PROJECTE ILEC. Impuls a la lectura
L’escola d’Almenar fa dos anys que porta a terme el Projecte ILEC d’impuls a la lectura. Amb aquest projecte el Departament d’Ensenyament participa en aquest Pla Nacional de Lectura establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, tenint present que la competència lectora és a la base de molts dels aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.
Per assolir aquest objectiu estratègic el Departament d’Ensenyament posa a disposició dels centres orientacions, pautes, assessorament i formació als professors, als equips directius i a les famílies perquè incorporin i sistematitzin estratègies lectores com a eix vertebrador dels aprenentatges, cadascun des del seu àmbit de responsabilitat.
- Objectius
El pla té com a objectius generals:
- Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
- Aconseguir que els infants i joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
- Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.
En aquest sentit, també es preveuen diversos objectius estratègics per a tots els sectors que formen la comunitat educativa.
Per als alumnes es preveuen els objectius següents:
- Incorporar l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge que els permeti autoregular el procés de comprensió.
- Incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre de llibres llegits al llarg de l’any.
- Incorporar la reflexió sobre què i com s’ha après, explicitant les estratègies de lectura que s’utilitzen.
- Elaborar un dossier de lectura.
Per als professors:
- Planificar les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques d’acord amb l’evolució dels aprenentatges dels seus alumnes.
- Incorporar l’avaluació com a eina del mateix procés d’ensenyament.
- Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.
Per als centres educatius:
- Incorporar la lectura i les estratègies de comprensió lectora en totes les àrees.
- Establir una estratègia de centre adequada a les necessitats diagnosticades a partir dels resultats d’avaluació interna i externa, i complementada amb les avaluacions generals del sistema.
Per a les famílies:
- Trobar una estona diària (de 10 a 20 minuts) per llegir amb els infants o llegir al seu costat per reforçar els hàbits de bon lector i la lectura autònoma.
- Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de la lectura a l’escola.
- Aplicar les orientacions de com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors.
Actuacions
Per poder donar compliment a aquest pla es previst continuar amb un conjunt d’actuacions, endegades el curs anterior i iniciar-ne de noves. Per aquest segon any es treballarà més explícitament:
- Saber llegir: Fluïdesa i estratègies de lectura a CM i CS
- El procés d’aprenentatge de la lectura, de la descoberta de les lletres a l’autonomia en la descodificació a CI i EI
Pel que fa al nostre centre durant 3 cursos disposarem d’una formació específica combinant les modalitats de seminari i assessorament. Es faran pràctiques reeixides a tots els cursos, que compartirem amb altres centres. S’ aplicaran estratègies per a la millora de la competència lectora i la incentivació de la lectura.
Tots els nivells de l’escola participaran en el projecte i la major part del claustre assistirà a la formació de centre d’impuls a la lectura.
El projecte estarà dinamitzat pel Grup impulsor de centre del projecte ILEC, format per la Cap d’estudis, Coordinadora LIC, Assessora LIC, Coordinadora de EI, Coordinadora de CI i Coordinadora CM. El grup impulsor es reunirà quinzenalment per coordinar l’implementació del projecte.