Setmana literària. Contacontes amb les famílies.

Pares i mares de l’escola van participar ahir de la Setmana literària “Els nens i les nenes del món” amb l’escenificació de diferents contes populars i d’arreu. Les temàtiques i presentacions van ser riques i variades. En diferents espais de l’escola simultàniament es van explicar els contes de manera molt creativa i amorosa. Motles gràcies a tots els participants que ens van fer gaudir molt. Visca els contes!!

El valor educatiu dels contes per M. Carme Safont.
“En primer lloc, el conte suposa una herència cultural que perdura a través de diverses generacions, però a més, exerceix un important paper en el desenvolupament del nen. A través del conte es desenvolupa lacreativitat proporcionant a l’infant l’oportunitat de viure amb la imaginació el que li agradaria ser, fer i què experimentar. Però cal donar expressivitat i vivor en la presentació dels personatges, les escenes i les situacions per a contribuïr a educar tant aquesta imaginació com la creativitat.
També es desenvolupa el llenguatge donant al nen nous models expressius, ajudant a estructurar el llenguatge, a ordenar frases, a donar-los sentit, a augmentar el vocabulari i, sobretot, incidint en la funció comunicativa del llenguatge.
Els contes són un mitjà per a conèixer els nens, per apropar-nos a ells i poder establir un vincle, per tant ajudar a desenvolupar l’afectivitat tant amb l’adult com entre els mateixos nens.
El nen pot comprendre el significat dels valors socials i humans a través dels personatges dels contes, així com  les conseqüències de determinades accions. El conte ens mostra diferents comportaments humans: la mentida, la bondat , la por, el desig, la tristesa… Aquest comportaments ajuden al nen a resoldre petits conflictes i a identificar de manera conscient els seus sentiments, als que encara no sap posar nom. Tanmateix, també s’identifica amb els personatges i projecta les seves pors, necessitats i fantasies. Tanmateix, el conte de qualitat, el conte que té ritme i repetició, transmet seguretat. per això als nens els agrada tant escoltar una i una altra vegada el mateix conte  i sense canviar ni una paraula, per a ells poder anticipar una paraula, una acció els dóna seguretat, a més a més d’exercitar la memòria. Quan acabem de contar un conte tot està al seu lloc, el final feliç és un element primordial, manté l’esperança que els problemes es poden solucionar, que el bé triomfa sobre el mal. Per tant, també ajuden al desenvolupament psicològic.
 Finalment, els contes ajuden al desenvolupament social; eduquen la sensibilitat, ens permet compartir emocions amb els altres, a interessar-se pels que l’envolten, i ajudar-lo a sortir de l’egocentrisme i així poden anant construint espais que li permetin comprendre, estructurar i organitzar les noves dades i sensacions que percep.”

Article de M. Carme Safont “http://sacrecursosdinfantil.blogspot.com.es/2011/05/el-valor-educatiu-dels-contes.html