Ambients

Aquesta proposta metodològica neix de la inquietud docent, de ja fa uns anys, de buscar maneres de fer que poguessin recollir al màxim les necessitats de cada un dels nostres infants. 

Cercàvem  contextos on: 

  • Els nens i les nenes fossin més protagonistes i, per tant, més partícips en la construcció del seu aprenentatge. 
  • La presència del joc, com a mitjà natural de l’acció de l’infant, fos el mitjà que provoqués i generés el desig d’aprendre.

Essencialment volíem fer canvis a la nostra pràctica que ens ajudessin a aconseguir un major ajust entre la nostra manera d’entendre l’educació i la nostra manera de fer. Així mateix, com a eix principal, aquests canvis ens han de permetre avançar cap al respecte i cap a l’acompanyament en el desenvolupament global de tots i cadascun dels infants.

La finalitat última dels ambients és generar contextos de benestar i aprenentatge tenint com a dispositius principals l’espai i el material. Ambdós dispositius han de permetre cobrir la necessitat de comunicació i relació amb els altres i també la curiositat dels nens i les nenes per entendre el món que els envolta. 

En aquests contextos, l’infant és el protagonista i  les propostes que s’hi plantegen han de provocar reptes que l’acompanyin en la construcció, creació i elaboració de la seva identitat ( acció, emocions i pensament) Per tant, són propostes diversificades que atrauen l’interès i proporcionen experiències interessants i valuoses per tots els infants.

La durada està pensada perquè sigui suficient per poder fer un recorregut amb la llibertat de decidir i provar diferents solucions i viure un projecte. També ha de possibilitar que cada infant experimenti amb la capacitat de gestionar el seu temps, ja que així facilitem el desenvolupament de l’autonomia i de la responsabilitat.

L’espai ha de ser acurat i suficientment acollidor, engrescador i versàtil per poder donar la possibilitat d’imaginar, descobrir, transformar, experimentar, resoldre problemes o situacions amb creativitat. Dintre de cada ambient serà molt important la cura i claredat de l’espai de treball, podent-se donar així microespais que provoquin diferents aprenentatges.

AMBIENT CIENTÍFIC