Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus

Benvolgudes famílies,

Per aquest dies de confinament us oferim algunes possibilitas, orientacions i recomanacions per acompanyar-vos en la complexitat del moment. A través del canal de twitter de l’escola @fontdelroure us anirem incorporant informacions, novetats, recomanacions, propostes, idees, etc. Seguim a la vostra disposició a través dels mitjans virtuals habituals.

Per als alumnes de cicle superior hem habilitat la plataforma virtual amb algunes propostes. Estem treballant per oferir-vos més recursos en l’entorn virtual google clasroom.

Orientacions generals

Les activitats han de contribuir al desenvolupament de l’autonomia personal (gestió del temps, autoregulació, presa de decisions…) i ser significatives per a l’aprenentatge; poden consistir en la realització d’activitats d’observació i de contrast d’elements propers a la realitat de l’alumne, de cerca d’informació, d’indagació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques…, activitats alternatives a l’aprenentatge a l’aula que no és possible fer pel tancament dels centres.

Cal tenir en compte que el treball habitual a classe, amb interacció entre alumnes i docents, és difícilment substituïble per un treball equivalent a casa. S’ha d’evitar, per tant, la realització de tasques repetitives, no contextualitzades o d’una durada excessiva.

A continuació us proposem un recull de propostes referides a les diferents etapes educatives.

Orientacions d’educació infantil

Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.

Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…

Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:

  • ●  Activitats de comunicació
    • ○  Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que elsacabin de forma diferent…
    • ○  Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.
    • ○  Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retallsd’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…
    • ○  Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.
    • ○  Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguinescriure).
  • ●  Activitats a l’exterior:
    • ○  Sortir a passejar (si és possible) i cercar en l’entorn objectes que tinguincaracterístiques determinades: d’un color determinat, amb una formadeterminada, etc.
    • ○  Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.
  • ●  Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a: ○ Manual de experimentos○ Dinamiks

○ Aprenent amb les mans

● Jocs de taula:
○ Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc

  • ●  Activitats en entorns digitals:
    • ○  Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat ambl’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant quèpoden fer diferent, com ho poden enriquir…
    • ○  Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … iacompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.
    • ○  Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365
  • ●  Col.laborar en les tasques de la llar
  • ○  Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, preparar el berenar…
  • ○  Endreçar l’habitació
  • ○  Parar taula i recollir-la
  • ○  Plegar i classificar la roba…

Orientacions d’educació primària

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

  • ●  Activitats de l’àmbit lingüístic:
    • ○  Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges,com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diarivirtual amb enllaços, vídeos…
    • ○  Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
    • ○  Planificar i fer un còmic
    • ○  Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
    • ○  Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i lesexplicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients
    • ○  Escoltar audiollibres
    • ○  Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, queels acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
    • ○  Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Unamà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees oaspectes destacats.
    • ○  Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informaciód’alguna obra que els hagi interessat.
    • ○  Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.
    • ○  Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar(google maps).
    • ○  Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.
  • ●  Activitats de l’àmbit matemàtic:
    • ○  Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca eltermòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
    • ○  Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
    • ○  Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
  • ○  On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
  • ○  Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.
  • ○  Materials autocorrectius de Edu 365.
  • ○  Aprenent geometria.
  • ●  Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:
    • ○  Els virusQuè són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
    • ○  Les vacunes
      Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
    • ○  Seguiment de la pandèmia
      Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).
    • ○  Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth
  • ●  Activitat d’experimentació i art:
    ○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo
    ○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
    ○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.
    ○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
    ○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i lesescoles del futur (smart school) ○ Dinamiks
  • ●  Activitats amb el mòbil o tauleta:
    ○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentaramb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir… ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox,Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació.
  • ●  Suport a les tasques de la casa

○ Col·laborar en la neteja de la llar
○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el

berenar…
○ Endreçar l’habitació
○ Parar taula i recollir-la
○ Plegar i classificar la roba…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>