenem que profunditzin i apliquin. Aquesta autonomia afavoreix que els nens i nenes aprenguin a organitzar-se, a planificar-se la feina, a saber què volen fer. L’infant participa activament en la construcció del seu aprenentatge i el mestre/a el pot ajudar individualment en el seu progrés. La manera com s’organitzen els racons facilita el seguiment individual per part del mestre/a i dels progressos i dificultats dels infants.

Les propostes que trobem en cadascun dels racons són manipulatives i basades en el joc, i això ens permet que puguin refer el treball tantes vegades com ho necessiti. Aquest fet els ajuda a perdre la por a equivocar-se i a millorar la seva autoestima. 

Els racons són:

  • PARLEM:  Treballem l’expressió oral a partir de jocs i materials.
  • ESCRIVIM: Treballem l’expressió escrita amb propostes creatives. 
  • 1 PAM DE LLENGUA: Treballem la gramàtica (categories gramaticals i sintaxi) i l’ús de la llengua.
  • RODAMOTS: Treballem el lèxic i l’ortografia a partir de jocs i materials. 

Aquests són rotatius i els infants hi van passant per cada racó i fent les diferents propostes lliurement. Els nens i les nenes han de triar i planificar la tasca i el temps. Tanmateix, porten un enregistrament de cada tasca que fan, amb l’idioma que l’han realitzat i el racó que pertany i una petita valoració de què han après. Aquest registre permet garantitzar que tot l’alumnat passi pels diferents racons, que es puguin focalitzar més en aquells racons i llengües que necessitin en funció del seu domini competencial en cada llengua i alhora que vagin sent conscients del propi procés d’aprenentatge.