Pla visita centres. L’escola en som centre receptor.

Aprendre dels processos transformatius de les escoles i dels instituts de l’entorn per aplicar-los al mateix centre educatiu és l’objectiu del Pla visita-centres, un nou programa pilot que han posat en marxa els Serveis Territorials de la Catalunya Central del Departament d’Educació. A través d’aquest Pla, diferents instituts i escoles de les comarques centrals en visiten d’altres per poder comprovar in situ com treballen les experiències educatives. Més d’una vuitantena d’escoles i instituts de la Catalunya Central participen en el Pla visita-centres, en què comparteixen aprenentatges per a la transformació educativa.

“El projecte ha nascut d’una necessitat: els nostres centres demanaven informació per poder iniciar processos de transformació i, per tant, els havíem d’acompanyar d’alguna manera”, explica Anna Torruella, coordinadora de Serveis Educatius dels Serveis Territorials de la Catalunya Central. “Així ens va semblar que una manera possible era una visita de centres entre iguals”, constata.

Segons explica Torruella, “per organitzar-ho, vam escollir un grup de centres receptors, que ja estaven en un procés de canvi cap a la transformació. No tots estaven al mateix nivell, però ens semblaven que podien fer coses interessants per a la resta de centres”. A partir d’aquí, explica que es va informar del Pla a tots els centres de la Catalunya Central, per si estaven interessats a visitar algun dels centres receptors.

“Vam deixar clar des d’un principi que no es tractava només d’una visita: d’aquest intercanvi, els centres n’havien de treure algun profit, és a dir, algun canvi per introduir en el seu centre”, afegeix la coordinadora dels Serveis Educatius. “I, a partir d’aquí, el claustre haurà d’elaborar un seguit de noves propostes i de mesures, per anar-les introduint al centre el curs vinent”.

En el Pla, s’hi han acollit prop d’una setantena de centres educatius d’arreu de la Catalunya Central, disset dels quals són centres receptors, és a dir, escoles i instituts que ja duen a terme processos de transformació educativa i que expliquen a la resta de centres participants com els apliquen.