Ampliem el projecte “La màquina del temps” al MHCAT.

Els alumnes de cicle superior, han treballat durant el segon trimestre el projecte “La Màquina del temps“. Els objectius generals d’aquest projectes han estat: Conèixer les característiques bàsiques de les diferents etapes de la història. Conèixer el planeta Terra des del Big Bang fins a l’actualitat. Reconèixer els diferents sectors econòmics en relació amb els nostres avantpassats i la nostra història futura. Utilitzar diferents tipologies textuals per explicar les característiques de cada època en les diferents llengües.

Per complementar, ampliar i enriquir el projecte s’ha realitzat una visita al Museu d’Història de Catalunya. Al museu realitzem l’activitat  “L’evolució de la tecnologia: del sílex al xip” Des de la primera eina prehistòrica fins als últims invents del segle XXI, els humans han ideat diferents artefactes tecnològics per ajudar-se en la seva tasca diària. Darrere de cada invent hi ha hagut sempre amagada una necessitat humana. Ens acompanyeu a descobrir què va portar als homes i les dones de temps passats a idear la sínia, el molí o la turbina, entre molts d’altres?

El recorregut ofereix una visió transversal de la història visitant les dues plantes dedicades a l’exposició permanent del Museu. Els principals temes que treballem són l’evolució tecnològica relacionada amb cada època, els diferents tipus d’aprofitament energètic, els avenços relacionats amb la millora de l’agricultura, els vinculats a la transformació del paisatge i les noves tecnologies de la informació i de la comunicació.

Aquesta activitat es fonamenta en senzilles explicacions en cada un dels àmbits de treball. Acompanyat d’un maletí de materials didàctics i d’eines prehistòriques, l’educador proporciona el material i les claus necessàries per tal que els alumnes adquireixin coneixements. D’aquesta manera, en cadascuna de les parades es realitza una acció interactiva, ja sigui amb els elements escenogràfics o museogràfics o amb els objectes del maletí. És a partir d’aquestes accions que els alumnes experimenten i comprenen determinades característiques tecnològiques d’una manera més sòlida.

A partir de la dinàmica participativa que planteja l’activitat i de la intervenció de l’educador del Museu, els alumnes aprenen a:

• Identificar alguns avenços tècnics que han contribuït a la millora del treball i la qualitat de vida de les persones al llarg de la història.
  • Conèixer els usos dels diferents tipus d’energia que es van utilitzar i s’utilitzen al llarg de la història (energia humana, hidràulica, del vapor i elèctrica).
  • Valorar els beneficis que ens han proporcionat els avenços tecnològics al llarg de la història.
  • Comparar i valorar els avantatges i els inconvenients del progrés.
  • Valorar el diàleg.
  • Acceptar les normes que regulen el treball en grup.
  • Mantenir una actitud de respecte envers els altres visitants del Museu